Jump to content

Edit History

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen


Spisset overskrift

Det finnes jo et USIGELIG antall propelltråder her ombord på forumet, men håper dere likevel kan svare litt her. 

 

Jeg har en Windy 8600 som veier ca 3,5 tonn, med diesel i tanken. Motor VP41A med 200hk, 290dp drev med A4 propeller. 

Slik båten er i dag, er det aldri noe problem å komme i plan uansett last, dieselmengde eller passasjerer, men den "spretter" ikke akkurat i plan heller. Nå har jeg aldri prøvd å bare gi flatt jern fra sakte fart, men tar den alltid opp trinnvis med noen sekunder mellom hvert trinn, som 2000-2500-3000-3500 omdreininger. Skroget er imidlertid slik at det trives best i hastigheter under 8 knop eller over 21 knop. Litt modifikasjon på trimplan er planlagt for å forsøke å endre noe på dette, men uansett:

 

Slik båten er satt opp nå, så får jeg maks fart på knappe 27 knop ved hele 4050 omdreininger. 

For å få skroget skikkelig ut av vannet må jeg ha ca 21 knop i dag, der har jeg 3550 omdreininger. 

Jeg kan holde den i plan ned mot 17 knop, men "føler" da at den jobber en del tyngre. 

Jeg kjører "aldri" på maks fart utenom et par minutter for å blåse rent av og til, og bryr meg heller ikke om høyere toppfart. 

Men over 4000 omdr er jo for mye for denne maskina? 

 

Mitt ønske er å få maks omdreininger ned mot 3900-3800. Hovedmålet er å kunne holde over 22 knop med samme eller lavere turtall enn det jeg marsjer på i dag, som er 3550-3600. 

Samtidig må båten ha krefter nok til å komme greit i plan uansett last. 

 

Vurderer derfor å bytte ut A4 propeller med A5 for å se hvordan dette funker. Jeg tror jeg vil oppnå mye av det jeg ønsker da, men her kommer spørsmålet mitt: 

 

Hva skjer ellers når man går på tyngre propeller? 

- Vil motoren måtte jobbe tyngre hele tiden? Er dette i så fall risikabelt med en gammel sliter i kjelleren?

- Hvor mye påvirker skifte fra A4 til A5 i "mellomregisteret" der man skal ta båten i plan?

- Hvilke erfaringer har folk med tanke på forbruk ved skifte av propeller?

- Øker tomgangshastigheten mye? Har i dag ca 2,7 knop, og ønsker ikke noe særlig mer enn det. 

 

Jeg blåser mye penger på andre tiltak på båten denne vinteren, så det er ikke budsjett til nye propeller. Skulle noen likevel ha liggende noen brukte A5 som bare støver ned, gi meg gjerne en lyd :) 

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen

Det finnes jo et USIGELIG antall propelltråder her ombord på forumet, men håper dere likevel kan svare litt her. 

 

Jeg har en Windy 8600 som veier ca 3,5 tonn, med diesel i tanken. Motor VP41A med 200hk, 290dp drev med A4 propeller. 

Slik båten er i dag, er det aldri noe problem å komme i plan uansett last, dieselmengde eller passasjerer, men den "spretter" ikke akkurat i plan heller. Nå har jeg aldri prøvd å bare gi flatt jern fra sakte fart, men tar den alltid opp trinnvis med noen sekunder mellom hvert trinn, som 2000-2500-3000-3500 omdreininger. Skroget er imidlertid slik at det trives best i hastigheter under 8 knop eller over 21 knop. Litt modifikasjon på trimplan er planlagt for å forsøke å endre noe på dette, men uansett:

 

Slik båten er satt opp nå, så får jeg maks fart på knappe 27 knop ved hele 4050 omdreininger. 

For å få skroget skikkelig ut av vannet må jeg ha ca 21 knop i dag, der har jeg 3550 omdreininger. 

Jeg kan holde den i plan ned mot 17 knop, men "føler" da at den jobber en del tyngre. 

