David115114
The Saint skrev On 12.1.2021 at 23.25:Hei. Er skrevet litt om Micro Fun tidligere på Båtplassen om du søker. Største anbefalte motor på disse båtene er 15hk. Ville nok ikke hatt større motor på heller. Siden hekken neppe tåler særlig mer. Er ikke så lett å forsterke hekken heller siden båten er produsert av plast og ikke glassfiber. Men er jo lov å prøve... Selv så har jeg en ganske tilsvarende båt. With 10 (Kopi). Som Veier ca 70 kg. Micro Fun er hakket tyngre. 95 kg om jeg ikke husker helt feil. Men når det er sagt så veier jeg i overkant av 100 kg selv. Min båt gjør 23 knop med meg alene i båten med en Yamaha 9,9 Sport 4t justert opp til 15 hk. Min motor veier 51 kg. (4 takt). Regner med at motoren din veier omtrent det samme? Min total vekt var da ca 250 kg. (Båt, motor, meg og bagasje. Største problemet med Micro Fun (Og min With er at de er lave i hekken). Så hekkbølgen slår lett over om man er for rask når man slakker av på gassen.
Mener Micro Fun har litt høy planings terskel. Min planer på ca 13 - 14 knop. Men når det er sagt så er Micro Fun litt mer stabil i svinger enn min. Har også prøvd min med ca 370 kg total vekt og da kommer jeg ikke opp i plan. Max fart er da ca 9,5 knop. Men da drar jeg også med meg halve sjøen. (Brøyter veldig). Se gjerne på min prosjekt tråd om det kan være av interesse:
![]()
Min totale vekt på båten blir da ca 240. Hondaen er 6 kg lettere en suzukien. Eg bruker orginalt en 9,9 suzuki med vekt på ca 39 kg. Vill vell gå bra på tanke med at det går bra med din båt?