Jump to content

Frostvakt som panelovn i soveområder?

Vestlandssong

Recommended Posts

Kva brukar folk som oppvarming i lugaren/kahytten om nettene? Eg vurderer å gå til anskaffelse av eit par frostvaktar til dei to "lugarane" i båten. For eksempel denne fra Jula (Frostvakt | Liten og kompakt | ANSLUT | Jula). Tanken er å kombinere dei som frostvakt om vinteren, og som panelovn i soveområda i båtsesongen. Har dieselvarmer i tillegg, men tenker det er fint å ha eit alternativ når det berre trengs ein litan lunk. Er det ei god løysing å bruke desse medan ein søv, eller er det risikabelt med tanke på at dei er åpne og kan  tiltrekke seg støv? Er ellers åpen for andre løysingar, men dei må være fysisk små. :)

frostvakt.jpg

Har en akkurat slik frostvakt på i ene akterlugaren når det er kaldt ute. Det går helt fint og gir en liten lunk. Den avgir så lite varme at jeg vanskelig kan se for meg at den kan ta fyr, selv om du skulle dekke den med avispapir.

Hvor mange har dødd av Eber/Webasto i båt i Norge, Grønnskollingen?

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Hvor mange har dødd av Eber/Webasto i båt i Norge, Grønnskollingen?

Se der ja. ? Det var mange fine forbehold der. Eber/Norge/døde. Kanskje du skal komme med poenget ditt framfor å danse rundt grøten? Jeg skrev kullosforgiftning + båt i Google og fikk denne som førstetreff. Men den teller kanskje ikke fordi de bare ble skadet og ikke døde? 

Jeg dropper å bruke apparater som produserer kullos om natten i et lukket rom. Anbefaler andre å gjøre det samme. 

Hei

Hvis du har tilgang på landstrøm er elektriske ovner helt fin oppvarming.

Sannsynligvis litt tryggere enn dieselvarmer, men for de som Googler er det noen ulykker som skyldes elektriske feil også....

Uansett varmekilde, sørg for varsling.

Hvis du går for elektrisk oppvarming ville jeg valgt ovner hvor støv i liten grad svis.

Dette av hensyn til luftkvaliteten. Her tror jeg varmespiralen i frostvakt kommer dårlig ut.

Men frostvakt er trygg i riktig bruk.

Det er for så vidt dieselvarmeren også.

Poenget er riktig bruk med varsling om noe går galt.

Redigert av Johannes (see edit history)
Grønnskollingen skrev 1 time siden:

Se der ja. ? Det var mange fine forbehold der. Eber/Norge/døde. Kanskje du skal komme med poenget ditt framfor å danse rundt grøten? Jeg skrev kullosforgiftning + båt i Google og fikk denne som førstetreff. Men den teller kanskje ikke fordi de bare ble skadet og ikke døde? 

Jeg dropper å bruke apparater som produserer kullos om natten i et lukket rom. Anbefaler andre å gjøre det samme. 

Jaja, man tar selv sine risikovurderinger.

Det blir også brann i 270 fritidsbåter per år, så om man vil sove med strømmen på, er man veldig modig.

Synd ikke de fulgte opp hva som var problemet med saken i artikkelen, men holder en knapp på feilmontert varmer siden båten var helt ny. Man kan montere alt feil, også elektriske ovner...

36 minutes ago, Ida Marie III said:

Men alle panelovner brenner vel støv...eller..?

Mja, tror det er noen forskjeller på det området. Her er hva Beha skyter av "En kvalitetsovn eliminerer også et problem mange kjenner til, nemlig støvforbrenning. Tradisjonelle varmeovner brenner støv på grunn av høy temperatur på varmeelementet, noe som kan irritere slimhinnene, gi ubehagelig lukt og være plagsomt for de som har problemer med astma og allergier. En skikkelig panelovn holder mye lavere temperatur og brenner derfor langt mindre støv. "

Oljeovner brenner ikke støv på samme måte som en panelovn, de fåes også som paneler.

Vi har forsøkt oljeovner et par vintere og er ikke fornøyd. De lukter olje, lekker samtlige som vi har testet så langt, dessuten får du ingen sirkulasjon i lufta. Til slutt ga vi opp og gikk over til Adax VV9T vifteovn i kahytten, deilig med sirkulasjonen den gir. 
I sove kabiner har vi de siste 9 år ,hvor vi har bodd i båten,  hatt vanlige panelovner med elektronisk termostat, fungerer utmerket. Støvsuges og rengjøres av og til. 

Jonas skrev for 2 timer siden:

Ifølge bruksanvisningen skal de monteres loddrett med "ledning og termostat på toppen".

Festehullene ser ut som dette er riktig. Strider mot "all fornuft" ?

Bruksanvisningen er trolig automatisk oversatt fra annet språk og er aldri kontrollert. Står det samme i flere fabrikat.

Det er rent horisontalt eller motsatt som forstyrrer thermostaten i minst mulig grad, iallefall på denne typen:

https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/documents/3d3b7753-04d7-4854-91ed-68c984ab6189.pdf

Jonas skrev for 2 timer siden:

Ifølge bruksanvisningen skal de monteres loddrett med "ledning og termostat på toppen".

Festehullene ser ut som dette er riktig. Strider mot "all fornuft" ?

Bruksanvisningen er trolig automatisk oversatt fra annet språk og er aldri kontrollert. Står det samme i flere fabrikat.rtikalt

Ser ut til at Jula sin skal monteres vertikalt mens CO sin skal monteres horisontalt. Rart når de er identiske, bortsett muligens fra at CO sin har ekstern temp sensor. 

Screenshot_20210111_202818_com.google.android.apps.docs.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Egner seg ypperlig, husk bare på at de må monteres horisontalt (står i bruksanvisningen). De nye har også ekstern føler i form av en 1 meter lang kabel.

I bruksanvisningen til den jeg linket til i første innlegg står det at den skal monteres vertikalt...Ulikt fra merke til merke kanskje? 

Screenshot_20210111_210548.jpg

Lazyjack skrev 53 minutter siden:

Ser ut til at Jula sin skal monteres vertikalt mens CO sin skal monteres horisontalt. Rart når de er identiske, bortsett muligens fra at CO sin har ekstern temp sensor. 

Screenshot_20210111_202818_com.google.android.apps.docs.jpg

I følge den eg har sett på på jula skal den monteres vertikalt, som du seier. Litt forvirrende dette ja ?

Screenshot_20210111_210548.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...