Jeg kjører "aldri" på maks fart utenom et par minutter for å blåse rent av og til, og bryr meg heller ikke om høyere toppfart. 

Men over 4000 omdr er jo for mye for denne maskina? 

 

Mitt ønske er å få maks omdreininger ned mot 3900-3800. Hovedmålet er å kunne holde over 22 knop med samme eller lavere turtall enn det jeg marsjer på i dag, som er 3550-3600. 

Samtidig må båten ha krefter nok til å komme greit i plan uansett last. 

 

Vurderer derfor å bytte ut A4 propeller med A5 for å se hvordan dette funker. Jeg tror jeg vil oppnå mye av det jeg ønsker da, men her kommer spørsmålet mitt: 

 

Hva skjer ellers når man går på tyngre propeller? 

- Vil motoren måtte jobbe tyngre hele tiden? Er dette i så fall risikabelt med en gammel sliter i kjelleren?

- Hvor mye påvirker skifte fra A4 til A5 i "mellomregisteret" der man skal ta båten i plan?

- Hvilke erfaringer har folk med tanke på forbruk ved skifte av propeller?

- Øker tomgangshastigheten mye? Har i dag ca 2,7 knop, og ønsker ikke noe særlig mer enn det. 

 

Jeg blåser mye penger på andre tiltak på båten denne vinteren, så det er ikke budsjett til nye propeller. Skulle noen likevel ha liggende noen brukte A5 som bare støver ned, gi meg gjerne en lyd :) 

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen

Det finnes jo et USIGELIG antall propelltråder her ombord på forumet, men håper dere likevel kan svare litt her. 

 

Jeg har en Windy 8600 som veier ca 3,5 tonn, med diesel i tanken. Motor VP41A med 200hk, 290dp drev med A4 propeller. 

Slik båten er i dag, er det aldri noe problem å komme i plan uansett last, dieselmengde eller passasjerer, men den "spretter" ikke akkurat i plan heller. Nå har jeg aldri prøvd å bare gi flatt jern fra sakte fart, men tar den alltid opp trinnvis med noen sekunder mellom hvert trinn, som 2000-2500-3000-3500 omdreininger. Skroget er imidlertid slik at det trives best i hastigheter under 8 knop eller over 21 knop. Litt modifikasjon på trimplan er planlagt for å forsøke å endre noe på dette, men uansett:

 

Slik båten er satt opp nå, så får jeg maks fart på knappe 27 knop ved hele 4050 omdreininger. 

For å få skroget skikkelig ut av vannet må jeg ha ca 21 knop i dag, der har jeg 3550 omdreininger. 

Jeg kan holde den i plan ned mot 17 knop, men "føler" da at den jobber en del tyngre. 

Jeg kjører "aldri" på maks fart utenom et par minutter for å blåse rent av og til, og bryr meg heller ikke om høyere toppfart. 

Men over 4000 omdr er jo for mye for denne maskina? 

 

Mitt ønske er å få maks omdreininger ned mot 3900-3800. Hovedmålet er å kunne holde over 22 knop med samme eller lavere turtall enn det jeg marsjer på i dag, som er 3550-3600. 

Samtidig må båten ha krefter nok til å komme greit i plan uansett last. 

 

Vurderer derfor å bytte ut A4 propeller med A5 for å se hvordan dette funker. Jeg tror jeg vil oppnå mye av det jeg ønsker da, men her kommer spørsmålet mitt: 

 

Hva skjer ellers når man går på tyngre propeller? 

- Vil motoren måtte jobbe tyngre hele tiden? Er dette i så fall risikabelt med en gammel sliter i kjelleren?

- Hvor mye påvirker skifte fra A4 til A5 i "mellomregisteret" der man skal ta båten i plan?

- Hvilke erfaringer har folk med tanke på forbruk ved skifte av propeller?

- Øker tomgangshastigheten mye? Har i dag ca 2,7 knop, og ønsker ikke noe særlig mer enn det. 

 

 



×
×
  • Create New...