Kjetil-Fenix
Èn stor forskjell på båtene som trådstarter nevner; Hanse har selvslående fokk.
Jeg har Hanse 320, med selvslående fokk og Code0. Etter 10 år med fenix, var mitt eneste krav til neste båt at den også skulle ha selvslåer. Mange argumenterer i det vide og breie mot selvslåer - akkurat som felleski, som du kanskje ikke vinner 5-mila med, men du verden så praktiske de er!! Med selvslåer kan du krysse båten aleine gjennom de trangeste sund samtidig som du drikker kaffe. En vanlig dag i Tønsberg-skjærgården går de fleste seilbåter for motor. Jeg tror at til tur-bruk innaskjærs med familie, der halvparten av de ombord synes selve seilinga er like spennende som å kjøre bil gjennom Østerdalen, er terskelen lavere for å sette seil - og ikke minst til mindre irritasjon for den samme mannskaps-halvdelen (VELDIG VIKTIG!) - om du har selvslåer. Ønsker du en knop eller to ekstra på litt lengre leg, ruller du ut Code0/gennaker etc om båten har det. Du kan også seile med genoa på båt klargjort for selvslåer. Min båt min hadde vært mye brukt i regatte, og har genoa m/skinner, og spinnaker, men det har ikke jeg brukt. (Jeg skreiv dette i en liknende diskusjon "Vi seilere på Facebook" i høst.)
Så, når trådstarter spør:
- Gitt de mest aktuelle båtene er det sannsynlig at vi vil oppleve store forskjeller i opplevd komfort under seilas?
da er svaret "Ja".