Vestlandssong Startet 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2021 Kva brukar folk som oppvarming i lugaren/kahytten om nettene? Eg vurderer å gå til anskaffelse av eit par frostvaktar til dei to "lugarane" i båten. For eksempel denne fra Jula (Frostvakt | Liten og kompakt | ANSLUT | Jula). Tanken er å kombinere dei som frostvakt om vinteren, og som panelovn i soveområda i båtsesongen. Har dieselvarmer i tillegg, men tenker det er fint å ha eit alternativ når det berre trengs ein litan lunk. Er det ei god løysing å bruke desse medan ein søv, eller er det risikabelt med tanke på at dei er åpne og kan tiltrekke seg støv? Er ellers åpen for andre løysingar, men dei må være fysisk små. :) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Jeg ville mye heller brukt en slik enn å ha dieselvarmeren gående mens familien sover. Dieselvarmere tar uregelmessig livet av folk i båter og campingvogner som lar varmeren gå om natten. Cue:"jeg har brukt dieselvarmer om natten siden nittenpilogbue og er ikke død, ergo er dieselvarmerne ufarlige!!" Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Har en akkurat slik frostvakt på i ene akterlugaren når det er kaldt ute. Det går helt fint og gir en liten lunk. Den avgir så lite varme at jeg vanskelig kan se for meg at den kan ta fyr, selv om du skulle dekke den med avispapir. Hvor mange har dødd av Eber/Webasto i båt i Norge, Grønnskollingen? Redigert 11.Januar.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lazyjack Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Egner seg ypperlig, husk bare på at de må monteres horisontalt (står i bruksanvisningen). De nye har også ekstern føler i form av en 1 meter lang kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 S/Y Emma skrev for 1 time siden: Hvor mange har dødd av Eber/Webasto i båt i Norge, Grønnskollingen? Se der ja. ? Det var mange fine forbehold der. Eber/Norge/døde. Kanskje du skal komme med poenget ditt framfor å danse rundt grøten? Jeg skrev kullosforgiftning + båt i Google og fikk denne som førstetreff. Men den teller kanskje ikke fordi de bare ble skadet og ikke døde? Jeg dropper å bruke apparater som produserer kullos om natten i et lukket rom. Anbefaler andre å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Frostvakten egner seg TS :) Ellers, kan vi ikke bare være venner og være enig om at dersom man skal ha på dieselvarmer om natten så er CO-varsler obligatorisk? :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Frostvakter egner seg perfekt, bare husk å montere de horisontalt. Har sett en rekke eksempler på feilmonterte forstvakter som resulterer i at varmen stiger rett opp i thermostaten og slår den ut på et alt for tidlig tidspunkt som ikke korresponderer med omgivelsestemperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Ifølge bruksanvisningen skal de monteres loddrett med "ledning og termostat på toppen". Festehullene ser ut som dette er riktig. Strider mot "all fornuft" ? Bruksanvisningen er trolig automatisk oversatt fra annet språk og er aldri kontrollert. Står det samme i flere fabrikat. Redigert 11.Januar.2021 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Vi har en slik fast montert på badet ombord... er konstant på når vi ligger med landstrøm.. Varmer fint opp badet... Har også uttak fra dieselvarmer på badet når vi er i uthavn.. Disse frostvaktene er vel ganske idiot sikker... sier meg ellers helt enig med Grønnskollingen ...sover aldri med dieselvarmer på... Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Hvorfor ikke bruke en helt vanlig panelovn? Jeg har dette på begge lugarer og de er i bruk når jeg ligger på landstrøm. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Johannes Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Hei Hvis du har tilgang på landstrøm er elektriske ovner helt fin oppvarming. Sannsynligvis litt tryggere enn dieselvarmer, men for de som Googler er det noen ulykker som skyldes elektriske feil også.... Uansett varmekilde, sørg for varsling. Hvis du går for elektrisk oppvarming ville jeg valgt ovner hvor støv i liten grad svis. Dette av hensyn til luftkvaliteten. Her tror jeg varmespiralen i frostvakt kommer dårlig ut. Men frostvakt er trygg i riktig bruk. Det er for så vidt dieselvarmeren også. Poenget er riktig bruk med varsling om noe går galt. Redigert 11.Januar.2021 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Johannes skrev 3 minutter siden: Hvis du går for elektrisk oppvarming ville jeg valgt ovner hvor støv i liten grad svis. Dette av hensyn til luftkvaliteten. Her tror jeg varmespiralen i frostvakt kommer dårlig. Men alle panelovner brenner vel støv...eller..? