Vardholmen Startet 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2021 Har en plan om å instalere twin Racor Parker diesel filtre, monteres på på siden av tanken, regner med jeg må ha en prime pumpe før filteret når en skal vedlikeholde og nivå på tanken er under filter nivået? bør pumpen da monteres før eller etter filteret? Har i dag et Racor Parker 460MAM med S3211TUL spin-on filter som er plassert rett før inntak til finfilter på motor, bør jeg fjerne dette eller kan det bare være der fremdelses som en ekstra sikkerhet? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Hej Du behöver ingen pump när du skall byta filter, stäng kranen mot tanken och ev. efterfyll när du monterat det nya filtret. Det känns onödigt med de gamla filtren kvar. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Fødepumpen liker best filtrert diesel. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Hulda skrev for 1 time siden: Fødepumpen liker best filtrert diesel. Om du etterfyller filterholderen med filter i, så mener jeg at dieselen blir filtrert før den går videre til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Kjøp Separ filter så slipper du problemet med etterfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Det jeg mener er at en del produsenter anbefaler å montere fødepumpen nedstrøms filteret. Separ, på de vanlige filtrene, anbefaler å montere filteret på sugesiden av pumpen slik at filteret kjører mest mulig trykkløst. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Det jeg mener er at har man en selvluftende motor f.eks en Yanmar med stempelfødepumpe bytter man filter i Separ, starter opp og jobben er gjordt. Man slipper å søle med etterfylling, eller lufting som man må med Racor. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Mix skrev for 13 timer siden: Man slipper å søle med etterfylling, eller lufting som man må med Racor. Hej Det är inte nödvändigt att efterfylla ett Racorfilter, men när man tar ut det gamla filtret så följer en del diesel med och det nya är torrt. Det betyder att filterbehållaren blir fylld till 80-90 % och man utnyttjar inte hela filterkapaciteten. Filtret fungerar ända tills nivån kommer i höjd med inlopp/utlopp men då har man många % av filterkapaciteten kvar. Det som är bra med Racor är att det behövs inga verktyg för att byta filter. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Ove T skrev for 7 timer siden: Det som är bra med Racor är att det behövs inga verktyg för att byta filter. Man trenger ikke verktøy for å bytte filter på Separ heller. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Mix skrev On 11.1.2021 at 17.24: Man trenger ikke verktøy for å bytte filter på Separ heller. Jeg, for min del, får ihvertfall ganske vondt i fingrene av å løsne 10mm bolter på en original Separ uten verktøy. Det går mye lettere med pipe. Når jeg får råd skal jeg kjøpe meg innsatsbolter og vingemuttere... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 X10an skrev 46 minutter siden: Jeg, for min del, får ihvertfall ganske vondt i fingrene av å løsne 10mm bolter på en original Separ uten verktøy. Det går mye lettere med pipe. Når jeg får råd skal jeg kjøpe meg innsatsbolter og vingemuttere... Pingle, skrur du ikke opp 10 mm sekskant med frossne fingre? :-) Jeg har også to SEPAR med sekskantskruer. Blir sikkert levert andre varianter, eks med vingmuttre. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Kan leveres med vingebolter orginalt. Vingebolter kan leveres fra Separ. Har man ett snev av fantasi så er vingebolter i vanlig salg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Du vet det @Mix, jeg er totalt blottet for fantasi. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Det hender tross alderen at jeg får en lys ide'. Men det blir gjerne litt lenger imellom dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Nå går det jo an å henge en 10mm fastnøkkel til 25 kroner permanent ved siden av filteret også da. Men da strekker man vel fantasien litt vel langt... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 (redigert) F.eks. har både D-serien til Volvo og 6LP-serien til Yanmar ingen fødepumpe mellom tank og forfilter. De "bare suger". Litt usikker på hvilken motor du har og hvordan ting blir for deg. Uansett, velger du dobbel Separ forfilter løsning, slipper du å fylle helt opp før du setter på lokket. Velger du Racor, skal du fylle helt opp før lokket tettes, ellers får du ikke brukt hele filterelementet. Du bør drenere først, sette inn innsats, fylle helt, og så tette lokket. Da kommer ingen urenheter forbi. Jeg er lei av å passe på at jeg har diesel på flaske eller kanne ombord, så jeg har montert en Separ Hand Priming Pump før forfilteret. Separ beskriver at den er tenkt å plassere etter forfilteret, noe som funker fint med Separ forfilter. For Racor forfilter bør du bytte rekkefølgen for å fylle opp forfilterhuset helt fra tanken før du tetter lokket. Jeg kan nå bytte forfilter i en fei uten lufting. Separ pumpen bør bestilles med passende slangestusser (rett eller vinkel) fra Lekang Filter, via en forhandler (jeg brukte TESS, som egentlig ikke klarte å skaffe rett gjenger/tetning mot pumpa). Redigert 12.Januar.2021 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Forresten, jeg tenkte ikke langt nok. Du tenkte kanskje å bytte filter mens motoren går. Da får du vel ikke brukt en sånn pumpe til en dobbel filterpakke. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Det går fint, under forutsetning at man har en motor som er selvluftende og har Separ filter som ikke trenger etterfylling. Ellers trenger man dobbel forsyning med 2 stigerør og 2 Separ pumper til dobbel filteret. Har man slike krav til "oppetid" er vel kanskje det den beste løsningen uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Vardholmen Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Det er en yanmar 8LV Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.