Jump to content

Innfører årsgebyr for fritidsbåter fra 1 jan.2021 !

mateco

Recommended Posts

11 hours ago, Brigg said:

Jeg tror at den viktigste årsaken til at fritidsbåter blir registrert i NOR er at eier ønsker en stadfestelse av eierskapet på noe som for mange er en formuesgjenstand med betydelig verdi (målt i forhold til den enkeltes privatøkonomi). På samme måte som det for de aller fleste av oss er utenkelig å ikke ha et tinglyst skjøte som beviser eierskapet til egen bolig eller hytte, uavhengig av hvordan eiendommen er finansiert. 

Dette er nok riktig, svært mange båter registrert i NOR som ikke er pantsatt.

Da jeg kjøpte min første båt over millionen, synes jeg det var litt "rart" å overføre godt over 1 million kr, få overlevert 2 nøkler, for så  å være eier av en båt som ikke var registrert noe sted.

Jeg mener båter over 7m(?) burde vært registreringspliktig

Førstefender skrev 53 minutter siden:

Dette er nok riktig, svært mange båter registrert i NOR som ikke er pantsatt.

Da jeg kjøpte min første båt over millionen, synes jeg det var litt "rart" å overføre godt over 1 million kr, få overlevert 2 nøkler, for så  å være eier av en båt som ikke var registrert noe sted.

Jeg mener båter over 7m(?) burde vært registreringspliktig

Enig, de kan gjerne ta med de som er under 7 meter også...enklere for alle.. 

Hele småbåtregisteret bør legges ned.....NOR bør fortsette for dem som trenger å registrere pant på båt. 

Det vi andre trenger er bare en båt app på telefonen. Der bør man kunne opprette registreringsnummer på alt man har av båter, og legge inn båtførerbevis, vhf sertifikater, forsikringsbevis, bilde av båt, og bilde av varig merking av kjennetegn etc.  Ved politikontroll kan de be om/søke opp info ved hjelp av det synlige kjennetegnet på båten.  Mangler man synlig kjennetegn, båtførerbevis, forsikring, etc, så blir det en sak for politiet. Alt dette bør være noe man selv administrerer og er ansvarlig for.  Når en båt gjenvinnes, så bør gjenvinnings stasjon gi ut kvittering på dette som man kan ta bilde av og legge i mappen. Selges en båt, så bør man kunne trykke på salg i mappen, sende båten til annen mappe/person. Dersom begge da kvittere med bankid på en standard eierskifte kontrakt så er båten og mappa overført. Sammen med bilder av båten og historikk fra mappa bør det bli vanskeligere å omsette stjålne båter. En båt uten historikk  blir da veldig synlig både for politi og for kjøpere.  Dersom banker eller forsikring ønsker å bidra i en slik app, så kan de sende forsikringsbevisene direkte dit, eller administrere kjøpesummer mot ett lite gebyr ved eierskifte. 

Koster det noe å drive denne appen, så får heller det være en årlig avgift. En eventuell avgift bør være mot drift av app og ikke mot mengden båter eller info i app.  Dette er 2021, vi åpner ikke nye kontorer for å administrere ting når folk kan gjøre oppgavene selv hjemmefra.  

Hensikten må være å få alle joller og båter som kan bli involvert i en redningsaksjon merket.  Skal vi få til det så nytter det ikke å kreve 200 kroner pr.  båt. Jeg disponerer 5 båter med motor+ seiljolle og kajaker. Kun en av dem er registrert/merket. Med en slik app og ingen trusler om skatt eller årsavgifter pr. båt, så ville alt vært merket og jobben ville jeg gjort selv. 

Seilars skrev 13 minutter siden:

Hele småbåtregisteret bør legges ned.....NOR bør fortsette for dem som trenger å registrere pant på båt. 

Det vi andre trenger er bare en båt app på telefonen. Der bør man kunne opprette registreringsnummer på alt man har av båter, og legge inn båtførerbevis, vhf sertifikater, forsikringsbevis, bilde av båt, og bilde av varig merking av kjennetegn etc.  Ved politikontroll kan de be om/søke opp info ved hjelp av det synlige kjennetegnet på båten.  Mangler man synlig kjennetegn, båtførerbevis, forsikring, etc, så blir det en sak for politiet. Alt dette bør være noe man selv administrerer og er ansvarlig for.  Når en båt gjenvinnes, så bør gjenvinnings stasjon gi ut kvittering på dette som man kan ta bilde av og legge i mappen. Selges en båt, så bør man kunne trykke på salg i mappen, sende båten til annen mappe/person. Dersom begge da kvittere med bankid på en standard eierskifte kontrakt så er båten og mappa overført. Sammen med bilder av båten og historikk fra mappa bør det bli vanskeligere å omsette stjålne båter. En båt uten historikk  blir da veldig synlig både for politi og for kjøpere.  Dersom banker eller forsikring ønsker å bidra i en slik app, så kan de sende forsikringsbevisene direkte dit, eller administrere kjøpesummer mot ett lite gebyr ved eierskifte. 

