Karlsenkystfiske Startet 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2021 Da prisen på lithium batterier stadig blir lavere, har det nå blitt innen rekkevidde for meg. Ned i 5000 kroner for 100AH ser jeg på som overkommelig. Men har fortstått det slik at man også må modifisere dynamoen, og aller helst bør montere en ekstern laderegulator. Hva slags løsninger bruker dere for å sikre at dynamoen tar godt vare på lithium batteriene? Sett på https://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Dynamo-Regulator/107/1 fra becker, men det står ingenting om lithium i produktbeskrivelsen. Har en Victron Bluesmart, og der kan man sette ønsket ladespenning i appen, så der skulle det være i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Skal montere Lithium nu til våren. Blir da å kjøre via en Victron Orion Smart DC-DC lader. Da gjør jeg ikke noe med dynamo. Dynamo rett på start batteri, der fra til Orion, å så videre til LiFePo batteriet. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Joerg Becker Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Karlsenkystfiske skrev 31 minutter siden: Sett på https://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Dynamo-Regulator/107/1 fra becker, men det står ingenting om lithium i produktbeskrivelsen. Når man ønsker å gjøre ting riktig da bør en se på temperaturer på dynamoen, og så begrense strømmen (og samtidig "produksjon" av temperatur). DAR og PDAR som du linker til er tenkt for å øke til maks effekt, men det er vanligvis feil vei når man lader Litium. I så fall ville jeg installere enten en annen regulator (f.eks. Balmar MC614 eller 624) som tillater justerbar strømbegrensning, eller BB-ladere når det f.eks. er enten mindre dynamoer eller forholdsvis lite nødvendig ladestrøm eller mulighet for lang ladetid vi snakker om. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
arnearmoa Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Her finner du myyyye godt lesestoff om lithiumbatterier til båt: https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/?fbclid=IwAR3X9Y_RkHM-sy1XGFU2UFa6ciT7vrQXC1uA6ROkShFSctRQ-n7VwoIjFGw 75% nedi artikkelen står det litt om Balmar regulator osv., inkl. en link til en annen artikkel om programmering av Balmar regulator, som kan være litt kronglete... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 arnearmoa skrev 30 minutter siden: 75% nedi artikkelen står det litt om Balmar regulator osv., inkl. en link til en annen artikkel om programmering av Balmar regulator, som kan være litt kronglete... Slik er mulig når man ikke setter seg inn, og ikke enda forstår hva man holder på med. De fleste som handler her i landet bruker norsk veiledning parallell og fikser dette ganske enkelt. Jeg f.eks. gjør det litt oftere og trenger vanligvis ikke mye lengre enn omtrent 3 - 5 minutter for alle parametere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Okkaby Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Har jo litt å si om dette er i en seilbåt eller motorbåt. I en seilbåt bør en jo få maks lading, siden det jo ofte er kort tid med motor. Men i en motorbåt har en for det meste lang tid til å lade, å kan bruke en mindre dc-dc lader. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Framtia Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 om ikke hovedformålet er å få effektiv lading ville jeg heller satset på tradisjonell teknologi. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
arnearmoa Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Jeg kjøpte dobbelt så dyre Skanbatt 125Ah Heat Pro. Ser forresten ut som det Lithionics batteriet i min link er klin likt mine Skanbatt både mtp. boksen og inni hvis jeg tar vekk BMSen (og Lithionics har sikkert ikke varmeopplegg for å kunne lade i minusgrader). 5x4 celler med samme detaljer og proporsjoner på alt. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 13.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 arnearmoa skrev for 3 timer siden: Jeg kjøpte dobbelt så dyre Skanbatt 125Ah Heat Pro. Ser forresten ut som det Lithionics batteriet i min link er klin likt mine Skanbatt både mtp. boksen og inni hvis jeg tar vekk BMSen (og Lithionics har sikkert ikke varmeopplegg for å kunne lade i minusgrader). 