Jump to content

RiB-tur Tønsberg-Røst t/r mai 2021


Awes helm

Recommended Posts

Hei.

Noe båtliv skal man jo ha på vintern også! Jeg holder på å planlegge tur med RiB fra Tønsberg til Røst og tilbake i mai/juni i år.

Jeg kjører en Grand 750 m 225hk.

Jeg lurte på om det var noen plasser man absolutt på innom på turen? Innspill mottas med takk.

 

Når det gjelder utstyr har jeg plotter fra Garmin, VHF og Ipad. Bruker pasjoen.gulesider.no for planlegging og for å sette opp turen.

Noen der ute som har tips til utstyr/apper som er kjekt å ha?

 

Kan jo planlegge seg i senk, men det er vel litt av morroa:)

Link to post

Vurderte en tilsvarende tur, holdt på å kjøpe en åpen båt på Andøya. Bensin var en nøtt. Det er langt mellom mulighetene for å fylle bensin fra Bergen til Røst. Diesel er lett. Men gjennomførte ikke kjøpet, så har bare gått strekningen med seilbåt. Planla løse kanner og sekketralle for å redusere bæring.  det er bensinstasjoner i nærheten av en kai mange steder  

Link to post

Kommer mye an på hvor mye tid du vil bruke. Det er vel rundt 900 nautiske hver vei. Hvis du har flatt vann og kan holde 40 knop er det 22 timer. Da ville jeg hatt lettvint mat og gått på resturant/hotell for å spise og overnatte.

 

Hvis du skal storkose deg ville jeg hatt med overnattingsutstyr, kjørt fort lange strekk og tatt det veldig med ro i de vakreste områdene som feks Froøyene og Halten.

De strekkene du skal kose deg anbefaler jeg å kjøre maks 50 meter fra land. Hele Norge er vakkert på nært hold, men i stor fart langt fra land er det ikke noe særlig.

 

I mai/juni kan du godt få temperaturer ned mot null grader.

Ull, ull og ull er viktig for trivselen. Regntrekk/ ponsjo eller lignende er mer behagelig og varmere i mange timer enn regnklær. Trekk som dekker rattet og underarmene er også bra. I friskt og kaldt vær kan selv korte strekk ta mange timer.

 

God tur!

Mons

Link to post

Er det noen grunn til at du tenker på Røst som siste stopp på vei nordover? Jeg ville tatt med resten av Lofoten i samme farta, men går du nordover forbi Bodø, opp til Steigen og Hamarøy, og så over til Skrova før du fortsetter i retning Røst får du jo med deg hele Lofoten. Og så ville jeg tatt med Vesterålen, yttersiden av Senja, og hele veien opp til russergrensen ??

 

Hvis du allikevel tenker å dra til Røst uten å se resten av Lofoten ville jeg dratt innom Lovund og Myken på vei nordover forutsatt at været er slik at det frister å dra ut på åpent hav. God tur. 

Link to post

Hei.

 

Kor mange dagar har du disponibel, og kor mange blir de på turen?

 

Det kan bli ein flott tur. Eg ville brukt minst eit par veker.

 

Det er fine stadar Nevermind har nemnt. Det er mange fine stadar på Helgeland.

Vega er fint.

Her på Vestlandet ville eg tatt ein stopp på Utsira, Espevær (dei sel bensin der).

Leirvik på Stord, Naustbakken på Bømlo og i Bekkjarvik på Austevoll får du òg kjøpt bensin.

 

Frå Bergen òg nordover hadde eg gått indre leia/Straumane forbi Feste og Kilstraumen.

 

God tur.

 

Ask

 

Ask

Link to post
pacuare skrev for 4 timer siden:

Vurderte en tilsvarende tur, holdt på å kjøpe en åpen båt på Andøya. Bensin var en nøtt. Det er langt mellom mulighetene for å fylle bensin fra Bergen til Røst. Diesel er lett. Men gjennomførte ikke kjøpet, så har bare gått strekningen med seilbåt. Planla løse kanner og sekketralle for å redusere bæring.  det er bensinstasjoner i nærheten av en kai mange steder  

Takker for tips! Har egentlig skjønt at bensin blir et issue. Usikker på rekkevidden da båten er ny, men blir litt tid fra 1.mat til avreise for å gjøre seg kjent med alt. 

Link to post
Ask skrev for 2 timer siden:

Hei.

 

Kor mange dagar har du disponibel, og kor mange blir de på turen?

 

Det kan bli ein flott tur. Eg ville brukt minst eit par veker.

 

Det er fine stadar Nevermind har nemnt. Det er mange fine stadar på Helgeland.

Vega er fint.

Her på Vestlandet ville eg tatt ein stopp på Utsira, Espevær (dei sel bensin der).

Leirvik på Stord, Naustbakken på Bømlo og i Bekkjarvik på Austevoll får du òg kjøpt bensin.

 

Frå Bergen òg nordover hadde eg gått indre leia/Straumane forbi Feste og Kilstraumen.

