Hedwig
Mouche skrev 32 minutter siden:
Ja, jo og kanskje? Svært mange var svært negative til at grensen på veien ble senket fra 0,5 til 0,2, men har ikke registrert at det ble flere promillekjørere av den grunn? Eller mener du at folk flest synes 0,2 er riktig grense på veien mens til sjøs er 0,8 tilsvarende greit?
Jeg har ingen fasitsvar, men det kan tenkes.
Forskning viser at folk responderer best på lover de oppfatter som rimelige, både i regler og straff. Mener også å ha lest forskning som viser støtte til strengere lover og straff der det er større sannsynlighet for å skade andre.
(Kan sammenlignes litt med promille i trafikken, alle vil være enig i at det er viktig og riktig å få lukt ut fyllekjørere. Mange vil nok få en bismak dersom en sykkelist med 0,4 i promille blir straffet.)
Vil tro mange mener en komplett nulltoleranse for alkohol er riktig på veien og i luften, der farten er høy og skadepotensialet både på en selv - men enda viktigere: andre - er stort.
På vann tror jeg mange vil mene at en regel for alle båttyper vil være urimelig. En 45 fot princess med stort fartspotensiale har større skadepotensial og det krever mer for å føre denne sikkert enn det kreves for en 16 fots snekke med toppfart rundt fem knop. En 0,2 grense for førstnevnte, og 0,8 for sistnevnte fremstår ikke som helt urimelig. Det mener jeg også, og det var bakgrunnen for mitt forslag om gradert grense. (Som ikke var med i ditt sitat :) )