Koster det noe å drive denne appen, så får heller det være en årlig avgift. En eventuell avgift bør være mot drift av app og ikke mot mengden båter eller info i app.  Dette er 2021, vi åpner ikke nye kontorer for å administrere ting når folk kan gjøre oppgavene selv hjemmefra.  

Hensikten må være å få alle joller og båter som kan bli involvert i en redningsaksjon merket.  Skal vi få til det så nytter det ikke å kreve 200 kroner pr.  båt. Jeg disponerer 5 båter med motor+ seiljolle og kajaker. Kun en av dem er registrert/merket. Med en slik app og ingen trusler om skatt eller årsavgifter pr. båt, så ville alt vært merket og jobben ville jeg gjort selv. 

Ja, gjerne en ap, og den form for administrasjon for min del...:thumbsup:

Viktigste er at fartøyene har et synlig register, som er lett for redningsmannskap/politi etc å se

Mouche skrev 4 minutter siden:

Et slikt register nytter ikke fordi du eier mange båter? Huffda!

De fleste båtene i dette landet koster lite, og det er disse som ofte er problemet, ikke båter i NOR registeret. Jeg skrotet en båt i 2020 som ingen tok ansvar for. Hadde springflo tatt den ut på sjøen så ville den ført til  en redningsaksjon.  Med merking og en båt app kunne hvem som helst meldt fra om funn av drivende merket båt, og melding fra app til eier og politi kunne gått automatisk.  Mulighetene er mange....Da kunne politi sett i mappen og iverksatt redningsaksjon straks ved behov. Får man ikke tak i eier, så er kanskje pårørende også registrert i app, slik at man får rask avklaring av om det er ett reelt behov for redning. 

Jeg er redd for at mange av de som eier potensielle vrakbåter knapt vet hva en app er for noe en gang. Så det løser neppe alle problemene.

Samme med gebyret i NOR registeret, de useriøse eierne finner du ikke der uansett. De som velger å ha båten registrert i NOR passer på sakene sine. Og sørger for omregistrering til ny eier ved salg, om de står som eier i NOR etter salg så er de jo ansvarlige for det som måtte skje i ny eiers tid. Så om sunkne båter med ukjente eiere er argumentet kan jeg ikke helt se hvordan et gebyr kan hjelpe. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 minutt siden:

Jeg er redd for at mange av de som eier potensielle vrakbåter knapt vet hva en app er for noe en gang. Så det løser neppe alle problemene.

Og dette er et av uendelig mange problemer i kjølvannet av at Tollvesenet register ble nedlagt..

Vi har ikke hatt et fungerende register på årtier, noe som har gitt oss et "anarki" når det kommer til hvem som eier/har ansvar for hva..

Men et sted må en begynne..om ap er det rette vet ikke jeg, men et fungerende register bør komme...

Ida Marie III skrev 10 minutter siden:

Og dette er et av uendelig mange problemer i kjølvannet av at Tollvesenet register ble nedlagt..

Vi har ikke hatt et fungerende register på årtier, noe som har gitt oss et "anarki" når det kommer til hvem som eier/har ansvar for hva..

Det var vel ikke stort bedre da Tollvesenet hadde registeret heller. Det er nok en av grunnene til at det ble nedlagt. Med mindre det får konsekvenser å ha en uregistrert båt blir det neppe bedre. Og da skal det betydelig mer politi på sjøen til. Så da holder det neppe med et par hundre kroner i året for å finansiere dette. Plutselig begynner ballen å rulle....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 15 minutter siden:

Skal godt gjøres å løse alle problemer, men vet man ikke hva en app er i 2021, så har man sannsynligvis ikke mange båtturene igjen....  

Seilars skrev 1 minutt siden:

Skal godt gjøres å løse alle problemer, men vet man ikke hva en app er i 2021, så har man sannsynligvis ikke mange båtturene igjen....  

