Jump to content

Laderegulator for lithium batterier?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Da prisen på lithium batterier stadig blir lavere, har det nå blitt innen rekkevidde for meg. Ned i 5000 kroner for 100AH ser jeg på som overkommelig. Men har fortstått det slik at man også må modifisere dynamoen, og aller helst bør montere en ekstern laderegulator. Hva slags løsninger bruker dere for å sikre at dynamoen tar godt vare på lithium batteriene? Sett på https://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Dynamo-Regulator/107/1 fra becker, men det står ingenting om lithium i produktbeskrivelsen.

 

Har en Victron Bluesmart, og der kan man sette ønsket ladespenning i appen, så der skulle det være i orden.

Link to post
Karlsenkystfiske skrev 31 minutter siden:

 Sett på https://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Dynamo-Regulator/107/1 fra becker, men det står ingenting om lithium i produktbeskrivelsen.

Når man ønsker å gjøre ting riktig da bør en se på temperaturer på dynamoen,
og så begrense strømmen (og samtidig "produksjon" av temperatur).

DAR og PDAR som du linker til er tenkt for å øke til maks effekt,
men det er vanligvis feil vei når man lader Litium.

I så fall ville jeg installere enten en annen regulator (f.eks. Balmar MC614 eller 624)
som tillater justerbar strømbegrensning,
eller BB-ladere når det f.eks. er enten mindre dynamoer eller forholdsvis
lite nødvendig ladestrøm eller mulighet for lang ladetid vi snakker om.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
arnearmoa skrev 30 minutter siden:

75% nedi artikkelen står det litt om Balmar regulator osv., inkl. en link til en annen artikkel om programmering av Balmar regulator, som kan være litt kronglete...

Slik er mulig når man ikke setter seg inn, og ikke enda forstår hva man holder på med.
De fleste som handler her i landet bruker norsk veiledning parallell og fikser dette ganske enkelt.
Jeg f.eks. gjør det litt oftere og trenger vanligvis ikke mye lengre enn omtrent
3 - 5 minutter for alle parametere.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
arnearmoa skrev for 3 timer siden:

Jeg kjøpte dobbelt så dyre Skanbatt 125Ah Heat Pro. Ser forresten ut som det Lithionics  batteriet i min link er klin likt mine Skanbatt både mtp. boksen og inni hvis jeg tar vekk BMSen (og Lithionics har sikkert ikke varmeopplegg for å kunne lade i minusgrader). 5x4 celler med samme detaljer og proporsjoner på alt.

 

Hvilken link?

 

Okkaby skrev for 22 timer siden:

Skal montere Lithium nu til våren.

Blir da å kjøre via en Victron Orion Smart DC-DC lader. Da gjør jeg ikke noe med dynamo.

Dynamo rett på start batteri, der fra til Orion, å så videre til LiFePo batteriet.

 

 

 

Noen tanker om hvor stor en DC-DC lader kan være i forhold til batteri og dynamo?

 

 

Joerg Becker skrev for 22 timer siden:

Når man ønsker å gjøre ting riktig da bør en se på temperaturer på dynamoen,
og så begrense strømmen (og samtidig "produksjon" av temperatur).

DAR og PDAR som du linker til er tenkt for å øke til maks effekt,
men det er vanligvis feil vei når man lader Litium.

I så fall ville jeg installere enten en annen regulator (f.eks. Balmar MC614 eller 624)
som tillater justerbar strømbegrensning,
eller BB-ladere når det f.eks. er enten mindre dynamoer eller forholdsvis
lite nødvendig ladestrøm eller mulighet for lang ladetid vi snakker om.

:seeya:
Jørg

 

 

Jeg ønsker å ta best mulig vare på batteriet, og sekundært få mest mulig ut av mine to dynamoer! Finnes det et åpenbart valg da?

Link to post
Karlsenkystfiske skrev 10 minutter siden:

 

 

 

 

Noen tanker om hvor stor en DC-DC lader kan være i forhold til batteri og dynamo?

 

 

 

 

 

Kommer vel litt an på hvor stor dynamo du har. Men gikk for en på 30ah jeg.

Har en 70ah mahle dynamo. Og med lang ladetid, så bør dette holde fint.

Har jo i tillegg landstrøms lader, når jeg er ved kai.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Karlsenkystfiske skrev 53 minutter siden:
Sitat

Noen tanker om hvor stor en DC-DC lader kan være i forhold til batteri og dynamo?

BB-laderen skal ikke være kraftigere på utgangen enn batteriene tåler.
Den skal heller ikke ta mer strøm opp enn dynamoen klarer å levere over hele effektbånd. (!)

Først må du altså vite hva dynamoen er beregnet for.
Dvs. effekt og da ved hvilken temperatur.
Grunn: De fleste dynamoer er ratet kald, dvs. ca. 25°C.
Denne temperaturen holder ikke, fordi dynamoen blir varm asap, dvs inne få minutter,
og derfor orienterer man seg på effekt som er målt ved "varm" dynamo
(maks tillatt permanent temperatur).
Denne tar du som utgangspunkt, og er ofte 30 - 45% mindre enn "kald".

NB: Redigert her, fordi spørsmålet pleier å komme.
Dynamaoer fra Balmar er ratet "varm", alle.
Så f.eks. den populære XT170 leverer maks 170A "varm"
mens den kan levere maks 198 "kald".
Eller AT200, som leverer maks 200A "varm" og 243A "kald"


Når det ikke finnes mye som går direkte fra dynamoen til andre forbrukere
er det ca. 50% av ratet effekt du bør orientere deg til.
F.eks. 100A dynamo (varm) = DC-DC lader med ca. 50A - 60A.

Setter du mål på å lade ved lav turtall og Idle (tomgangskjøring) da må du bruke en BB-lader som er svakere enn effekten som dynamoen leverer ved slik turtall.
Grunn: Med for lite inngående effekt ville laderen pumpe mer enn dynamoen leverer,
og så senke spenningen på primærbatteriet og slå seg av.
På, av, på, av, ....

 

Sitat

Jeg ønsker å ta best mulig vare på batteriet, og sekundært få mest mulig ut av mine to dynamoer! Finnes det et åpenbart valg da?

Det går ut på det samme som beskrevet ovenfor.
Vil du kombinere da må du sjekke databladene og evt
måle hvor mye strøm dynamoen kan levere.

Evt må du faktisk installere strømbegrensning uansett når batteriene ikke
tåler så mye som dynamoene klarer å levere.
Det er ingen vits i å levere 140A til ett batteri som eier et BMS med 100 eller mindre Ampere.
BMSen ville da bare stenge med en gang.

:fishing:
Jørg

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Regulatorene (se ikke nettbutikk, men les beskrivelsene på nettsidene www.balmar.no og så nettbutikk etter hvert)
er for dyrt for denne oppgaven, spør du meg.
(NB. Noe annet hvis du en gang ønsker å oppgradere likevel.)

For batteriets skyld ville jeg velge 1x BB1260 (leverer rund 50 - 55A maks, avhengig inngående spenning).
Dynamoene, når du bruker begge, er ikke påvirket av det ene batteriet.
Bruker du regelmessig bare en (begge er "slappsekker" og ikke akkurat "stabile")
kunne du ha bruk for fjernstyringen til BB og da bare halvere effekten derfra og etter behov.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...