Ida Marie III Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 index skrev 1 time siden: Selv om sikkert langt over 90% av båtene som ligger der nå har registreringsnummer og er sporbare? Ja, har de det...? kikk deg rundt neste sommer å se der det er tett med båter i størrelsen opp til ca 20 fot.... Det frivillige RS registeret funger veldig dårlig...det har vel også en del etater antydet de siste årene... index skrev 1 time siden: Og dere har i det minste politibåt, disse er det vel bare en 6-7 av i landet. Hvem skal sjekke alle oss andre? 6 - 7 i hele landet... index skrev 1 time siden: Bare for å avklare det, jeg er for et obligatorisk register, men at dette vil løse alle problemer har jeg liten tro på. Men da er vi jo enig da....jeg sa jo ikke at det ville garantere for sol og varme... Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 En jeg kjenner fikk frastjålet sin summer family med sort stripe, hardtop, og sort kalesje i sommer. En lett gjenkjennelig båt. Den eneste måten å finne den igjen på er ved å søke på annonser i finn.no. At båten var registrert i småbåtregisteret hjelper ingenting. Det klister merket er sannsynligvis borte for lenge siden. Båten dukket aldri opp igjen, og det tolker jeg som at den er i bruk av ny «eier». Med en app der man kan bla tilbake og se navn på tidligere eiere og bilder av båten så vil den være uomsettelig i markedet. Politiet vil også fatte mistanke ved rutinekontroll dersom de kommer over en 30 år gammel båt med kun 2 måneders historikk. Om båt eier i en slik app har mulighet til å melde båten stjålet, så vil også tusenvis av BP medlemmer og andre hjelpe til med å rapportere inn det man ser. Legges det inn bilder av kjennetegn som riper, etc, så kan politiet med stor sikkerhet fastslå om båten de stoppet er den som er meldt stjålet. Man blir nok aldri enige om hva som er beste løsningen. Noen vil alltid savne tiden da man spaserte til politikontoret og registrerte en båt, fikk smidd ett nummerskilt hos smeden på vei hjem, og klinket det i skroget utpå kvelden. Uansett løsning i fremtiden så skal jeg klare meg greit. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Ida Marie III skrev 4 minutter siden: Ja, har de det...? kikk deg rundt neste sommer å se der det er tett med båter i størrelsen opp til ca 20 fot.... Det frivillige RS registeret funger veldig dårlig...det har vel også en del etater antydet de siste årene... 6 - 7 i hele landet... Men da er vi jo enig da....jeg sa jo ikke at det ville garantere for sol og varme... Litt dårlig research der. Det er faktisk 23 politibåter, hvorav en i Vest politidistrikt. Og tre i hele nordnorge. RS registeret fungerer sånn halvveis, Securmark er for spesielt interesserte og NOR for de som trenger skjøte på båten. Hvor mange som ikke er noen av stedene vet jeg ikke, men jeg vil tro at mesteparten er under 20 fot. Trenger vi virkelig ha så god kontroll på disse jollene? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 index skrev 1 time siden: Det kan man jo. Jeg har uansett forsikring på mine båter. Og klarer sikkert noen tusenlapper til i året for å stå i et offentlig register. Vi har jo penger nok her i landet. Fint at du uansett har forsikring på dine båter hvilket nok ikke er tilfelle med alle? Joda, man kan sikkert tenke seg at enhver form for registreringi samfunnet vil medføre store ekstra fiskale inntekter for fellesskapet med avgiftskåte og udugelige politikere osv osv osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 https://www.politiforum.no/politibater/sa-mange-politibater-er-pa-vakt-i-politidistriktene/146826 Linbken er et par år gammel og har ikke oversikt over endringene i perioden, men neppe færre? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Mouche skrev 2 minutter siden: https://www.politiforum.no/politibater/sa-mange-politibater-er-pa-vakt-i-politidistriktene/146826 Linbken er et par år gammel og har ikke oversikt over endringene i perioden, men neppe færre? Som sagt, 23. Og risikoen for å treffe på en av disse utenom Oslofjorden og Sørlandet er minimal. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 (redigert) Helt enig i dette Ida Marie, men skrev i forrige innlegg at båter også burde ha merkeskilt i tillegg. Det du skrev var at det var enkelt å fjerne dette ved tyveri, og da ser jeg ikke så stor forskjell på dette og registrering og chassinummer på en bil. (NIS/NOR og småbåtregisteret har jo allerede det) Redigert 8.Januar.2021 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Seilars skrev 27 minutter siden: En jeg kjenner fikk frastjålet sin summer family med sort stripe, hardtop, og sort kalesje i sommer. En lett gjenkjennelig båt. Den eneste måten å finne den igjen på er ved å søke på annonser i finn.no. At båten var registrert i småbåtregisteret hjelper ingenting. Det klister merket er sannsynligvis borte for lenge siden. Båten dukket aldri opp igjen, og det tolker jeg som at den er i bruk av ny «eier». Med en app der man kan bla tilbake og se navn på tidligere eiere og bilder av båten så vil den være uomsettelig i markedet. Politiet vil også fatte mistanke ved rutinekontroll dersom de kommer over en 30 år gammel båt med kun 2 måneders historikk. Om båt eier i en slik app har mulighet til å melde båten stjålet, så vil også tusenvis av BP medlemmer og andre hjelpe til med å rapportere inn det man ser. Legges det inn bilder av kjennetegn som riper, etc, så kan politiet med stor sikkerhet fastslå om båten de stoppet er den som er meldt stjålet. index skrev 25 minutter siden: Litt dårlig research der. Det er faktisk 23 politibåter, hvorav en i Vest politidistrikt. Og tre i hele nordnorge. 