Arne2 Startet 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2021 (redigert) Teknisk tips eller beskrivelse til motforestillinger, hvis det er noen som mener at dette er "feil": Jeg har en båt med et forholdsvis enkelt elektrisk anlegg. Hvis jeg skal lade batteriene så må jeg i utgangspunktet opp med luker og koble til med batterilader og klemmer. Dette har vært så tungvint at jeg fram til nå stort sett har lat være å bruke båtens batterier i forbindelse med besøk i gjestehavner og slikt, for å være sikker på å alltid ha startstrøm. Så kommer jeg jo på den tanke at jeg har et 12V "sigarettuttak" i "salongen" og hvorfor ikke bare kjøre strømmen den motsatte vei, inn i 12V kontakten? For å prøve ut dette prinsippet så kjøpte jeg en 4A batterilader og et 12V støpsel hos Jula, og så koblet jeg dette støpslet til batteriladeren og stappet det inn i 12V uttaket, som nå ble til et inntak. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608201/ https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/forgreninger-og-kontakter/stopsel-002272/ Det ser ut til å fungere og nå kan jeg bruke båtens egne lyspunkter hele tiden uten å tenke på at batteriene blir tappet, så lenge jeg har landstrøm. Redigert 12.Januar.2021 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 4A går kanskje greit, men er samtidig veldig lite hvis du skal drive mer en bare noen lamper, og kanskje lade batteriet i tillegg. Bruker du mer en du lader taper du batteriet selv om lader er på. Kraftigere lader bør ikke gå via sig uttak, det er ikke kablene bak dimensjonert for. Du kan montere laderen permanent på batteriet via polene direkte, det er det vanligste. Det er og vanlig å ha eget forbruksbbatteri, så slipper du å engste deg for start. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Obs : kanskje greit betyr at det kommer ann på kabeltykkelse og kabel lengde bak sig uttaket. Er det for tynne kabler får du varmgang og spenningstap til batteriet, og mister da ladeeffekt i så fall. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
O_K Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Gitt at det elektriske anlegget er riktig dimensjonert så bør sigarettenneruttaket være sikret slik at kabler tåler belastningen uten farlig varmgang, samme typen system for å lade via sigarettenner finnes å få kjøpt til noen batteriladere også. Bare pass på at det er god kontakt i sigarettennerpluggen for å unngå varmgang der også, noen av disse har en tendens til å skli litt ut i blant, men selve pluggen, korrekt satt inn, bør fint kunne klare 4A. Som nevnt kan du få spenningsfall i ledningene mot batteriet, det kan gjøre at det er vanskelig å få full lading på batteriet, og at dette kan ta ekstra langt tid siden laderen vil levere "riktig" ladespenning på sigarettenneren, og spenningstapet i kabel kan gjøre at det kommer litt lavere spenning frem til batteriet. Siden spenningstapet i kabel er avhengig av strøm så vil nok spenning på batteripoler stige saket ettersom strøm går under 4A, men dette kan ta litt lengere tid enn i en "ideel" situasjon. Det kan være relevant å se på andre løsninger også, vet at Ctek har batteriladersystemer hvor det kan kobles en ladeplugg plugg fast på batteriet, og så kan du legge den frem til et lett tilgjengelig sted. Her er en av pluggene: https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/batterilader/batterilader/kabler-pa13021no Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Til min ctek så fulgte det med adapter for å lade via sigaretttenneruttak. Står i bruksanvisningen den skal kobles til 10 amp uttak. Selve ladere er 8 amp. Er en 10 amp sikring på selve adapteren. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.