Komodo
PolarLi skrev for 5 timer siden:Ok, med dreiebenk, selvlagde lykter(!) og kunnskaper til å ta seg av batteripakke, samt aversjon mot "lommelykter" så ble hjemmebygg straks veldig aktuellt igjen
![]()
Ja, ombygging er ikke noe problem. Regner ikke med at det verken skal være gratis eller spesielt lettvint. Utfordringen er at det er begrenset hva som er å få kjøpt av dette her, og prisene er høye. Jeg ønsker dessuten å gjenbruke mine gamle lykter, det mekaniske på dem er udødelig.
SitatFørst til ferdige kit, Hartenberger som du nevnte, hadde flere LED kit's til sine lykter, men prisene var ikke overraskende svært høye, €300-400 og med batteri på toppen av det så kan du snart kjøpe ny lykt. Vet heller ikke om de passer til den lykten du hadde.
Søkte litt på det nå jeg også. Som du sier er prisene høye, og det virket heller ikke helt up to date teknisk.
SitatDet finnes endel universale greier for MR16 men mesteparten virket ikke å ha så veldige mye lys (400-500lm) pga de er bygget i nøyktig samme form som reflektoren og dermed har begrenset kjøling.
Tenker du på slike?
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=MR16+led&_sacat=0
I tilfelle så har jeg testet det. Har bestilt noen forskjellige, og de lyser rett og slett dårlig. Tipper de er beregnet for leselamper osv., ikke lykter som skal gi kraftig lys.
SitatJeg er som sagt ikke noen LED ekspert, men XHP70 (eller 70.2 siste gen) som du hadde funnet på Ebay vet jeg er veldig populære og definitivt noe som burde passe veldig bra. De er også rimelige. Du fikk jo også linse med valgbart lysbilde. De driverene er jeg kanskje litt skeptisk til men sikkert noe som du kan starte med.
Supert, da har jeg i alle fall funnet ut noe Jeg var skeptisk til linse og reflektor (plast), men du er mer skeptisk til driver. Kan du si noe mer om det? Har det noe med strømkapasiteten å gjøre?
Jeg lurer også på om jeg har forstått dette rett. Altså at man må ha en lysdiode, en linse, en reflektor, og en driver (som i praksis er montert på et kretskort). Er det det som som skal til for å få dette til å funke? Jeg er jo bare vant med en vanlig lyspære som forsynes direkte med 12V. Jeg tenker da bla. hva som skal til dersom jeg skal bruke innmaten fra en vanlig LED-lommelykt som donor til en av mine lykter.
SitatEllers så anbefaler jeg å lese på både candlepowerforums og spesiellt budgetlightforum. Er ikke så voldsomt mye informasjon om akkurat dykkerlykter men det er uansett masse generell info om dioder, drivere, batterier og annet lysteknisk.
Supert tips, det skal jeg sjekke ut
Legger ved bilder av noe av det som skal bygges om.
Her er faktisk den eneste lykten som er operativ for tiden. Det er en hjemmelaget batteripakke i syrefast, med et Hartenberger lyktehode. Batteripakka er laget av et 104mm syrefast rør, og dimensjonert etter klynger med 6 D-celler.
Lyktehodet er ca 90mm i innvendig diameter.
Dette er to av de lyktene som er helt hjemmelaget. Både lyktehode og batteripakker er i syrefast. Batteripakkene har jeg flere varianter av. Disse er Ø52 og Ø76 i diameter. Den på 76mm var tilpasset AGM blybatterier på 1,3Ah, men senere modifisert med NiMh.
Denne vesle batteripakka ble tilpasset da det kom noen NiMh på markedet for mange år siden med høy energitetthet. Det er selvsagt historie nå som Li har kommet for fullt. Opprinnelig var denne pakka tilpasset Hawker Energy X-celler (blyceller på 2V), men ble kappet i lengde for å passe NiMh pakka.
De hjemmelagde lyktehodene ser slik ut og er tilpasset MR16 pærer. Det er en kompis og jeg som har utviklet disse lyktene, som egentlig bare startet med at vi syntes lykter i butikken var dyre og dårlige. Denne lykta er laget av et rør som er helsveiset mot to maskinerte syrefaste deler. I enden har den et 10mm borosilikatglass. Det er ingen andre lykter på markedet som er like solide og har så få potensielle lekkasjepunkter. Den har magnetbryter og kun to tetninger; den ene er kabelnippelen, den andre er O-ringen bak glasset. Siden bryteren sitter på lyktehodet er det ikke bryter på batteripakka, så den har også minimalt med mulige lekkasjepunkter. Det er en kompis og jeg som har utviklet disse lyktene, og vi har laget mange og solgt (mange hundre), også til forsvaret. Vi har trykktestet lykta til 300 meter i forbindelse med et verdensrekordforsøk, og aldri hatt en dråpe vann i lyktene.
Batteripakka ser slik ut. Røret er dreid innvendig, og proppen (som er av POM) har doble O-ringer med samme prinsipp som en hydraulikksylinder. På grunn av den patenten vi har på montering av proppen trenger vi ingen utvendige hasper o.l. på batteripakka som liner osv. kan henge seg opp i.
Vel, det var dagens selvskryt, men lyktene er forseggjorte, og det er årsaken til at jeg ønsker å bruke dem videre. Det friser lite å bruke 10 båtpenger på ei lykt som rett og slett er simplere konstruert.
Legger til slutt inn et bilde av lykta fra Fue.no som jeg linket til i første innlegg. Denne lykta har en praktisk fysisk størrelse, god brenntid, og godt lys (vil jeg anta). Den er oppgitt til 28W, og det jeg stusser på er at den ser ut til å ha kun en LED. Noen som kan forklare det? Både denne og den vesentlig dyrere lykta fra Halcyon har imidlertid enklere løsninger både på lyktehode og batteripakke, f.eks. for bryter.