Jump to content

Motorromsvifte- montering

MortenF

Recommended Posts

Jeg tror nok du må montere mange vifter for å oppnå overtrykk i motorkassen når motoren går for fullt.

Er selvfølgelig avhengig av hvor kraftig motor du har, men en motor på 150 hk og opp vil jo motoren selv være den kraftigste "vifta". Luftbehovet blir så stort at vifter montert i luftkanalene bare vil hindre luftstrømmen.

Relativ overtrykk i forhold til istedenfor å ha vifter som OGSÅ trekker ut luften fra motorrommet skulle ikke være så vanskelig å oppnå :wink: Men det ble kanskje ikke tydelig i min formulering. Til og med FRAVÆR av en vifte som TREKKER UT luft fra motorrommet fører til RELATIVT høyere trykk i motorrommet

Jepp. Motoreffekten din er spec'et ved 25°C. Stiger temperaturen til 55°C har du tapt 6% effekt.

Tape effekt? :eek: Det skal vi ikke ha noe av. Sømmer seg ikke for en trimmingsperfeksjonist å operere med unødige effekttap i båten. Da får jeg heller åpne opp hele skrogsiden så denne faren elimineres. :lol:

Relativ overtrykk i forhold til istedenfor å ha vifter som OGSÅ trekker ut luften fra motorrommet skulle ikke være så vanskelig å oppnå :wink: Men det ble kanskje ikke tydelig i min formulering. Til og med FRAVÆR av en vifte som TREKKER UT luft fra motorrommet fører til RELATIVT høyere trykk i motorrommet

:confused: Dette må du utdype litt, slik at vi vanlige dødelige også kan forstå :cryin:

:confused: Dette må du utdype litt, slik at vi vanlige dødelige også kan forstå :cryin:

Hvis du har et motorom med motor i, helt uten vifte og hvor bare motoren trekker inn luft ... Tror du motoren får det bedre dersom du i tillegg installerer en vifte som OGSÅ suger luft ut av motorrommet? Neppe. Motoren får det verre - hvor mye er en annen sak.

Installerer du viften derimot slik at den blåser inn i motorrommet får motoren det lettere. Hvor mye er en annen sak.

• 14 år senere...

Hei hei.

Sjekker om det er mulig å få et svar på denne tråden, sjøl om forrige post var i 2005 :smiley:

Jeg har kjøpt en Polar 22” med en Marna MB10A bensin motor, begge fra 1972. Jeg har begrensa kunnskap om bensin, har vært mest borti diesel tidligere. Har lest at det er viktig å få tømt kjølen (?) og motorrommet for potensiell gass fra bensin før en starter motoren, ettersom gassen er tyngre enn luft og siger nedover. Noen slik motorromsvifte er ikke installert på båten min. Har lest at de som har bensinmotor kjører vifta et par minutter før oppstart.

Hvordan fungerer dette i praksis? Tenker å installere et eget 12V batteri for alt annet enn dynastarteren (ettersom jeg har hørt at denne ikke tåler at for mye er kobla på batteriet), og koble vifta på denne, men hvor bør/skal vifta plasseres sånn helt konkret? Motoren står omtrent midt i båten, med like mye kjøl foran og bak. Skal vifta kobles til et rør med uttak gjennom skroget, eller er det nok å bare åpne motorkassen og «blåse litt rundt»?

Takk for svar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...