Awes helm Startet 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2021 Hei. Noe båtliv skal man jo ha på vintern også! Jeg holder på å planlegge tur med RiB fra Tønsberg til Røst og tilbake i mai/juni i år. Jeg kjører en Grand 750 m 225hk. Jeg lurte på om det var noen plasser man absolutt på innom på turen? Innspill mottas med takk. Når det gjelder utstyr har jeg plotter fra Garmin, VHF og Ipad. Bruker pasjoen.gulesider.no for planlegging og for å sette opp turen. Noen der ute som har tips til utstyr/apper som er kjekt å ha? Kan jo planlegge seg i senk, men det er vel litt av morroa:) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Regner med du har flytedress eller lignende? Kan bli kaldt selv om det er sommer. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ida Marie III Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Tror planlegging av bensinfylling kan bli like viktig...regner med det er outboard.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Ja en 10-15 jerykanner er nokk det første du bør anskaffe. Langt mellom bensinfyllingene og du må nokk belage deg på en del bæring. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Vurderte en tilsvarende tur, holdt på å kjøpe en åpen båt på Andøya. Bensin var en nøtt. Det er langt mellom mulighetene for å fylle bensin fra Bergen til Røst. Diesel er lett. Men gjennomførte ikke kjøpet, så har bare gått strekningen med seilbåt. Planla løse kanner og sekketralle for å redusere bæring. det er bensinstasjoner i nærheten av en kai mange steder Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Hei! Det gikk er tråd her med RIB langs norskekysten, du finner kanskje noen tips der..: Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Kommer mye an på hvor mye tid du vil bruke. Det er vel rundt 900 nautiske hver vei. Hvis du har flatt vann og kan holde 40 knop er det 22 timer. Da ville jeg hatt lettvint mat og gått på resturant/hotell for å spise og overnatte. Hvis du skal storkose deg ville jeg hatt med overnattingsutstyr, kjørt fort lange strekk og tatt det veldig med ro i de vakreste områdene som feks Froøyene og Halten. De strekkene du skal kose deg anbefaler jeg å kjøre maks 50 meter fra land. Hele Norge er vakkert på nært hold, men i stor fart langt fra land er det ikke noe særlig. I mai/juni kan du godt få temperaturer ned mot null grader. Ull, ull og ull er viktig for trivselen. Regntrekk/ ponsjo eller lignende er mer behagelig og varmere i mange timer enn regnklær. Trekk som dekker rattet og underarmene er også bra. I friskt og kaldt vær kan selv korte strekk ta mange timer. God tur! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Nevermind Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Er det noen grunn til at du tenker på Røst som siste stopp på vei nordover? Jeg ville tatt med resten av Lofoten i samme farta, men går du nordover forbi Bodø, opp til Steigen og Hamarøy, og så over til Skrova før du fortsetter i retning Røst får du jo med deg hele Lofoten. Og så ville jeg tatt med Vesterålen, yttersiden av Senja, og hele veien opp til russergrensen ?? Hvis du allikevel tenker å dra til Røst uten å se resten av Lofoten ville jeg dratt innom Lovund og Myken på vei nordover forutsatt at været er slik at det frister å dra ut på åpent hav. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Hei. Kor mange dagar har du disponibel, og kor mange blir de på turen? Det kan bli ein flott tur. Eg ville brukt minst eit par veker. Det er fine stadar Nevermind har nemnt. Det er mange fine stadar på Helgeland. Vega er fint. Her på Vestlandet ville eg tatt ein stopp på Utsira, Espevær (dei sel bensin der). Leirvik på Stord, Naustbakken på Bømlo og i Bekkjarvik på Austevoll får du òg kjøpt bensin. Frå Bergen òg nordover hadde eg gått indre leia/Straumane forbi Feste og Kilstraumen. God tur. Ask Ask Sitér dette innlegget Link to post
Awes helm Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 enslagsgjest skrev for 4 timer siden: Regner med du har flytedress eller lignende? Kan bli kaldt selv om det er sommer. Kjøpt tørrdrakt.Typhoon 440. Håper det holder med litt under. Sitér dette innlegget Link to post
Awes helm Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 pacuare skrev for 4 timer siden: Vurderte en tilsvarende tur, holdt på å kjøpe en åpen båt på Andøya. Bensin var en nøtt. Det er langt mellom mulighetene for å fylle bensin fra Bergen til Røst. Diesel er lett. Men gjennomførte ikke kjøpet, så har bare gått strekningen med seilbåt. Planla løse kanner og sekketralle for å redusere bæring. det er bensinstasjoner i nærheten av en kai mange steder Takker for tips! Har egentlig skjønt at bensin blir et issue. Usikker på rekkevidden da båten er ny, men blir litt tid fra 1.mat til avreise for å gjøre seg kjent med alt. Sitér dette innlegget Link to post