5x4 celler med samme detaljer og proporsjoner på alt. Hvilken link? Okkaby skrev for 22 timer siden: Skal montere Lithium nu til våren. Blir da å kjøre via en Victron Orion Smart DC-DC lader. Da gjør jeg ikke noe med dynamo. Dynamo rett på start batteri, der fra til Orion, å så videre til LiFePo batteriet. Noen tanker om hvor stor en DC-DC lader kan være i forhold til batteri og dynamo? Joerg Becker skrev for 22 timer siden: Når man ønsker å gjøre ting riktig da bør en se på temperaturer på dynamoen, og så begrense strømmen (og samtidig "produksjon" av temperatur). DAR og PDAR som du linker til er tenkt for å øke til maks effekt, men det er vanligvis feil vei når man lader Litium. I så fall ville jeg installere enten en annen regulator (f.eks. Balmar MC614 eller 624) som tillater justerbar strømbegrensning, eller BB-ladere når det f.eks. er enten mindre dynamoer eller forholdsvis lite nødvendig ladestrøm eller mulighet for lang ladetid vi snakker om. Jørg Jeg ønsker å ta best mulig vare på batteriet, og sekundært få mest mulig ut av mine to dynamoer! Finnes det et åpenbart valg da? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Jeg mente linken i mitt første innlegg (https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/?fbclid=IwAR3X9Y_RkHM-sy1XGFU2UFa6ciT7vrQXC1uA6ROkShFSctRQ-n7VwoIjFGw) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Karlsenkystfiske skrev 10 minutter siden: Noen tanker om hvor stor en DC-DC lader kan være i forhold til batteri og dynamo? Kommer vel litt an på hvor stor dynamo du har. Men gikk for en på 30ah jeg. Har en 70ah mahle dynamo. Og med lang ladetid, så bør dette holde fint. Har jo i tillegg landstrøms lader, når jeg er ved kai. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Joerg Becker Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 (redigert) Karlsenkystfiske skrev 53 minutter siden: Sitat Noen tanker om hvor stor en DC-DC lader kan være i forhold til batteri og dynamo? BB-laderen skal ikke være kraftigere på utgangen enn batteriene tåler. Den skal heller ikke ta mer strøm opp enn dynamoen klarer å levere over hele effektbånd. (!) Først må du altså vite hva dynamoen er beregnet for. Dvs. effekt og da ved hvilken temperatur. Grunn: De fleste dynamoer er ratet kald, dvs. ca. 25°C. Denne temperaturen holder ikke, fordi dynamoen blir varm asap, dvs inne få minutter, og derfor orienterer man seg på effekt som er målt ved "varm" dynamo (maks tillatt permanent temperatur). Denne tar du som utgangspunkt, og er ofte 30 - 45% mindre enn "kald". NB: Redigert her, fordi spørsmålet pleier å komme. Dynamaoer fra Balmar er ratet "varm", alle. Så f.eks. den populære XT170 leverer maks 170A "varm" mens den kan levere maks 198 "kald". Eller AT200, som leverer maks 200A "varm" og 243A "kald" Når det ikke finnes mye som går direkte fra dynamoen til andre forbrukere er det ca. 50% av ratet effekt du bør orientere deg til. F.eks. 100A dynamo (varm) = DC-DC lader med ca. 50A - 60A. Setter du mål på å lade ved lav turtall og Idle (tomgangskjøring) da må du bruke en BB-lader som er svakere enn effekten som dynamoen leverer ved slik turtall. Grunn: Med for lite inngående effekt ville laderen pumpe mer enn dynamoen leverer, og så senke spenningen på primærbatteriet og slå seg av. På, av, på, av, .... Sitat Jeg ønsker å ta best mulig vare på batteriet, og sekundært få mest mulig ut av mine to dynamoer! Finnes det et åpenbart valg da? Det går ut på det samme som beskrevet ovenfor. Vil du kombinere da må du sjekke databladene og evt måle hvor mye strøm dynamoen kan levere. Evt må du faktisk installere strømbegrensning uansett når batteriene ikke tåler så mye som dynamoene klarer å levere. Det er ingen vits i å levere 140A til ett batteri som eier et BMS med 100 eller mindre Ampere. BMSen ville da bare stenge med en gang. Jørg Redigert 13.Januar.2021 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 13.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Når du sier strømbegrensning; Kan dette ordnes med riktig laderegulator? Ser du har Balmar 614 og 624 i butikken din. Men det står ingenting om dem, og jeg aner ikke hva jeg skal velge ;) 1x Lucas 70A 1x mahle 65A 1x 100Ah AGM 1x 100Ah Lithium Hva vil være best å ha i mellom? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Regulatorene (se ikke nettbutikk, men les beskrivelsene på nettsidene www.balmar.no og så nettbutikk etter hvert) er for dyrt for denne oppgaven, spør du meg. (NB. Noe annet hvis du en gang ønsker å oppgradere likevel.) For batteriets skyld ville jeg velge 1x BB1260 (leverer rund 50 - 55A maks, avhengig inngående spenning). Dynamoene, når du bruker begge, er ikke påvirket av det ene batteriet. Bruker du regelmessig bare en (begge er "slappsekker" og ikke akkurat "stabile") kunne du ha bruk for fjernstyringen til BB og da bare halvere effekten derfra og etter behov. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.