Jump to content

Kjøpt syrefaste pullere, men er de sterke nok?

Lars Hansen

Recommended Posts

Hei😊

Har kjøpt nye pullere til en IF seilbåt jeg pusser opp.

https://www.marineshop.no/1852m/134813/1852m-puller-syrefast-316--205mm

Foten på pulleren er såvidt i underkant av 5mm tykk, og i den er det gjenget 2 stk M10 hull. Skal altså bolter underfra som skrues inn i disse gjengene.

Stort hull i tynn plåt, teller maks 3 gjenger.

Hadde sett for meg at det i det minste var sveiset inn mutre...

IMG_20210109_115909.jpg.77d2bc151835962b2d47c13eb81770aa.jpgIMG_20210109_115925.jpg.20c6bf813a96b41998a494ea0c7d2e76.jpg

Kan dette være sterkt nok?

Redigert av larshans1 (see edit history)

Nå har jeg allerede avslørt at jeg ikke er spesialist, men et forslag fra en amatør: hva med å skru noen gjengegjern i pullerten og få noen til å sveise dem fast. Deretter feste med plate/skive og mutter på undersiden?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Blir solid backingplater, så tror båten kommer til å tåle det greit...

IMG_20210109_165131.jpg.a3347cfe80cf68cd5339ec7ba34c4f3f.jpg

Jeg er tidligere sveiser selv, og tig-apparatet står klart, så tenkte å sveise fast gjengestenger som foreslått over her om menigheten mener at dette var for dårlig...

Mener å ha lært at de 3 første gjengene tar 90% av belastningen eller noe sånt. Så da går det vel, får stole på at produsenten kan dette bedre enn meg...😅

Synes det så skrøpelig ut.

For trekk på langs nede på pulleren - som hvis du legger over en løkke for å slepe - holder det nok. Da får du bare skjærekraft på boltene.

Blir tauet liggende slik at du får draget over toppen på pullerten eller sideveis ville jeg ønsket meg en annen.

Ettersom du har kjøpt de ville jeg satt pullerne på hodet, fylt hullene helt med epoxy og skrudd inn pinneskruer som går langt inni pulleren for deretter å montere på båten med med plate og muttere på innsiden av skroget..

Mons

Martine29 skrev 1 minutt siden:

Denne seilbåten da, sikkert litt relevant å opplyse hvor stor eller liten den er....

Jepp, derfor jeg gjorde det i første setningen...😉

Tekniske data
Lengde: 7,86 m
Lengde vannlinje: 6,03 m
Bredde: 2,25 m
Dybde: 1,20 m
Fribord: 0,65 m
Deplasement: 2,15 t
Storseil: 16 kvm
Fokk: 12 kvm (tidligere 10 kvm)
Genoa: 15 kvm
Spinnaker 40 kvm

mons skrev 12 minutter siden:

Synes det så skrøpelig ut.

For trekk på langs nede på pulleren - som hvis du legger over en løkke for å slepe - holder det nok. Da får du bare skjærekraft på boltene.

Blir tauet liggende slik at du får draget over toppen på pullerten eller sideveis ville jeg ønsket meg en annen.

Ettersom du har kjøpt de ville jeg satt pullerne på hodet, fylt hullene helt med epoxy og skrudd inn pinneskruer som går langt inni pulleren for deretter å montere på båten med med plate og muttere på innsiden av skroget..

Da er det nok enklere og sikkert også bedre å sveise fast boltene...Får ta meg en tur på jobben og gjøre det i morgen👍😊

seilfred skrev 51 minutter siden:

Ser jo skikkelig fin ut den if’enser gjerne flere bilder av det prosjektet..:thumbsup:

Takk, det begynner å bli båt igjen😊

Har en egen tråd, men har ikke vært så flink til å oppdatere den... Har plukket den helt fra hverandre, alt av innredning ligger ferdig lakkert i garasjen klar til montering. Slipt ned alt innvendig, og malt med ny gelcoat osv. Blir båt til barna og meg, i tillegg til 42 Match'n 😊

https://baatplassen.no/i/topic/150321-prosjekt-lett-oppussing-av-sliten-if-seilbåt-gelcoatspørsmål/

Redigert av larshans1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...