Finn Master Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Er i alle fall veldig glad for å ha CO-alarm ombord. Den ble utløst når et defekt batteri begynte å gasse under lading. Denne ovnen/frostvakta er et litt annet konsept, men veldig snedig at den er liten, lett, flyttbar, enkel å plassere, "blåser" den varme lufta dit man ønsker, gir skikkelig varme uten å brenne støv, blir ikke overopphetet, har skikkelig veltesikring, og fungerer godt både som frostvakt, og alternativ eller supplement til Eberspächer/Webasto-varmer når man har landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Vestlandssong skrev 17 minutter siden: Gjerne panelovn, men eg har ikkje sett nokon som er like små som denne frostvakten endå. Har små flater og litt knapt med plass i båten. Så liten flate uten vifte blir ofte ikke så bra. Da ville jeg heller vurdert en liten vifteovn som kan settes hvor som helst. Vi har hatt denne et par år nå og den er veldig bra til å varme opp rommet før man legger seg og før man står opp. Den blir ikke varm på sidene eller på toppen. Jeg ser at det er flere som ikke har god erfaring med denne, men hos oss har den vært bra med tanke på at den koster 149,- Redigert 11.Januar.2021 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Haakonol Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Jeg søkte mye på nett etter en «finere» ovn enn den vanlige frostvakten til badet. Endte opp med denne Frico’en. Mindre enn vanlig frostvakt og mye finere. Men var og mye dyrere. 200 watt med termostat ned til 5 gr som fungerer som frostvakt nå om vinteren. https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-49---54-varme--pumper-og-termostater/54---elektrovarme-og-termostater/ovner-og-tilbehor/konvektorovn/5432752/ Sitér dette innlegget Link to post
Bottenopp Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Jula har forskjellige frostvakter, og jeg kjøpte en Anslut med 400w til garasjen. Er utrolig lite varme som strømmer opp av den, og ikke særlig brannfarlig siden den og skjuler varmen mer. Er smal denne og, og billigere enn Mill-ovner, men sikkert dårligere og. I garasjen må jeg supplere med vifteovn på kalde dager for å holde frosten vekke. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/frostvakter/frostvakt-417013/ Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Haakonol skrev for 1 time siden: Jeg søkte mye på nett etter en «finere» ovn enn den vanlige frostvakten til badet. Endte opp med denne Frico’en. Mindre enn vanlig frostvakt og mye finere. Men var og mye dyrere. 200 watt med termostat ned til 5 gr som fungerer som frostvakt nå om vinteren. https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-49---54-varme--pumper-og-termostater/54---elektrovarme-og-termostater/ovner-og-tilbehor/konvektorovn/5432752/ Den så veldig bra ut...har selv montert frostvakt på nøyaktig samme stedet i min båt... Det funker veldig bra, men den er ikke så "flat"...tenker jeg får bytte ut til en slik du viser til der... Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 18.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2021 On 1/17/2021 at 8:27 AM, Bottenopp said: Jula har forskjellige frostvakter, og jeg kjøpte en Anslut med 400w til garasjen. Er utrolig lite varme som strømmer opp av den, og ikke særlig brannfarlig siden den og skjuler varmen mer. Er smal denne og, og billigere enn Mill-ovner, men sikkert dårligere og. I garasjen må jeg supplere med vifteovn på kalde dager for å holde frosten vekke. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/frostvakter/frostvakt-417013/ Hadde denne i båten. Den gikk i stykker to ganger! Mye plast deler. Ville gått for en Mill ovn i metall. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Lazyjack Svart 18.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2021 Haakonol skrev On 17.1.2021 at 7.57: Jeg søkte mye på nett etter en «finere» ovn enn den vanlige frostvakten til badet. Endte opp med denne Frico’en. Mindre enn vanlig frostvakt og mye finere. Men var og mye dyrere. 200 watt med termostat ned til 5 gr som fungerer som frostvakt nå om vinteren. https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-49---54-varme--pumper-og-termostater/54---elektrovarme-og-termostater/ovner-og-tilbehor/konvektorovn/5432752/ Antar at det er sitteplikt der med tanke på plasseringen av ovnen ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2021 Lazyjack skrev 1 time siden: Antar at det er sitteplikt Er det ikke alltid sitteplikt ombord i båt da?? Selv har jeg et par Adax «Norel» LM 02 KT 250W ombord, en i salongen og en i fremre lugar. Solgt og kjøpt som «frostvakt», men likte bedre den kompakte og slankere formen på disse enn de mer tradisjonelle frostvaktene (prøvde meg med en slik en også, men den stakk så langt ut at den bare var i veien). Varmetrådene er innekapslet i en form for aluminiumsribber, slik at ovnene ikke brenner støv. Fornøyd med dem, de holder båten frostfri når jeg er på jobb og fungerer i tillegg som et fint tilskudd til den generelle oppvarmingen ombord når jeg kommer hjem og fyrer i dieselovnen. Sitér dette innlegget Link to post
