Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Karlsenkystfiske skrev 53 minutter siden:
Sitat

Noen tanker om hvor stor en DC-DC lader kan være i forhold til batteri og dynamo?

BB-laderen skal ikke være kraftigere på utgangen enn batteriene tåler.
Den skal heller ikke ta mer strøm opp enn dynamoen klarer å levere over hele effektbånd. (!)

Først må du altså vite hva dynamoen er beregnet for.
Dvs. effekt og da ved hvilken temperatur.
Grunn: De fleste dynamoer er ratet kald, dvs. ca. 25°C.
Denne temperaturen holder ikke, fordi dynamoen blir varm asap, dvs inne få minutter,
og derfor orienterer man seg på effekt som er målt ved "varm" dynamo
(maks tillatt permanent temperatur).
Denne tar du som utgangspunkt, og er ofte 30 - 45% mindre enn "kald".

NB: Redigert her, fordi spørsmålet pleier å komme.
Dynamaoer fra Balmar er ratet "varm", alle.
Så f.eks. den populære XT170 leverer maks 170A "varm"
mens den kan levere maks 198 "kald".
Eller AT200, som leverer maks 200A "varm" og 243A "kald"


Når det ikke finnes mye som går direkte fra dynamoen til andre forbrukere
er det ca. 50% av ratet effekt du bør orientere deg til.
F.eks. 100A dynamo (varm) = DC-DC lader med ca. 50A - 60A.

Setter du mål på å lade ved lav turtall og Idle (tomgangskjøring) da må du bruke en BB-lader som er svakere enn effekten som dynamoen leverer ved slik turtall.
Grunn: Med for lite inngående effekt ville laderen pumpe mer enn dynamoen leverer,
og så senke spenningen på primærbatteriet og slå seg av.
På, av, på, av, ....

 

Sitat

Jeg ønsker å ta best mulig vare på batteriet, og sekundært få mest mulig ut av mine to dynamoer! Finnes det et åpenbart valg da?

Det går ut på det samme som beskrevet ovenfor.
Vil du kombinere da må du sjekke databladene og evt
måle hvor mye strøm dynamoen kan levere.

Evt må du faktisk installere strømbegrensning uansett når batteriene ikke
tåler så mye som dynamoene klarer å levere.
Det er ingen vits i å levere 140A til ett batteri som eier et BMS med 100 eller mindre Ampere.
BMSen ville da bare stenge med en gang.

:fishing:
Jørg

 

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Karlsenkystfiske skrev 14 minutter siden:
Sitat

Noen tanker om hvor stor en DC-DC lader kan være i forhold til batteri og dynamo?

BB-laderen skal ikke være kraftigere på utgangen enn batteriene tåler.
Den skal heller ikke ta mer strøm opp enn dynamoen klarer å levere over hele effektbånd. (!)

Først må du altså vite hva dynamoen er beregnet for.
Dvs. effekt og da ved hvilken temperatur.
Grunn: De fleste dynamoer er ratet kald, dvs. ca. 25°C.
Denne temperaturen holder ikke, fordi dynamoen blir varm asap, dvs inne få minutter,
og derfor orienterer man seg på effekt som er målt ved "varm" dynamo
(maks tillatt permanent temperatur).
Denne tar du som utgangspunkt, og er ofte 30 - 45% mindre enn "kald".

Når det ikke finnes mye som går direkte fra dynamoen til andre forbrukere
er det ca. 50% av ratet effekt du bør orientere deg til.
F.eks. 100A dynamo (varm) = DC-DC lader med ca. 50A - 60A.

Setter du mål på å lade ved lav turtall og Idle (tomgangskjøring) da må du bruke en BB-lader som er svakere enn effekten som dynamoen leverer ved slik turtall.
Grunn: Med for lite inngående effekt ville laderen pumpe mer enn dynamoen leverer,
og så senke spenningen på primærbatteriet og slå seg av.
På, av, på, av, ....

 

Sitat

Jeg ønsker å ta best mulig vare på batteriet, og sekundært få mest mulig ut av mine to dynamoer! Finnes det et åpenbart valg da?

Det går ut på det samme som beskrevet ovenfor.
Vil du kombinere da må du sjekke databladene og evt
måle hvor mye strøm dynamoen kan levere.

Evt må du faktisk installere strømbegrensning uansett når batteriene ikke
tåler så mye som dynamoene klarer å levere.
Det er ingen vits i å levere 140A til ett batteri som eier et BMS med 100 eller mindre Ampere.
BMSen ville da bare stenge med en gang.

:fishing:
Jørg

 

 



×
×
  • Create New...