Jump to content

Motorromsvifte- montering

MortenF

Recommended Posts

Som et av veldig mange vinterprosjekter tenkte jeg å montere en motorromsvifte. Dette har aldri vært montert i båten, så det er kanskje ikke nødvendig for motorens del, men det kan vel ikke skade ? Dessuten har jeg lest i forumet at det kan være god sikkerhet i forbindelse med evt. gass-lekkasjer osv.

Skal vifta monteres på innsug eller utblås i motorrommet ? Kan vifta fra Biltema brukes ? Noen erfaringer?

Bilde

Motorromsvifte, gnistsikker

Av ABS-plast. Kapasitet 2800 liter/min. Med 3” (76 mm) tilkopling for fleksibel ventilasjonsslange. Motor 12V, 3A. Mål: 188 x 140 x 140 mm. Vekt: 920 g. 25-831 198,00 kr

mF

Ligner mistenkelig på den jeg hadde på avluft.

Varte i tre dager.

Min virket i en hel måned, noen bedre.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Henger meg på med et spørsmål i samme bane: Jeg har merket meg at det sitter 2 avtrekksvifter i motorrommet i 37'n (Dvs jeg antar det er snakk om avtrekk). Dette har forundret meg litt da det såvidt jeg vet ikke er krav om avtrekk ifbm dieselinstallasjoner. Jeg ser i denne tråden at avtrekk kan tenkes montert av andre grunner. Kunne noen utdype dette litt, slik at jeg får litt større forståelse for hvorfor dette er montert hos meg?:confused:

* Er avtrekksvifter vanlig også ifbm dieselinstallasjoner som i 37'n?

* Hva er grunnene til å installere avtrekk ifbm slike installasjoner som i 37'n?

På en båt av den størrelsen du har, bør du tenke på tilluft, fraluft og forbrenningsluft. Det må sørges for nok luft til motorene, og maskinromstemperaturen må holdes nede.

Volvo-Penta har en meget god publikasjon om dette med formler og kurver for å beregne vifter, rør o.s.v på bakgrunn av maskinstørrelse, rørlengder og bend.

Det syndes mye mot dette, særskilt i seilbåter hvor maskinromsventilasjon ofte blir helt glemt. Boka til VP forårsaket at jeg gjorde alvorlige inngrep i min båt selv om motoren er liten. Maskinromstemperaturen har sunket mye.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hei MortenF

Har selv en slik motorromvifte fra Biltema og den har virket i tre sesonger nå. Jeg har montert den med sugesiden i bakkant av masinrommet med to 100m/m slanger inn til maskinen i forkant. På den måten trekker viften friskluft igjennom motorrommet og tar med seg eventuelle gasser,oljedamp etc, etc, pluss at det bidrar til å holde temperaturen nede. Hvilken type vifte du velger er ikke av betydning bare du syntes at det virker. For å prøve seg frem kan det være lurt og starte med noe billig :yesnod:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Har en slik beryktet seilbåtdiesel installasjon, lukket omtrent helt igjen, tempen er på kokepunkt under kjøring. Tenkte å sette inn en slik som suger kontinuerlig ut varmen så lenge motoren går, og gjerne da trekke innluften fra cabinen ?

Strømtrekket og støyen fra en slik vifte betyr vel ikke noe når først motoren går :confused:

:sailing:

Hører den så vidt det er (står i akterspeilet) med motoren igang.

Har koblet om på tenningslåsen slik at første trinn starter vifte og sirkulasjonspumpe mens andre trinn setter igang alarmer og instrumenter. Slik kan vifta stå og surre og gå etter at jeg har stanset motoren uten at alarmen står og hyler.

Store Norske Kullseilingskompani.

Har selv en slik motorromvifte fra Biltema og den har virket i tre sesonger nå. Jeg har montert den med sugesiden i bakkant av masinrommet med to 100m/m slanger inn til maskinen i forkant. På den måten trekker viften friskluft igjennom motorrommet og tar med seg eventuelle gasser,oljedamp etc, etc, pluss at det bidrar til å holde temperaturen nede. Hvilken type vifte du velger er ikke av betydning bare du syntes at det virker. For å prøve seg frem kan det være lurt og starte med noe billig :yesnod:

Høres ut som en god plan. Det går to 100mm slanger inn på styrbord og tilsvarende ut babord.