Man må se litt på hvilke problemer man ønsker å løse. Og velge løsning deretter. Du og jeg har ikke problemer med å bruke en app, men det er ikke vi som er problemet her. Jeg har sett en del av disse som blir sett på som et problem, og tro meg, apper har ikke høy prioritet der:giggle:.

index skrev 1 time siden:

Man må se litt på hvilke problemer man ønsker å løse. Og velge løsning deretter. Du og jeg har ikke problemer med å bruke en app, men det er ikke vi som er problemet her. Jeg har sett en del av disse som blir sett på som et problem, og tro meg, apper har ikke høy prioritet der:giggle:.

Neivel, hvordan vil du løse det da...?

Jeg forstår deg slik at et offentlig registrerings register, likt det en har på biler ikke vil funke i følge deg...

Forstår egentlig ikke denne skepsisen til båtregister, så lenge man snakker om Kr.200,- i årsavgift. Jada dette er bare starten....

Skulle ønske det var krav til registrering, med merkeskilt på båten,  mye enklere å stille folk til ansvar for sine handlinger. Og forhåpentligvis slipper vi endel av den værste grisekjøringa i trange leder osv. Så kan man sikkert diskutere på hvilket nivå dette trengs. Fart/HK/Størrelse/Pris

Redigert av JRK (see edit history)

Et båtregister som vi har et bilregister fungerer etter min erfaring meget bra i andre land så skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle kunne fungere her i landet. Ja, man må begynne et sted. Nei, det vil ikke være perfekt fra dag en, men som sagt; kom i gang og jo før jo bedre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ida Marie III skrev 22 minutter siden:

Jeg forstår deg slik at et offentlig registrerings register, likt det en har på biler ikke vil funke i følge deg...

Det vil funke. Forutsatt at vi får et tilsvarende kontrollregime på sjø som på vei. Om du prøver deg på en biltur fra Bergen til Oslo i dag uten skilt på bilen tipper jeg du ikke vil komme særlig langt før du blir stoppet. Med båt hadde ingen reagert engang.

index skrev 1 minutt siden:

Det vil funke. Forutsatt at vi får et tilsvarende kontrollregime på sjø som på vei. Om du prøver deg på en biltur fra Bergen til Oslo i dag uten skilt på bilen tipper jeg du ikke vil komme særlig langt før du blir stoppet. Med båt hadde ingen reagert engang.

Helt uenig...du skal til havn på en slik tur...

Et tyveri av en strøken skjærgårdsjeep i dag er det bare å stjele båten å kjøre....er der et Reg nr fra RS...er det bare å rive det av å ta båten i bruk...

Du kan kjøre rett inn på Vågen i Bergen å legge deg til...risikoen for å bli tatt, er helt fraværende selv om politi båten skulle gli inn på Vågen...

Med et register der det er krav til synlig Reg på alle båter ville dette blitt en kviefull tur selv for de mest utkrøpne...

Dette er bare liten del av fordelene med et register...havari, båter på drift, båter henslengt osv...listen er uendelig...

Ida Marie III skrev 50 minutter siden:

Du kan kjøre rett inn på Vågen i Bergen å legge deg til...risikoen for å bli tatt, er helt fraværende selv om politi båten skulle gli inn på Vågen...

Selv om sikkert langt over 90% av båtene som ligger der nå har registreringsnummer og er sporbare? Hvordan ser du for deg at dette skal bli bedre om de siste 5-6 prosentene også blir registrert? Og dere har i det minste politibåt, disse er det vel bare en 6-7 av i landet. Hvem skal sjekke alle oss andre?

Bare for å avklare det, jeg er for et obligatorisk register, men at dette vil løse alle problemer har jeg liten tro på.

index skrev 18 minutter siden:

Bare for å avklare det, jeg er for et obligatorisk register, men at dette vil løse alle problemer har jeg liten tro på.

Ikke alle, men mange. Man kan jo også innføre registreringsplikt for å få forsikret båten? Eventuelt hvorfor ikke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 3 minutter siden:

Man kan jo også innføre registreringsplikt for å få forsikret båten? Eventuelt hvorfor ikke?

Det kan man jo. Jeg har uansett forsikring på mine båter. Og klarer sikkert noen tusenlapper til i året for å stå i et offentlig register. Vi har jo penger nok her i landet:lol:.

JRK skrev for 1 time siden:

Her er jeg uenig med deg, .På min båt og sikkert de fleste andre, finnes et innstøpt navn i skroget. Du får ikke klusset med dette uten at det vises i ettertid. Noen kan jo også stjele en bil og kjøre med falske skilter...

Joda HIN nr har alle båter...men det er et lite nr støpt i skroget...det blir veldig tungvint om en ser etter et f.eks stjålet fartøy

Også biler har ramme nr...men de har likevel registrerings skilt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...