Haakonol Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Lazyjack skrev for 8 timer siden: Antar at det er sitteplikt der med tanke på plasseringen av ovnen ? Sitteplikt når man trekker ned og.... vakuumtoalett ? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 On 1/17/2021 at 8:27 AM, Bottenopp said: Jula har forskjellige frostvakter, og jeg kjøpte en Anslut med 400w til garasjen. Jeg tror jeg har en slik installert på badet. Den fungerer som panelovn, men den er dårlig som frostvakt (i allefall min), da minimumstemperaturen man kan stille termostaten på er forholdsvis høy. For et så lite rom er 350W stort sett nok (men avhenger selvfølgelig på utetemperatur samt hvor godt isolert det er). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 Jeg har kjøpt ganske mange slike frostvakter som det linkes til, på ulike steder, i litt ulike varianter, og med ulike merker. De er billige, og de virker. Jeg har ikke kontrollsjekket alle, men det virker som at termostaten er satt riktig på alle. Setter man termostaten til minimum forventer jeg at ovnen skrur seg av når det er noen få plussgrader rundt termostaten, og det ser ut til å stemme. Jeg føler meg rimelig trygg med dem. 200W er ikke mye, og varmen blir effektivt ført vekk vha konveksjon. Jeg anslår at temperaturen ligger på ca 60C når man har ovnen på i lengre tid med termostaten på maks og omgivelsestemperatur 15C. Jeg tror man må håndtere den veldig uforsvarlig for å kunne starte en brann, særlig når termostaten er skrudd på minimum. Jeg legger de løst ned på dørken på strategiske steder (slik at de lett kan pakkes bort sommerstid), det er kanskje litt på kanten til det uforsvarlige, men etter min erfaring er det problemløst. VIfteovner har en mekanisk komponent som kan slites i stykker eller ryke, de fleste kan velte, og de bråker. Det finnes mange skumle fortellinger der ute på internett om vifteovner som har tatt fyr eller har smeltet ned. De skal riktignok ha en termostatsikring, men tydeligvis ikke noe man kan stole på. Oljefylte ovner, så finnes det historier om at de har begynt å lekke olje - av og til eksplosivt, og det kan være farlig. Etter min mening, oljefylte ovner har ikke noe i en båt å gjøre. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 tobixen skrev for 4 timer siden: Oljefylte ovner, så finnes det historier om at de har begynt å lekke olje - av og til eksplosivt, og det kan være farlig. Etter min mening, oljefylte ovner har ikke noe i en båt å gjøre. Mens jeg studerte jobbet jeg en del i en jernvarebutikk på kveldstid og i helger. Der solgte vi oljeovner (Wilfa). I løpet av årene jeg jobbet der ble det solgt over tusen ovner. Fikk kun en reklamasjon på disse, men da visste etterforskningen i ettertid (huset brant) at kona i huset pleide flytte oljeovnen med å dra denne etter ledningen, over dørkarmer og alt? En oljeovn skal stå i ro, og kun flyttes på når den er kald. Så; ikke oljeovnen sin feil. Men, så tok sjefen inn noen billige varianter en høst. Produsert i lavkostland langt øst for oss. Disse var av typen «Heat 2000» til kun 199kr. Her var det mye dårlig. Man kunne vri ovnen flere cm, som ein løsklinket færing, bare med hendene. Flere kom fiks ferdig med avskallet lakk, noe som førte til lekkasje helt fra ovnene var nye da det tydeligvis var lakken som hold dem tette. Det ble kun den ene vinteren med «Heat 2000» før de ble tatt ut av salg. Aldri mer sa sjefen. Nesten ukentlig kom folk innom og ville ha pengene igjen da ovnene enten hadde lekket olje eller tatt fyr. Poenget mitt: oljeovn av god kvalitet, for båt sin del selvfølgelig fastskrudd, trenger ikke være en brannfare. Da jeg skulle kjøpe frostvaktene (som jeg la ut bilde av i en tidligere post) ville jeg heller ha oljeovn enn vanlig konvektorovn med glødetråder. Sånn i tilfelle dyna eller et teppe skulle skli ned over ovnene. Men siden oljeovnene var såpass store i omfang (veggmonterte flate radiatorovner) ble det til at jeg heller kjøpte Adaxene, og monterte dem i lengre avstand enn jeg hadde tenkt fra ting som kan ta fyr. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 (redigert) 38 minutes ago, Hakkannen said: Poenget mitt: oljeovn av god kvalitet, for båt sin del selvfølgelig fastskrudd, trenger ikke være en brannfare. Det er vel noe generelt; fastmonterte ovner av høy kvalitet innebærer lite brannfare - men det er ikke alltid lett å vite hva som er kvalitet og ikke. Det hender rett som det er at "anerkjente" butikker selger billig kinavare til tre ganger prisen for samme produkt på Biltema. At et "anerkjent merke" har eksistert på markedet i 20 år er som hovedregel et godt tegn, men ingen garanti for at dagens modeller og morgendagens modeller fra merket holder samme kvalitet som gårdagens modeller. Det finnes jo også eksempler (også fra båtverdenen) at et merkevarenavn er blitt plukket opp fra et konkursbo og blitt vidrebrukt ved produksjon av billig ræl. 38 minutes ago, Hakkannen said: Men siden oljeovnene var såpass store i omfang Ja, når jeg skrev "oljeovner har etter min mening ingenting i båt å gjøre", så tenkte jeg også på størrelsen. Et annet poeng er at ting kan slites utrolig mye raskere i båt enn på land, det er mekaniske krefter, det er fukt, det kan være salt ... jeg tenker at oljeovner er mer sårbare for slikt enn konveksjonsovner. Redigert 21.Januar.2021 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.