Awes helm Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Ask skrev for 2 timer siden: Hei. Kor mange dagar har du disponibel, og kor mange blir de på turen? Det kan bli ein flott tur. Eg ville brukt minst eit par veker. Det er fine stadar Nevermind har nemnt. Det er mange fine stadar på Helgeland. Vega er fint. Her på Vestlandet ville eg tatt ein stopp på Utsira, Espevær (dei sel bensin der). Leirvik på Stord, Naustbakken på Bømlo og i Bekkjarvik på Austevoll får du òg kjøpt bensin. Frå Bergen òg nordover hadde eg gått indre leia/Straumane forbi Feste og Kilstraumen. God tur. Ask Ask Takk? Har satt av 3 uker på turen. Med litt flaks og ikke altfor mange havnedager burde det gå. Har invitert med venner på forskjellige strekker. Vanskelig å planlegge, så blir nok også mye alene. Satser på 100-150nm om dagen Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Hei igjen. Det kan bli ein kjempetur! Eit tips. Ikkje bind deg opp til å henta, eller levera, folk på bestemte stadar til bestemte tider. Då lagar du mykje stress for deg sjølv. Ask Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Har lyst på samme turneren, men ikke frem og tilbake med motorbåt. Har kjørt Tromsø Bergen på under 24 timer en del ganger. Brukte 20 000 liter diesel, Godt at forsvaret betalte. Veldig mye innaskjærs men også strekninger jeg ikke har veldig lyst til å være ute i dårlig vær. Sommeren har mye bra vær, men også perioder der selv en større seilbåt liker å ligge i havn. Målet må være å gå så sakte som mulig. Altså velge trange sund. Du er heldig som ikke har mast, mange fine kanaler åpner seg med så lav båt. Bør bruke en mye tid for å finne den fineste veien oppover. I en seilbåt har vi tid til å endre ruter og seile uten en plan. I 30 knop må en gå brede sund hvis ikke ruten er godt planlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 pacuare skrev for 11 timer siden: Har lyst på samme turneren, men ikke frem og tilbake med motorbåt. Har kjørt Tromsø Bergen på under 24 timer en del ganger. Brukte 20 000 liter diesel, Godt at forsvaret betalte. Veldig mye innaskjærs men også strekninger jeg ikke har veldig lyst til å være ute i dårlig vær. Sommeren har mye bra vær, men også perioder der selv en større seilbåt liker å ligge i havn. Målet må være å gå så sakte som mulig. Altså velge trange sund. Du er heldig som ikke har mast, mange fine kanaler åpner seg med så lav båt. Bør bruke en mye tid for å finne den fineste veien oppover. Veldig enig...å rase oppover kysten slik er nærmest helt bortkastet i mine øyne... med høy hastighet er en nødt til å gå i åpne store fjorder, og ser dermed ingenting av all idyllen som finns helt andre steder... PS motorbåt går veldig fint pacuare... de fins i utgaver med sakte fart også.. pacuare skrev for 11 timer siden: I en seilbåt har vi tid til å endre ruter og seile uten en plan. Sant nok, men minuset med seilbåt er masten...det er uendelig med trange flotte sund og kanaler langs vår kyst som stenger seilbåter ute ved strømkabler, og lave broer... Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Litt inspirasjon her. Atle Staff med rib fra Hankø til Kirkenes https://feed.pod.space/batensverden https://www.sensarmarine.com/news/verdenspremiere-fra-hanko-til-kirkenes Han gjentar stadig at turen ikke var planlagt i detalj. Høres kanskje litt "cowboy" ut for noen. Men samtidig så tror jeg det kan være skummelt å ha en detaljert plan som SKAL følges. Viktig å la vær, vind og ikke minst egen magefølese styre i stedet for klokken, for å opprettholde sikkerheten. Må heller ikke glemme at denne karen er vell noe av den mest erfarne på havet i denne type båt. Hvis ting ikke kjennes rett, så snu. Ting blir sjeldent som planlagt, men en viss oversikt, drivstoff, utsatte værområder og annet er vel elementært for sikkerheten og glede. God tur ? Redigert 11.Januar.2021 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Litt til. Lær deg å bruke det navigasjonsutstyret DU har. Lær deg å legge opp rute. Å ikke minst lær deg å gjøre endringer på den ruta du har lagd. Regner med du har flere ombord. Så viktig at din partner er trygg på bruk av elektronikken, som kan gi deg støtte hvis det blir rufsete. Mange vil hevde at det er viktig med papirkart. Min erfaring er at papirkart er kjekt under planlegging, men lite egnet i åpen båt i 30 knop. Kjekt med papirkart som backup, men en ekstra iPad, i vanntett etui, samt navigasjon på telefon er også grei backup. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mons Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Til opplæring er papirkart bra, men det eneste papirkartet jeg ville hatt med på en slik tur er et svært norgeskart der veier ol er tegnet inn. Det er ypperlig for å få oversikt og gjøre grovplanlegging. Sitér dette innlegget Mons Link to post
chrisrik Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Bensin er ikke noe issue med planlegging ? 10 kanner trenger du absolutt ikke. Hvis du ikke velger å unngå bensinplasser. Mange valg helt til Kjerringøy. Derfra og nordover er det litt mer styr. Svolvær og Reine i Lofoten. Sortland og Harstad. Tromsø. Mer trenger du ikke. Hilsen han som kjørte i tråden det er linket til lengre opp her ? Riktig god tur! Par tips; Ikke kjør for fort - greit å få med seg det man fiser forbi Ikke undervurder "stoppetid" - det er fint å kunne bruke litt tid på land der man stopper. Følg med på vær og vind. Snakk med de lokale om du er usikker. Bruk tid på å lage ruta, og lag den i naturlige etapper. Gjør deg godt kjent med plotteren og last inn ruteetappene.. Da vil du ha lavere puls. Og vink om du ser meg! :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 16.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2021 forøvrig, jeg hadde 2x20 liter i kanner. Brukte ingen av dem. Men kjekt å ha i backup. Når vi kom til Bodø, var bensinfyllingen her ute av drift. Men vi kom oss til Kjerringøy, og fikk toppet opp der. Ser jeg glemte å nevne både Lødingen og Ramsund som bensin-på-kai-plasser over. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Ble/blir det noen tur? :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.