Jump to content

Instalere Racor Parker 75500MX10 filter

Vardholmen

Recommended Posts

Har en plan om å instalere twin Racor Parker diesel filtre, monteres på på siden av tanken, regner med jeg må ha en prime pumpe før filteret når en skal vedlikeholde og nivå på tanken er under filter nivået? bør pumpen da monteres før eller etter filteret?

Har i dag et Racor Parker 460MAM med S3211TUL spin-on filter som er plassert rett før  inntak til finfilter på motor, bør jeg fjerne dette eller kan det bare være der fremdelses som en ekstra sikkerhet? 

Mix skrev for 13 timer siden:

Man slipper å søle med etterfylling, eller lufting som man må med Racor.

Hej

Det är inte nödvändigt att efterfylla ett Racorfilter, men när man tar ut det gamla filtret så följer en del diesel med och det nya är torrt. Det betyder att filterbehållaren blir fylld till 80-90 % och man utnyttjar inte hela filterkapaciteten. Filtret fungerar ända tills nivån kommer i höjd med inlopp/utlopp men då har man många % av filterkapaciteten kvar. Det som är bra med Racor är att det behövs inga verktyg för att byta filter.

Hälsningar Ove 

X10an skrev 46 minutter siden:

Jeg, for min del, får ihvertfall ganske vondt i fingrene av å løsne 10mm bolter på en original Separ uten verktøy. Det går mye lettere med pipe. Når jeg får råd skal jeg kjøpe meg innsatsbolter og vingemuttere...

Pingle, skrur du ikke opp 10 mm sekskant med frossne fingre? :-) Jeg har også to SEPAR med sekskantskruer. Blir sikkert levert andre varianter, eks med vingmuttre.

F.eks. har både D-serien til Volvo og 6LP-serien til Yanmar ingen fødepumpe mellom tank og forfilter.  De "bare suger".  Litt usikker på hvilken motor du har og hvordan ting blir for deg.  Uansett, velger du dobbel Separ forfilter løsning, slipper du å fylle helt opp før du setter på lokket.  Velger du Racor, skal du fylle helt opp før lokket tettes, ellers får du ikke brukt hele filterelementet.  Du bør drenere først, sette inn innsats, fylle helt, og så tette lokket.  Da kommer ingen urenheter forbi.  Jeg er lei av å passe på at jeg har diesel på flaske eller kanne ombord, så jeg har montert en Separ Hand Priming Pump før forfilteret.  Separ beskriver at den er tenkt å plassere etter forfilteret, noe som funker fint med Separ forfilter.  For Racor forfilter bør du bytte rekkefølgen for å fylle opp forfilterhuset helt fra tanken før du tetter lokket.  Jeg kan nå bytte forfilter i en fei uten lufting.  Separ pumpen bør bestilles med passende slangestusser (rett eller vinkel) fra Lekang Filter, via en forhandler (jeg brukte TESS, som egentlig ikke klarte å skaffe rett gjenger/tetning mot pumpa).

image.png.430cbb467c9b1141cac6b7a7b32982a3.png

image.png.0322b41e5e26aaf6c2430e4093c99a96.png

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...