Jump to content

Noen med erfaring på propellvalg Evinrude G2 150 H.O på en 96 mod Ibiza 20 Sport?

Mr_Loeken

Recommended Posts

Heisann! 

Skulle gjerne hørt fra noen som har erfaring av propellvalg til båten.

Båten det er snakk om er en 96 modell Ibiza 20 Sport og skal ha på en Evinrude G2 150 H.O

Ikke fått sjekket opp hva slags propell som sitter på den enda, men lytter gjerne til dere som har mer greie på dette enn jeg har for forslag til hva jeg bør ha på. Ønsker å kunne utnytte turtall og ha så stor topphastighet som mulig, samtidig som båten skal være brukbar til normal marsj.

Takk takk!

Hvilke propeller som passer din båt og motor vet jeg ikke, men generelt tenker jeg på Mercury sine enertia og laser II,  det er propeller som gir godt baugløft, meget godt grep i vannet, og er bra på marsjfart. Disse fåes med løs hun, slik at de skal kunne tilpasses til din motor.

Evinrude sin raker gikk også for å være en rask propell, men den var noe treigere på marsjfart.  Det er også andre merker som antagelig vil fungere godt.

Kom gjerne med propelltype, stigning, turtall, utveksling og motorens monteringshøyde, så kan du muligens få bedre hjelp....

Selv liker jeg å kjøre med 4-bladers stålpropell pga at de gir særdeles godt grep i vannet og fenomenalt baugløft, hvertfall de jeg har hatt, mercury vensura og trophy. På båten min mistet jeg ca 0.5 -1 knop med 4-blader kontra 3-blader, men liker altså kjørefølelsen som 4-blader gir. Dette var på en Askeladden 605 m/mercury f150.

Solseng her inne har samme båt som deg med 150hk, husker ikke motormerket. Han har testet litt propeller......

Redigert av Mort1 (see edit history)

Ja, har en Ibiza 20 - dog Touring (daycruiser) og ikke Sport (skjærgårdsjeep). Har en Suzuki DF-150. DF-150 har veldig lav girutveksling (2,5:1) noe som gjør propellvalg litt mer vrient. Man kan slite med grepet hvis man har for liten propell (d.v.s. for lite bladareal). Vil tro G2 150 H.O. er litt lettere å finne propell til med sin 2.08:1 utveksling.

Jeg er som Mort1 glad i 4-bladspropeller da disse gir gode kjøreegenskaper og grep i sakte og middels fart. Man kan også få bra toppfart med 4-bladere, men da må gjerne motoren løftes relarivt høyt på akterspeilet. Så det er både litt smak og behag/bruk og hvor villig man er til å eksperimentere.

Ibiza 20 Sport er oppgitt til å gå ett par knop raskere en Touringen. Brosjyren sa 45 knop med 150hk (de gamle 2-takterne). Etec 150 H.O. er vel 150+10%hk =165. Ser vel for meg at 47 knop kanskje er innen rekkevidde med denne motoren/båten. Det er jo en del med denne motoren på Nordkapp 605 Enduro som bruker RakerII-propellen. Ser for meg at 22" stigning kan passe for å få turtall mellom 5600-5800rpm@wot. Mercury har en lignende propelltype som heter Tempest Plus. Denne bør kanskje prøves i 23" stigning da jeg tenker at slip% blir et par prosent høyere enn Rakeren.

Mercury har jo en hel haug forskjellige propeller å velge mellom. Har ikke prøvd altfor mange av dem. Trophy Plus (4-blader) og LaserII som Mort1 nevner er to andre. En Trophy Plus kunne kanskje vært et artig alternativ å prøve ut. (Det er i utgangspunktet en propell for 4,25" gearcase). Skal den brukes på 4,75" gearcase kan man få en adapterring som hindrer at eksosen går over huben for bedre grep i planingsfasen.

Det ble mye løse tanker men gitt at toppfart er prioritet tror jeg at jeg ville forsøkt en Mercury Tempest Plus 23" eller RakerII 22" til å begynne med.

Hvis jeg husker riktig nå, så er trophy + i 17" og 19" stigning med 4,25 hub, og de med større stigning enn 19" er til 4 75 hub.

Jeg tenkte også på tempelet, men har sett test av tempest mot enertia, og tempest var dårlig på marsjfart, men man må selvfølgelig prøve på denne båt/ motor kombinasjonen for vite hvordan det vil fungere her.

Link til test av  enertia vs tempest vs revolution

https://e-ribbing.com/en/propellers/280-enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en.html

Det er ikke sikkert det vil bli lignende resultat Ibiza 20. Teste, teste......

Mort1 skrev for 18 timer siden:

Hvis jeg husker riktig nå, så er trophy + i 17" og 19" stigning med 4,25 hub, og de med større stigning enn 19" er til 4 75 hub.

Jeg tenkte også på tempelet, men har sett test av tempest mot enertia, og tempest var dårlig på marsjfart, men man må selvfølgelig prøve på denne båt/ motor kombinasjonen for vite hvordan det vil fungere her.

Link til test av  enertia vs tempest vs revolution

https://e-ribbing.com/en/propellers/280-enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en.html

Det er ikke sikkert det vil bli lignende resultat Ibiza 20. Teste, teste......

Enig i at Enertia er en spennende propell. "Ulempen" med Enertia er at de bare lages opp til 22" stigning. Da har propellen en diameter på 13,5". Så selv med store blader, er det nok en "liten" propell. Usikker på hva det gjør med slip%. Er vel litt redd for at det kan bli litt høyt turtall i forhold til Evinrudes optimale rpm. Men det er spekulasjon. Jeg aner ikke - så testing er løsningen ja.:smiley: Ellers er Mercury Bravo FS min favoritt av propellene jeg har prøvd på båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...