Jump to content

Hjelp til Skibsplast Seamaster 17,5

Kalosen

Recommended Posts

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Skibsplast Seamaster 17,5 (tror jeg) tipper den er fra midt til slutten av 70 tallet. Den har en Evinrude 65hk som jeg heller ikke aner produksjonsår, men vil tippe den er like gammel. Jeg har svært liten erfaring med båt, men nå har vi anskaffet hytte ved sjøen og ser at det er på tide å lære seg dette. 

Jeg kjøpte en Hansvik 14 i fjor, men likte ikke sjøegenskapene. Synes den krenger for mye. Derfor forsøker jeg meg på en litt større og muligens bedre båt i stille sjø. Jeg er av ut-med-båten-i-finvær typen. 

Over til saken. Det eneste bildet jeg har funnet som ligner båten min er denne modellen:

https://skibsplast.no/baater/seamaster-17-ht/

Forskjellen er at jeg har en mye større kabin, tak som trekker lengre ut og hel-vegg. 

Planen min er i løpet av vinteren gjøre følgende:

- pusse/rengjøre innvendig. 

- male innvendig

- bytte ut "gulvbelegg" og legge noe i tak og muligens vegger. 

- bytte alt elektrisk. 

- bytte/smøre wire og bevegelige deler

- sette inn 2 stoler/benker bak og 2 foran

- montere ratt

- montere ekkolodd

- flytte på vegg inn til kabinen

Dersom motoren starter (som lovet) vil den bli benyttet og i tillegg har jeg en 7,5hk jeg ønsker å benytte som dorgemotor. 

Det er mulig jeg har tatt meg fullstendig vann over hodet, men det jeg lurer mest på er flytting av vegg inn til kabinen. Jeg ser ikke for meg at kabinen blir brukt i særlig grad og jeg ønsker mer plass bak i båten. 

Vil dette påvirke stivheten i båten? 

Er dette gjennomførbart? 

Hva kan jeg forvente dersom jeg skjærer veggene fra båtripa, vil det være et hull eller er denne montert på et komplett skrog? Skal jeg benytte glassfiber for å feste det på ny? 

Ellers lurer jeg på følgende nybegynnerspørsmål:

- det er vel en dynamo på denne motoren som gjør at jeg ikke må lade batteriet innimellom? 

- jeg ser i mange tråder at båter ofte har et stoff i bunnen som trekker vann over tid. Har denne modellen dette? Noen som kan si noe om oppbyggingen? 

Jeg kan skru litt, men båtmotor er jeg helt grønn på. Er det enkle ting jeg bør gjøre før den sjøsettes dere tror jeg får til? 

Ellers anbefalinger?

Beklager lite oversiktlige bilder, men det er trangt i garasjen der den står. 

IMG_20210108_233019.jpg

IMG_20210108_233025.jpg

IMG_20210108_233039.jpg

Kalosen skrev for 12 timer siden:

Planen min er i løpet av vinteren gjøre følgende:

- pusse/rengjøre innvendig. 

- male innvendig

- bytte ut "gulvbelegg" og legge noe i tak og muligens vegger. 

- bytte alt elektrisk. 

- bytte/smøre wire og bevegelige deler 

*jeg ville byttet styrekabel slik at du vet at dette er i orden, med mindre den går lett og fint

- sette inn 2 stoler/benker bak og 2 foran

- montere ratt

- montere ekkolodd

- flytte på vegg inn til kabinen

*jeg ville fjernet veggen inn til cabin, og ja det vil nok påvirke stivheten i båten, men den er jo også levert uten denne veggen så tenker det går bra.  Du har vel en liten "hardtop" mellom vindskjermene? Denne stivner også båten en del.....

Lading på gammel motor må kontrolleres, men tror nok det var lading fra begynnelsen av, ja. Jeg ville også byttet impeller for å vite at den er inntaket.

Om det er skum i dobbeltbunn vet jeg ikke, men det kan godt hende. Har du en bunnplugg på hekken, som går inn i dobbeltbunnen?

Det er mulig å bore ett lite hull i dørken for å finne ut om det er vann i skummet som evt er der. En annen ting å passe på er om treverket inne i akterspeilet er ok. Mange eldre båter får vann inn i treverket i akterspeilet som medfører råte. 

Båten din ligner veldig på Skibsplast Seamaster 17TC. Den var levert som påhengs utgave og med hekkaggregat. Produsert fra 70-76.

https://skibsplast.no/baater/seamaster-17-tc/

Den utgaven som du har, har jeg ikke sett før. Kan den være ombygd privat?

Jeg hadde en slik i 93-95. Den gikk meget godt, særdeles lunt og fint bak vindskjerm, men det var mye "skranglelyder" / knirking i overbygget. Jeg strippet ned båten innvendig og utvendig for alt som kunne skrues løs. Laget nye paneler til tak og skott, og trakk om med ny skotteduk. Ny skotteduk ble også lagt i skutesider i kabin. Byttet sikringspanel og la opp nytt elektrisk til lanterner. Fikk også lakkert om båt fra turkis til gelcoatgrå( hvitaktig). Byttet til ny styring midt i sesongen, da styrekabel røyk tvert av ved hakking ut fra land.... 

Jeg la også teppe på dørken, som medførte en betydelig støydemping, men hadde nok ikke lagt ned noe teppe i dag.

Aquaworld takk for svar. 

Min er en kombinasjon av disse to bildene, men ligner mest på den til venstre. Jeg har som nevnt også vegg som stenger kabinen. Denne veggen stjeler jo utrolig mye plass i båten og tenker derfor på å flytte eller ta den bort. Jeg har kalesje til båten som virker å være i veldig god stand. Denne er nok under 10 år gammel eller ekstremt godt vedlikeholdt. Hadde du kalesje og lot du den stå på? Den er jo ganske stor og vil tro den vil være noe i veien under kjøring? 

