tobixen
38 minutes ago, Hakkannen said:Poenget mitt: oljeovn av god kvalitet, for båt sin del selvfølgelig fastskrudd, trenger ikke være en brannfare.
Det er vel noe generelt; fastmonterte ovner av høy kvalitet innebærer lite brannfare - men det er ikke alltid lett å vite hva som er kvalitet og ikke. Det hender rett som det er at "anerkjente" butikker selger billig kinavare til tre ganger prisen for samme produkt på Biltema. At et "anerkjent merke" har eksistert på markedet i 20 år er som hovedregel et godt tegn, men ingen garanti for at dagens modeller og morgendagens modeller fra merket holder samme kvalitet som gårdagens modeller. Det finnes jo også eksempler (også fra båtverdenen) at et merkevarenavn er blitt plukket opp fra et konkursbo og blitt vidrebrukt ved produksjon av billig ræl.
38 minutes ago, Hakkannen said:Men siden oljeovnene var såpass store i omfang
Ja, når jeg skrev "oljeovner har etter min mening ingenting i båt å gjøre", så tenkte jeg også på størrelsen.
Et annet poeng er at ting kan slites utrolig mye raskere i båt enn på land, det er mekaniske krefter, det er fukt, det kan være salt ... jeg tenker at oljeovner er mer sårbare for slikt enn konveksjonsovner.