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Grønnskollingen skrev 1 time siden: Se der ja. ? Det var mange fine forbehold der. Eber/Norge/døde. Kanskje du skal komme med poenget ditt framfor å danse rundt grøten? Jeg skrev kullosforgiftning + båt i Google og fikk denne som førstetreff. Men den teller kanskje ikke fordi de bare ble skadet og ikke døde? Jeg dropper å bruke apparater som produserer kullos om natten i et lukket rom. Anbefaler andre å gjøre det samme. Jaja, man tar selv sine risikovurderinger. Det blir også brann i 270 fritidsbåter per år, så om man vil sove med strømmen på, er man veldig modig. Synd ikke de fulgte opp hva som var problemet med saken i artikkelen, men holder en knapp på feilmontert varmer siden båten var helt ny. Man kan montere alt feil, også elektriske ovner... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Johannes Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 36 minutes ago, Ida Marie III said: Men alle panelovner brenner vel støv...eller..? Mja, tror det er noen forskjeller på det området. Her er hva Beha skyter av "En kvalitetsovn eliminerer også et problem mange kjenner til, nemlig støvforbrenning. Tradisjonelle varmeovner brenner støv på grunn av høy temperatur på varmeelementet, noe som kan irritere slimhinnene, gi ubehagelig lukt og være plagsomt for de som har problemer med astma og allergier. En skikkelig panelovn holder mye lavere temperatur og brenner derfor langt mindre støv. " Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Oljeovner brenner ikke støv på samme måte som en panelovn, de fåes også som paneler. Vi har forsøkt oljeovner et par vintere og er ikke fornøyd. De lukter olje, lekker samtlige som vi har testet så langt, dessuten får du ingen sirkulasjon i lufta. Til slutt ga vi opp og gikk over til Adax VV9T vifteovn i kahytten, deilig med sirkulasjonen den gir. I sove kabiner har vi de siste 9 år ,hvor vi har bodd i båten, hatt vanlige panelovner med elektronisk termostat, fungerer utmerket. Støvsuges og rengjøres av og til. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sjøholken Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Jeg ville heller gått for denne enn frostvakten: https://www.elektroimportoren.no/mill-steel-panelovn-250w/5401719/Product.html?Path=6151963&Event=hotnow Hvis du har plass da, den er litt mer estetisk og ikke spesielt sulten på strøm, bare 50W mer enn frostvakten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Jonas skrev for 2 timer siden: Ifølge bruksanvisningen skal de monteres loddrett med "ledning og termostat på toppen". Festehullene ser ut som dette er riktig. Strider mot "all fornuft" ? Bruksanvisningen er trolig automatisk oversatt fra annet språk og er aldri kontrollert. Står det samme i flere fabrikat. Det er rent horisontalt eller motsatt som forstyrrer thermostaten i minst mulig grad, iallefall på denne typen: https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/documents/3d3b7753-04d7-4854-91ed-68c984ab6189.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Enda et alternativ, 500 W, kan monteres på vegg også: https://www.elektroimportoren.no/varmeovn-frostvakt-500-watt/5401315/Product.html?Path=006151000&Event=pathlist Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Jonas skrev for 2 timer siden: Ifølge bruksanvisningen skal de monteres loddrett med "ledning og termostat på toppen". Festehullene ser ut som dette er riktig. Strider mot "all fornuft" ? Bruksanvisningen er trolig automatisk oversatt fra annet språk og er aldri kontrollert. Står det samme i flere fabrikat.rtikalt Ser ut til at Jula sin skal monteres vertikalt mens CO sin skal monteres horisontalt. Rart når de er identiske, bortsett muligens fra at CO sin har ekstern temp sensor. Redigert 11.Januar.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) har du strøm er denne Godkjent for bruk i båt av Gjensidige https://seatronic.no/multimarine-er887-vifteovn-med-frostvakt-220v Redigert 11.Januar.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Det er egen tråd om alternativet til frostvakt. Mye penere og med skikkelig elektronisk termostat: Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Dobbelpost Redigert 11.Januar.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Lazyjack skrev for 4 timer siden: Egner seg ypperlig, husk bare på at de må monteres horisontalt (står i bruksanvisningen). De nye har også ekstern føler i form av en 1 meter lang kabel. I bruksanvisningen til den jeg linket til i første innlegg står det at den skal monteres vertikalt...Ulikt fra merke til merke kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Barbaria skrev for 3 timer siden: Hvorfor ikke bruke en helt vanlig panelovn? Jeg har dette på begge lugarer og de er i bruk når jeg ligger på landstrøm. Gjerne panelovn, men eg har ikkje sett nokon som er like små som denne frostvakten endå. Har små flater og litt knapt med plass i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Lazyjack skrev 53 minutter siden: Ser ut til at Jula sin skal monteres vertikalt mens CO sin skal monteres horisontalt. Rart når de er identiske, bortsett muligens fra at CO sin har ekstern temp sensor. I følge den eg har sett på på jula skal den monteres vertikalt, som du seier. Litt forvirrende dette ja ? Redigert 11.Januar.2021 av Vestlandssong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.