Hvorfor ville du ikke lagt belegg på gulv? 

Screenshot_20210109_140146.jpg

Mort1 skrev 1 time siden:

Den utgaven som du har, har jeg ikke sett før. Kan den være ombygd privat?

heller ikke sett den med vegg.  Ser ut fra bildene ganske profft ut -  nesten så jeg mistenker det er en på fabrikken som bygde en "spesial" til seg selv..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mener å ha sett maken båt i ungdommen. Gikk i Arendal ca 1975 eller noe. Ser også proft ut på bildene. Uten å være sikker er det sannsynligvis ikke skum i dobbeltbunnen på disse båtene. Skottet kan fjernes uten at det går ut over styrken i skroget. Sannsynligvis ikke for dekket heller men mulig at det blir litt svikt på midtpartiet.  Det kan forsterkes uten for store endringer. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Kalosen skrev for 21 timer siden:

Hadde du kalesje og lot du den stå på? Den er jo ganske stor og vil tro den vil være noe i veien under kjøring? 

Ja, jeg hadde kalesje på. Den var på når båten låg i ro, og var rullet sammen rundt kalesjebøylen når båt var i bruk ved fint vær. Hvis jeg husker riktig, så hadde kalesjen min kun vindu bak, så det var noe begrenset sikt, ellers fungerte det ok. Kan lete opp noen gamle bilder hvis jeg får tid i kveld.

Kalosen skrev for 21 timer siden:

Hvorfor ville du ikke lagt belegg på gulv? 

Det er teppe eg ikke ville lagt. Det blir vått....

Mort1 skrev for 22 timer siden:

DSC_0367.JPG.4a0cf4b1ba5e845f4bcfe77b959c2ae7.JPG

Slik såg båten ut før den gikk til lakkering

DSC_0364.JPG.2097cf19c10ccda54258681cf045fada.JPGDSC_0371.JPG.a55867f1f3046ed7a35a08d2f0183c4a.JPGDSC_0372.JPG.c2fc21842c8bc23bfd991f2ad5381d35.JPG

Og slik såg den ut bruksklar. Det var vist ingen vinduer i kalesjen...

Legg spesielt merke til den nydelige fargen på putene i baugen ;-)

Dette var akkurat det jeg var ute etter. Kan benytte din båt som mal :) takk. I dag fjernet jeg taket. Vet du om det var skum i din båt?

IMG_20210111_204032.jpg

jerognal skrev for 5 timer siden:

Ville sjekket om det er skum i bunnen. Det skummet de brukte den gangen suger vann og slipper det aldri ut igjen. Hadde en Skipsplast 16 og den var blytung for å si det slik....

Hvordan vet jeg hvor jeg sager hull? Dersom det er skum i båten har jeg vel en helsikes stor jobb foran meg?

om man har mulighet til å kjøre båten på ei vekt så kan man få en pekepinn på vekta.  Vil nok merkes fort om skummet er vått 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg klarer ikke se at det er en bunnplugg bak i båten. Det er en foran på siden som jeg lurer på er ettermontert. Beklager klumsete bilder. Jeg ser forresten at båten er ombygd i forhold til bildene presentert av Mort1 lengre opp.

IMG_20210109_152325.jpg.34d3288f9ef98a4de26f1883d51a8942.jpg

Bilde tatt foran i båten. Hullet er plassert litt til siden for gulv.

IMG_20210111_203959.jpg.99f7a9183b98d1f707e0b0c953a0bd0c.jpg

Bilde bak under motor.

IMG_20210109_152325.jpg

Redigert av Kalosen (see edit history)
ivar skrev 28 minutter siden:

om man har mulighet til å kjøre båten på ei vekt så kan man få en pekepinn på vekta.  Vil nok merkes fort om skummet er vått 

Det var et mareritt å få båten inn i garasjen min og kommer ikke til å ta den ut før til våren. Dersom det skal gjøres noe med bunnen ønsker jeg å gjøre det der den står nå. Og jeg har ingen mulighet for å veie den slik den står.

Kalosen skrev 49 minutter siden:

Vet du om det var skum i din båt?

Jeg vet ikke om det var skum i min båt, men evt skum var nok tørt, for det var meget god fart i båten.

Hvis du kan bruke de gamle bildene mine, så er det helt toppers. Alltid hyggelig å hjelpe!

• 2 måneder senere...

Etter en typisk nordnorsk vinterdepresjon er jeg nå klar til å fortsette med båten. Dette kommer til å bli et resultat av den glade amatør. Båten er nå svært skitten, men jeg har ingen plass å høyttrykkspyle den før jeg får den ut av garasjen. Her jeg bor kan det ta minst 3-4 uker før snøen er borte. ? jeg har stirret på båten i mange timer og ikke skjønt hvordan jeg skal løse dette, men har nå funnet det jeg mener kan være en løsning;

Under vinduet går det en trelist. Legge kryssfiner derfra og ned. Denne tenker jeg å kle i skai som er limt med et eller annet lim. 

Hva gjør jeg med den planlagte konsollen? Det jeg tenker her er å legge en plate i en liten vinkel nedover slik at det ligner litt på original utførelse. Gasshåndtaket monterer jeg på den kryssfineren mot ripa. 

Skal jeg bare lage konsollen i skai/kryssfiner eller skal jeg kle den med glassfiber/kryssfiner? 

Så tenker jeg skai ellers i bunnen rundt baugen. 

Dette blir en godværsbåt og jeg ser for meg å alltid ha på kalesjen når båten ikke er i bruk. 

Vanskelig å forklare hva jeg tenker, men håper noen har noen tips. 

IMG_20210406_213421.jpg

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...