Tyggen
Pumper som kan brukes
Dem man ser etter til dette bruket er membran (diaphragm) pumper som har lav slitasje og mindre varme utvikling enn stempelpumper. Trenger man høy kapasitet til for eksempel 10-20 kvadratmeter kan man bruke en stempel pumpe eller en klassisk oljefylt lamell (rotary vane) pumpe.
Kinamennene kan lage solide ting men de er ikke alltid så nøye når de setter dem sammen. Dette er grovere kvalitet enn fra for eksempel tyskland, jeg liker å demontere pumpehodet og blåse/tørke reint membranen og rundt liggende deler og så montere det sammen igjen.
Av ytelse så bør pumpen kunne trekke minst opp til 85% vakuum.
For kapasitet så kan jeg si at 6 til 12 liter i minuttet er fint til mindre arealer på kankje 1 til 2 kvadratmeter.
Noen eksempler:
TC-100, dette er en klassisk modell som ikke går ut på dato og du får kjøpt ekstra/nye membraner til den. Det er en to-stegs membran pumpe og den trekker mer enn 95% vakuum som er meget bra, kapasiteten er på ca 24 liter i minuttet som også er meget bra. Denne må ha en vakuum bryter for å kunne stå på kontinuerlig:
Her er en litt mindre og billigere variant:
Her er en liten variant som ser ut til å ha børsteløs motor for både 12v og 220v, denne kan muligens gå kontinuerlig:
Her er mange å velge mellom både billige og litt mindre billige:
Noen av dem kan gå kontinuerlig også, da anbefaler jeg å kontakte butikken og spørre - og å ta med en klype salt hva du får til svar. Du merker fort om den ikke kan gå kontinuerlig for da blir den veldig varm etter 10 minutter.
Jeg anbefaler uansett på sikt å skaffe en vakuumbryter, for det gjør jo at pumpen ikke blir utslitt.
På systemet mitt med vakuum tank og avlastningsventiler og diverse, så går pumpen kanskje tilsammen en halv time - på 24 timer. Så hvis pumpen har et service intervall eller livslengde på 1000 timer, så er det nå oppjustert til 48.000 timer.