 

God tur.

 

Ask

 

Ask

Takk? Har satt av 3 uker på turen. Med litt flaks og ikke altfor mange havnedager burde det gå. Har invitert med venner på forskjellige strekker. Vanskelig å planlegge, så blir nok også mye alene. Satser på 100-150nm om dagen

Link to post

Har lyst på samme turneren, men ikke frem og tilbake med motorbåt. Har kjørt Tromsø Bergen på under 24 timer en del ganger. Brukte 20 000 liter diesel, Godt at forsvaret betalte. Veldig mye innaskjærs men også strekninger jeg ikke har veldig lyst til å være ute i dårlig vær. Sommeren har mye bra vær, men også perioder der selv en større seilbåt liker å ligge i havn. Målet må være å gå så sakte som mulig. Altså velge trange sund. Du er heldig som ikke har mast, mange fine kanaler åpner seg med så lav båt. Bør bruke en mye tid for å finne den fineste veien oppover. I en seilbåt har vi tid til å endre ruter og seile uten en plan. I 30 knop må en gå brede sund hvis ikke ruten er godt planlagt. 

Link to post
pacuare skrev for 11 timer siden:

Har lyst på samme turneren, men ikke frem og tilbake med motorbåt. Har kjørt Tromsø Bergen på under 24 timer en del ganger. Brukte 20 000 liter diesel, Godt at forsvaret betalte. Veldig mye innaskjærs men også strekninger jeg ikke har veldig lyst til å være ute i dårlig vær. Sommeren har mye bra vær, men også perioder der selv en større seilbåt liker å ligge i havn. Målet må være å gå så sakte som mulig. Altså velge trange sund. Du er heldig som ikke har mast, mange fine kanaler åpner seg med så lav båt. Bør bruke en mye tid for å finne den fineste veien oppover.

 

Veldig enig...å rase oppover kysten slik er nærmest helt bortkastet i mine øyne... med høy hastighet er en nødt til å gå i åpne store fjorder, og ser dermed ingenting av all idyllen som finns helt andre steder... PS motorbåt går veldig fint pacuare... de fins i utgaver med sakte fart også..:wink:

pacuare skrev for 11 timer siden:

I en seilbåt har vi tid til å endre ruter og seile uten en plan.

Sant nok, men minuset med seilbåt er masten...det er uendelig med trange flotte sund og kanaler langs vår kyst som stenger seilbåter ute ved strømkabler, og lave broer...

Link to post

Litt inspirasjon her. Atle Staff med rib fra Hankø til Kirkenes

https://feed.pod.space/batensverden

https://www.sensarmarine.com/news/verdenspremiere-fra-hanko-til-kirkenes

Han gjentar stadig at turen ikke var planlagt i detalj. Høres kanskje litt "cowboy" ut for noen. Men samtidig så tror jeg det kan være skummelt å ha en detaljert plan som SKAL følges. Viktig å la vær, vind og ikke minst egen magefølese styre i stedet for klokken, for å opprettholde sikkerheten. Må heller ikke glemme at denne karen er vell noe av den mest erfarne på havet i denne type båt.  Hvis ting ikke kjennes rett, så snu. Ting blir sjeldent som planlagt, men en viss oversikt, drivstoff, utsatte værområder og annet er vel elementært for sikkerheten og glede. 

God tur ?

 

 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Litt til. 

Lær deg å bruke det navigasjonsutstyret  DU har. 

Lær deg å legge opp rute. Å ikke minst lær deg å gjøre endringer på den ruta du har lagd. Regner med du har flere ombord. Så viktig at din partner er trygg på bruk av elektronikken, som kan gi deg støtte hvis det blir rufsete. 

 

Mange vil hevde at det er viktig med papirkart. Min erfaring er at papirkart er kjekt under planlegging, men lite egnet i åpen båt i 30 knop. Kjekt med papirkart som backup, men en ekstra iPad, i vanntett etui, samt navigasjon på telefon er også grei backup. 

Link to post

Bensin er ikke noe issue med planlegging ? 10 kanner trenger du absolutt ikke. Hvis du ikke velger å unngå bensinplasser. Mange valg helt til Kjerringøy. Derfra og nordover er det litt mer styr. Svolvær og Reine i Lofoten. Sortland og Harstad. Tromsø. Mer trenger du ikke.

Hilsen han som kjørte i tråden det er linket til lengre opp her ?

 

Riktig god tur!

 

Par tips;

Ikke kjør for fort - greit å få med seg det man fiser forbi

Ikke undervurder "stoppetid" - det er fint å kunne bruke litt tid på land der man stopper.

Følg med på vær og vind. Snakk med de lokale om du er usikker.

Bruk tid på å lage ruta, og lag den i naturlige etapper.

Gjør deg godt kjent med plotteren og last inn ruteetappene.. Da vil du ha lavere puls.

Og vink om du ser meg! :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...