Kr 198,- er dessuten ikke et stort tap dersom kvaliteten er dårlig.

mF

Litt avsporing: Slike vifter er fantastiske å bruke, ved slipearbeid inne i båt. La viften ute, spiralslange inn igjennom koøyet, og holdt denne rett ved slipeplassen. Hva oppnår en? Jo undertrykk i båten, i tillegg til at mesteparten av slipestøvet går ut. Med dette undertrykket hos meg, slapp jeg slipestøv i hele båten. Men jeg skal innrømme at jeg brukte 2 vifter.

Fant en Rule vifte hos Din Båtbutikk.........

Hvordan ser den ut? Har du noen link eller URL til >Din Båtbutikk< ? Dette er nyttig info for flere av oss. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Fant en Rule vifte hos Din Båtbutikk, billig og støysvak, samt at den er laget for å gå kontinuerlig.

Men :nono: den er ikke godkjent for ventilasjon av bensinmotor-rom.

Kjøper den i morgen :cool:

Betyr det at den ikke er gnist-sikker ? Har diesel motor, men tenker på mulig gass lekkasje.

Fant hverken produkt-info eller nettbutikk hos Din Båtbutikk, så det blir litt langt å kjøre for min del.

mF

Skal vifta monteres på innsug eller utblås i motorrommet ? Kan vifta fra Biltema brukes ? Noen erfaringer?

Bilde

Motorromsvifte, gnistsikker

Av ABS-plast. Kapasitet 2800 liter/min. Med 3” (76 mm) tilkopling for fleksibel ventilasjonsslange. Motor 12V, 3A. Mål: 188 x 140 x 140 mm. Vekt: 920 g. 25-831 198,00 kr

mF

Jeg har montert en slik vifte fra Biltema, min blåser inn i motorrommet for å sikre nok luft til motoren, den starter når jeg setter på tenninga og har gått 95 timer denne sesongen. :yesnod:

PS! I tillegg har jeg denne vifta fra Maritim: VENTILASJONSVIFTE 12V 75 MM

Art.nummer: 4241-12

Også denne blåser inn i motorrommet, men den har jeg av/på-bryter til - benyttes kun når jeg kjører med turtall over 2000 rpm (Motor: VP 41P)

Redigert av boolle (see edit history)

Fortrinnsvis skal en vifte heller jobbe med kald luft enn varm luft. Dette gir mer effekt.

Sånt sett ville jeg ha montert viften slik at den blåser kald luft inn i motorrommet. Men da måtte det i tillegg være noe hvor overskuddsluften (den som ikke brukes av motoren under gange) kan komme seg ut.

Og motoren liker det nok også bedre å få luften levert med litt overtrykk istedenfor å måtte konkurrere med viften om luften.

Men da måtte det i tillegg være noe hvor overskuddsluften (den som ikke brukes av motoren under gange) kan komme seg ut.

Og motoren liker det nok også bedre å få luften levert med litt overtrykk istedenfor å måtte konkurrere med viften om luften.

Jeg tror nok du må montere mange vifter for å oppnå overtrykk i motorkassen når motoren går for fullt.

Er selvfølgelig avhengig av hvor kraftig motor du har, men en motor på 150 hk og opp vil jo motoren selv være den kraftigste "vifta". Luftbehovet blir så stort at vifter montert i luftkanalene bare vil hindre luftstrømmen.

Tror det har vært tipset om dette før:

Ta og forleng en av slangene fra luftinntaket til motoren og bort til bakkant av dynamoen. Vifta på dynamoen er visstnok ganske effektiv, slik at den trekker luften gjennom seg. Da får du god kjøling av dynamoen, i tillegg til mere luft i motorrummet.

Det eneste en bør være sikker på, er vel at luften som kommer inn er forholdsvis fri for salt. Hvis det er en del sprut fra sjøen, risikerer en vel at noe av det kan bli dratt inn i luftinntaket. Kanskje lage en slags form for oppsamler underveis. :confused: Er litt usikker her........ Normalt vil vel spruten stoppe i risten utvendig regner jeg med.

På en båt av den størrelsen du har, bør du tenke på tilluft, fraluft og forbrenningsluft. Det må sørges for nok luft til motorene, og maskinromstemperaturen må holdes nede.

OK - så en hovedgrunn kan sies å være å holde temperaturen nede. Og i tillegg få ut rester etter gasser og lukter. Kjøper den. Takk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...