David115114 Startet 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2021 (redigert) Hvordan trur du ein microfun med ein 15hk honda med 20hk forgassar vil hontere å ha så stor motor med tanke på fart håntering osv? Redigert 11.Januar.2021 av David115114 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Hei. Er skrevet litt om Micro Fun tidligere på Båtplassen om du søker. Største anbefalte motor på disse båtene er 15hk. Ville nok ikke hatt større motor på heller. Siden hekken neppe tåler særlig mer. Er ikke så lett å forsterke hekken heller siden båten er produsert av plast og ikke glassfiber. Men er jo lov å prøve... Selv så har jeg en ganske tilsvarende båt. With 10 (Kopi). Som Veier ca 70 kg. Micro Fun er hakket tyngre. 95 kg om jeg ikke husker helt feil. Men når det er sagt så veier jeg i overkant av 100 kg selv. Min båt gjør 23 knop med meg alene i båten med en Yamaha 9,9 Sport 4t justert opp til 15 hk. Min motor veier 51 kg. (4 takt). Regner med at motoren din veier omtrent det samme? Min total vekt var da ca 250 kg. (Båt, motor, meg og bagasje. Største problemet med Micro Fun (Og min With er at de er lave i hekken). Så hekkbølgen slår lett over om man er for rask når man slakker av på gassen. Mener Micro Fun har litt høy planings terskel. Min planer på ca 13 - 14 knop. Men når det er sagt så er Micro Fun litt mer stabil i svinger enn min. Har også prøvd min med ca 370 kg total vekt og da kommer jeg ikke opp i plan. Max fart er da ca 9,5 knop. Men da drar jeg også med meg halve sjøen. (Brøyter veldig). Se gjerne på min prosjekt tråd om det kan være av interesse: Sitér dette innlegget Link to post
David115114 Svart 15.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 (redigert) The Saint skrev On 12.1.2021 at 23.25: Hei. Er skrevet litt om Micro Fun tidligere på Båtplassen om du søker. Største anbefalte motor på disse båtene er 15hk. Ville nok ikke hatt større motor på heller. Siden hekken neppe tåler særlig mer. Er ikke så lett å forsterke hekken heller siden båten er produsert av plast og ikke glassfiber. Men er jo lov å prøve... Selv så har jeg en ganske tilsvarende båt. With 10 (Kopi). Som Veier ca 70 kg. Micro Fun er hakket tyngre. 95 kg om jeg ikke husker helt feil. Men når det er sagt så veier jeg i overkant av 100 kg selv. Min båt gjør 23 knop med meg alene i båten med en Yamaha 9,9 Sport 4t justert opp til 15 hk. Min motor veier 51 kg. (4 takt). Regner med at motoren din veier omtrent det samme? Min total vekt var da ca 250 kg. (Båt, motor, meg og bagasje. Største problemet med Micro Fun (Og min With er at de er lave i hekken). Så hekkbølgen slår lett over om man er for rask når man slakker av på gassen. Mener Micro Fun har litt høy planings terskel. Min planer på ca 13 - 14 knop. Men når det er sagt så er Micro Fun litt mer stabil i svinger enn min. Har også prøvd min med ca 370 kg total vekt og da kommer jeg ikke opp i plan. Max fart er da ca 9,5 knop. Men da drar jeg også med meg halve sjøen. (Brøyter veldig). Se gjerne på min prosjekt tråd om det kan være av interesse: Min totale vekt på båten blir da ca 240. Hondaen er 6 kg lettere en suzukien. Eg bruker orginalt en 9,9 suzuki med vekt på ca 39 kg. Vill vell gå bra på tanke med at det går bra med din båt? Redigert 15.Januar.2021 av David115114 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 David115114 skrev 1 time siden: Min totale vekt på båten blir da ca 240. Hondaen er 6 kg lettere en suzukien. Eg bruker orginalt en 9,9 suzuki med vekt på ca 39 kg. Vill vell gå bra på tanke med at det går bra med din båt? Er ikke vekta jeg er mest redd for på MicroFun. Det er skyve kraften kombinert med vekt på motoren om du setter på en 20 hk motor. Vurderte selv MicroFun når jeg skulle ha meg jolle, fordi jeg liker hvor stødige de er i forhold til størrelse. (Mye stødigere sideveis enn min). Skulle jeg ha valgt igjen med de erfaringene jeg har gjort meg nå, så hadde jeg nok kjøpt en Bever eller muligens en GH. Jeg valgte å gå for glassfiber båt fordi de er lettere å gjøre noe med. Over tid så vill den få en del bevegelse / belastning i hekken. Gynger jo litt på bølgene. Min erfaring med plast båter er at de sprekker over tid. Selv om de er sterke mot rene slag, så liker de ikke kontinuerlig gjentagelse av slagene. Spesielt i kulde. Om du ser i prosjekt tråden min så vil du se at jeg har forsterket hekken en del på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.