Tyggen
Ja jeg må nesten fortelle litt om hva "peel ply" er og hva det brukes til, sånn at alle kan være med på leken.
Ordet "peelply" kommer vel opprinnelig fra nynorsk og betyr "avrivningsduk".
Det ligner litt på en tynn finvevd glassfiberduk men den er laget av nylon, og den er ekstremt rivesterk. Den er nyttig i forskjellige sammenhenger og jeg kunne godt ha brukt det her på prosjektet mitt istede for 80g overflateduk.
Vanligvis er den rundt 50g og den er da finere vevd enn 80g glassfiberen som jeg har bruk. Det den i første rekke er til - er å skape en struktur i overflaten på støpet, dette gjør at man kan støpe eller lime rett på flaten uten å pusse/slipe først for å skape retensjon.
En god og nyttig måte å bruke den på er som Maika nevnte for å jevne ut overflaten på et støp med en grovere vev, det vil da bli fylt opp med epoksy imellom glassfiber rovingen i veven i overflaten. På grunn av teksturen den etterlater er det også letter å slipe overflaten jevn for f.eks lakk/primer enn å slipe rett på en glatt og hard flate av epoksy.
Når støpet er herdet river man av avrivningsduken, det høres kanskje rart ut men den løsner relativt lett fra resten av laminatet. Det kan imidlertid være lurt å ikke vente for lenge, dersom man venter lengre enn 20 timer på en 24 timers epoksy (romtemperatur) kan den i noen tilfeller bli ganske hard å få av. Jeg har pleid å rive den av etter kanskje 15 timer, da går den vesentlig lettere av enn om en venter til epoksyen er helt utherdet.
En ting som er vært å nevne er at avrivningsduk ofte er enkeltvevd, den vil da ikke føye seg serlig godt over dobbeltkurvatur, det samme gjelder for finvevd overflateduk men den kan også klippes for å legge seg bedre over vanskelige områder. Den jeg bruker er 100g og tvill vevd og den etterlater en ganske grov tekstur i overflaten.