Komodo
Og der var PolarLi på banen også
Sitat... sånn generellt vil jeg si at hvis du har dreiebenk
Ja, har dreiebenk. Har også laget de fleste lyktene selv.
SitatEt annet alternativ er å evt kjøpe et ombyggingskit som er ferdg tilpasset MR16. eller den andre lykten du har.
Et slikt kit hadde vært interessant!
SitatDu kan bygge om lykten til 1000-1500 lumen, grovt sett 10-15 watt, uten å tenke så veldig mye på kjøling, og det er forsåvidt ikke så veldig dyrt, men det krever fortsatt endel jobb, og det gir deg jo strengt tatt ikke mer lys enn ca 50W Halogen.
Lysstyrke tilsvarende 50W er akseptabelt. Hadde imidlertid håpet på litt mer i en av lyktene...
SitatVidere må du bruke endel tid på å både finne og tilpasse/feste reflektor eller linser til lyktehuset, (hvis du ikke ønsker kun flomlys uten noe rekkevidde, da kan du skippe alt av det)
Jeg er villig til å bruke tid og energi på tilpassing. Det behøver ikke å være helt spot, et sted mellom 10 og 20 grader er ok.
SitatVidere må du også ha en separat batteripakke som vil fordyre en god del kontra å bruke løse batterier i lommelyktformat.
Noe annet enn separat batteripakke er uaktuelt av flere grunner. Batteripakker har jeg forøvrig. Neste trinn blir å bygge om dem til Li.
SitatHer har du akkurat de samme utfordringer med tilpassinger, men nå må man også tenke mer på kjøling, noe som egentlig gjør det ennå mer uaktuellt.
Kjøling er en utfordring, ser den
SitatFra 1000-4000 lumen finner du masse ferdige lykter i mellom 500-1000,- som vil være et langt bedre valg slik jeg ser det. Søk etter budget dive light reviews eller lignende. Med 1 - 4 18650 - 26650 batterier har du fortsatt en kompakt lykt som du greit kan feste oppå hånda, med mer enn nok strøm, (hvis du ikke er under i timevis da ;) ) Ønsker du noen hakk opp i kvalitet uten å betale enorme summer, så ta en titt på Xtar og Acebeam.
Forsøkte å søke på det du foreslo, men fant ikke noe interessant. Kun "vanntette lommelykter". De lyktene jeg har er nok av en annen liga, det er derfor jeg ønsker å bygge dem om.
SitatHar du derimot behov for noe ekstreme greier med kanskje 5000-10000 lumen, da kan nok hjemmebygg blir aktuellt igjen, da de kommersielle alternativene i den klassen blir veldig mye dyrere og da vil man også ha et reelt behov for en separat batteripakke.
Vet ikke hvor mange lumen jeg har behov for, men som nevnt over klarer jeg meg med 50W halogen. Men når jeg først gjør dette så hadde jeg vel håpet på å få en lykt med kraftigere lys også. Men til vanlig holder 50W greit. Og som nevnt over, vanntett lommelykt med batterier i er uaktuelt.
Jeg skal få lagt inn litt bilder i morgen slik at det blir litt mer konkret. Men hva tenker du om de led-typene jeg nevnte i forrige innlegg?
Ta også en titt på lykta fra Fue.no som jeg linket til i første innlegg. Det er slik type det dreier seg om. Ser at den er oppgitt til 28W. Finnes det så store dioder nå? Men den er dyr, og den er simplere enn de jeg har, så da frister det ikke å kjøpe den