Buster L Mercury Startet 10.Januar.2021 Del på Facebook Startet 10.Januar.2021 Jeg bygger en crackerbox om dagen og lurer egentlig på hvor tynn aksling jeg kan bruke? Motoren er en Mercruiser 5,7 liter (350) så det er kanskje mulig å skremme ut 200 hester/ponnier med rett forgasser? Lengste frilengde er ca 100 cm. Litt usikker på turtall foreløpig, men kanskje et sted mellom 3000 og 5500 på akslingen? Jeg håper 25mm diameter er bra nok, men hva mener dere om saken? Eksempelbilde hentet fra internettet nedenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Januar.2021 Del på Facebook Svart 10.Januar.2021 Om du skal ha 5500 RPM på akslingen blir det jo ikke rare momentet med 200 Hk. men synes nå det turtallet høres en smule høyt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2021 Jeg har en borg warner velvet drive "gearkasse" men jeg vet ikke hva utvekslingen er. 5500 rpm er ca motorturtall for en V8, men propellen vil neppe ha det turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Januar.2021 Del på Facebook Svart 10.Januar.2021 (redigert) Nei det får en jo håpe. Diameter/styrke på aksling bestemmes av det momentet den må tåle Ikke av antall HK. Redigert 10.Januar.2021 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2021 Fant denne id-plata på gearkassa. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Januar.2021 Del på Facebook Svart 10.Januar.2021 Om du nå finner ut max momentet motoren din kan levere og ganger det med 2,1 får du momentet akslingen din må tåle. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2021 En small block chevy ligger mellom ca 300-540Nm. Hvis jeg tar i litt så har jeg kanskje 400Nm x 2,1=840Nm. Nå har jeg sikkert tatt i litt mye, but but... Hva er neste trekk nå? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2021 Del på Facebook Svart 10.Januar.2021 Finne ut hvilket materiale du skal ha på akslingen. Sjekk ut hjemmesiden til Sleipner. Det har tidligere stått info der. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Materialet er syrefast/rustfritt. Fin tabell men ikke helt sikker på hvordan jeg skal lese den. Motor er ca 150kW. Rpm er ca 3000. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 For å få 3000 RPM på akslingen må du med dit gir ha 6300 RPM på motoren som vel er noe høyt. Tror heller du kan gå ut fra at du vil oppnå 2600 RPM på akslingen. Men uansett sier tabellen at du må ha en 35mm aksling. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Buster L Mercury skrev for 12 timer siden: Jeg håper 25mm diameter er bra nok, men hva mener dere om saken? Blir nok desverre håpløst lite det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Cerberus Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 (redigert) Det er iallefall ei håpløs utveksling på det giret til det bruket der. Vil absolutt anbefale å finne et annet. Helst under 1.5. Bare 200 hk på en 5.7 🤔 høres ikkje ut som en mercruiser det men en bilmotor Redigert 11.Januar.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Men det er jo en veldig lett båt. Spiller ikke det noen rolle? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Trur nok 200 hk er mer enn nok for den båten uansett. Om enn uansett vil ha ut mer effekt av motoren, så er det jo "ekstremt" enkelt å hente ut hvertfall 150 hk mer. Men tror det blir noe overkill for den båten. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 (redigert) Ja denne motoren kan man sikkert ta ut 700 hester men ikke nødvendig for min bruk. 200hk og massevis av torque er mer enn nok. Jeg lurer på om de bruker samme tabell for en fjærlett hotrod som en femti fot Prinsess? I såfall er 35mm overkill på denne skuta. Trur eg... Redigert 11.Januar.2021 av Buster L Mercury (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 At det er nok og hva man kan hente ut var ikkje poenget. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 (redigert) Cerberus skrev 21 minutter siden: At det er nok og hva man kan hente ut var ikkje poenget. Ja det stemmer, mercruiser er egentlig en bilmotor. Jeg har flere forgassere å velge mellom. Akkurat nå står det en to-porter på men jeg har også noen fire-portere jeg kan teste. Det er også mulig å bytte topper og kam, eller sette på en kompressor. Når det gjelder gear, mulig turtallet blir feil, men jeg har bare denne kassa så jeg får ikke gjort så mye med utvekslingen nå. Hva er fordelen med 1,5 vs 2,1? Mer fart på propell og mindre propell? Redigert 11.Januar.2021 av Buster L Mercury (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 index skrev for 1 time siden: Men det er jo en veldig lett båt. Spiller ikke det noen rolle? Jeg tror du har et poeng! 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Kunne gått fint uten utveksling på gearet også på den båten der. Det vil være totalt meiningslaust å ha det gearet der. Det blir som å kjøre i andre gear på bilen og forsøke kompensere med større hjul. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Ja det er mange som kjører akslingen rett på svinghjulet, men jeg trener fri og revers. Får prøve meg fram og lete etter ny kasse. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Du kan jo lage omkast på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Jp62 Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 På min er det 30 mm Aksel ifra Sleipner. Rpm på motor er 4400 , girkasse med utveksling 1.26 . Da fikk jeg akkurat plass til en 15 x19 propell . Du får nok ikke plass til så mye større propell pga vinkel på Aksel og plassering av motor Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Jp62 skrev for 3 timer siden: På min er det 30 mm Aksel ifra Sleipner. Rpm på motor er 4400 , girkasse med utveksling 1.26 . Da fikk jeg akkurat plass til en 15 x19 propell . Du får nok ikke plass til så mye større propell pga vinkel på Aksel og plassering av motor Jeg får komme innom for en titt når koronaen roer seg.👍 Sitér dette innlegget Link to post
Jp62 Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Du er hjertelig velkommen . Alltid morro med en båtprat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.