The Saint
Vis hele sitatet
Ja jeg har nå hatt noen skremmende episoder med mitt lille kamuflasje grå aluminiums badekar på fjorden kan jeg si deg, og hvis det er bare fordi skipperen på den nyinnkjøpte dagrytteren ikke er i stand til å se lengre enn sin egen nesetipp eller om det er sønnen hans som har like lite peiling så kan jeg ihvertfall si at et par pillehytter innabords gjør det neppe noe bedre.
Men da er vi egentlig inne på samme tema. Daycruisere / fart... Her er det farten og uoppmerksomhet som er det egentlige problemet. Ikke om føreren har tatt seg en øl eller to... Opplevde en gang å kjøre på en brygge med snekka mi i full fart fordi vieren til gearet hoppet av. Så når jeg skulle bakke så gikk den i full fart fremover i stede for å bremse. Traff en flyte brygge med 5,5 knops fart. Resultatet var, ingen synlige skader på snekka som veier 1,5 tonn. En liten løs flis på flyte brygga. Hadde det vært en gummibåt jeg hadde truffet så hadde kanskje problemet blitt større... (Dette skjedde i edru tilstand). Men har opplevd å nesten kollidere med en liten gummibåt som tydeligvis synes det var moro å kjøre så nær andre båter som mulig for å vende i siste liten. De de ikke tenkte på er om det faktisk er mulig for båtfører å se om det faktis kommer en båt bakfra i 30 knop. Så når jeg endret kurs retning dit jeg skulle så holdt det på å gå galt. Greit å holde litt avstand til andre båter om man tar med i beregningen hvor lang tid en båt faktisk bruker på å stoppe.