1 på vestlandet...? da bytter de båt ofte.. jeg har sett flere forskjellige samme sommer... index skrev 25 minutter siden: , men jeg vil tro at mesteparten er under 20 fot. Trenger vi virkelig ha så god kontroll på disse jollene? Du får 19 fotere, og mindre, til flere hundre tusen om du ønsker...ikke undervurder verdien på båter selv om de er under 20 fot... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 index skrev 18 minutter siden: Som sagt, 23. Og risikoen for å treffe på en av disse utenom Oslofjorden og Sørlandet er minimal. Enda godt at de fokuserer på de områdene hvor det store flertallet av fritidsbåtene befinner seg, Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Mouche skrev for 2 timer siden: Enda godt at de fokuserer på de områdene hvor det store flertallet av fritidsbåtene befinner seg, Ja, hvorfor være her vestpå der nesten ingen har båt?😉 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Du får 19 fotere, og mindre, til flere hundre tusen om du ønsker...ikke undervurder verdien på båter selv om de er under 20 fot... Det gjør du. Men politiet blir neppe ivrigere etter å lete etter den om de blir nummererte. Tror jeg. Hvor mange tusen i året er vi båteiere villige til å betale for at jolleeiere som ikke gidder å registrere båten sin lettere skal kunne få den igjen etter tyveri? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 index skrev 23 minutter siden: Ja, hvorfor være her vestpå der nesten ingen har båt?😉 Har ingen mening om det, men noterer at i andre sammenhenger så ser mange ikke noen grunn til at det f.eks skal innføres noen form for restriksjoner mht fart siden det er så få båter i den delen av landet, vikarierende forklaringer og motiver kaller jeg slikt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Mouche skrev 2 minutter siden: Har ingen mening om det, men noterer at i andre sammenhenger så ser mange ikke noen grunn til at det f.eks skal innføres noen form for restriksjoner mht fart siden det er så få båter i den delen av landet, vikarierende forklaringer og motiver kaller jeg slikt! Ja, du er flink til å tillegge folk meninger de ikke har, det skal du ha! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Det var ikke en kommentar myntet på/til deg hvilket jeg også trodde fremgikk av innlegget, men hvis du tok det personlig så beklager jeg selvfølgelig det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 12.Januar.2021 Del på Facebook Svart 12.Januar.2021 On 1/7/2021 at 8:47 AM, Phoebe said: Det ser tilsvarende ut som RS-merkene, men uten reklame og er merket "NOR". Reklamen kommer først dersom man trenger erstatningsmerker. Disse må bestilles fra en privat leverandør som har enerett på å lage NOR-klistremerker. Så vidt jeg kan huske resulterte bestillingen i at jeg fikk både papirreklame og spam i epostkassen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2021 Del på Facebook Svart 12.Januar.2021 Det er derfor om å gjøre å spare de originale klistremerkene. Innboksen min renner fullstendig over av reklame. Nå har ikke jeg registrert båten i NOR fordi jeg trenger et skjøte. Jeg registrerte den kun fordi det om det skulle bli noe spørsmål et eller annet sted, en eller annen gang, så har båten en unik og dokumentert identitet. Akkurat som en bil. Og registreringsnummeret er plassert på hver side av båten, og samme nummer er sveiset inn på 'hemmelig sted'. Og dette stedet, sammen med foto, er sendt NOR. Bedre får jeg det ikke til. I Sverige koster slik registrering en hel bøtte svenskepenger. Sitér dette innlegget Link to post
Festus56 Svart 15.Januar.2021 Del på Facebook Svart 15.Januar.2021 index skrev On 8.1.2021 at 13.37: Det kan man jo. Jeg har uansett forsikring på mine båter. Og klarer sikkert noen tusenlapper til i året for å stå i et offentlig register. Vi har jo penger nok her i landet. Hvem ser du for deg skal betale dette gildet og hvem er "vi"? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2021 Del på Facebook Svart 15.Januar.2021 Festus56 skrev for 5 timer siden: Hvem ser du for deg skal betale dette gildet og hvem er "vi"? Det er oss båteiere det! Du og jeg og alle de andre. Og det blir garantert ikke billig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ErikN Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Så lenge det blir et søkbart og godt register er jeg for dette. Opplevde i helgen å se en båt som hadde gått ned i havnen, hadde vært utrolig kjekt å kunne søke opp eier og få gitt han beskjed.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.