OT-flyktning Svart 26.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2005 Jeg tror nok du må montere mange vifter for å oppnå overtrykk i motorkassen når motoren går for fullt. Er selvfølgelig avhengig av hvor kraftig motor du har, men en motor på 150 hk og opp vil jo motoren selv være den kraftigste "vifta". Luftbehovet blir så stort at vifter montert i luftkanalene bare vil hindre luftstrømmen. Relativ overtrykk i forhold til istedenfor å ha vifter som OGSÅ trekker ut luften fra motorrommet skulle ikke være så vanskelig å oppnå Men det ble kanskje ikke tydelig i min formulering. Til og med FRAVÆR av en vifte som TREKKER UT luft fra motorrommet fører til RELATIVT høyere trykk i motorrommet Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 26.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2005 Jepp. Motoreffekten din er spec'et ved 25°C. Stiger temperaturen til 55°C har du tapt 6% effekt.Tape effekt? Det skal vi ikke ha noe av. Sømmer seg ikke for en trimmingsperfeksjonist å operere med unødige effekttap i båten. Da får jeg heller åpne opp hele skrogsiden så denne faren elimineres. Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 27.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2005 Men...for min del vil ikke det ene eller det andre være helt bra Min motor blir aldri kjørt lenge nok eller på turtall slik at den blir varm (diesel), og hvis jeg i tillegg monterer en kjølende vifte....ja da blir den jo enda kaldere En diesel skal jo være varm Sitér dette innlegget Link to post
ajokl Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Relativ overtrykk i forhold til istedenfor å ha vifter som OGSÅ trekker ut luften fra motorrommet skulle ikke være så vanskelig å oppnå Men det ble kanskje ikke tydelig i min formulering. Til og med FRAVÆR av en vifte som TREKKER UT luft fra motorrommet fører til RELATIVT høyere trykk i motorrommet Dette må du utdype litt, slik at vi vanlige dødelige også kan forstå Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 En diesel skal jo være varm Er ikke poenget. Det er innsugsluften som skal holdes under 25°. Overskrider du det, taper du 2%/10°. Dessuten bruker motoren din noe slikt som 1.5 m³/min. Får den det? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
OT-flyktning Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Dette må du utdype litt, slik at vi vanlige dødelige også kan forstå Hvis du har et motorom med motor i, helt uten vifte og hvor bare motoren trekker inn luft ... Tror du motoren får det bedre dersom du i tillegg installerer en vifte som OGSÅ suger luft ut av motorrommet? Neppe. Motoren får det verre - hvor mye er en annen sak. Installerer du viften derimot slik at den blåser inn i motorrommet får motoren det lettere. Hvor mye er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
ajokl Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Ok-den skjønte jeg, kanskje det blir en vifte på min motorkasse også i løpet av vinteren Sitér dette innlegget Link to post
ØysteinMoen Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Hei hei. Sjekker om det er mulig å få et svar på denne tråden, sjøl om forrige post var i 2005 Jeg har kjøpt en Polar 22” med en Marna MB10A bensin motor, begge fra 1972. Jeg har begrensa kunnskap om bensin, har vært mest borti diesel tidligere. Har lest at det er viktig å få tømt kjølen (?) og motorrommet for potensiell gass fra bensin før en starter motoren, ettersom gassen er tyngre enn luft og siger nedover. Noen slik motorromsvifte er ikke installert på båten min. Har lest at de som har bensinmotor kjører vifta et par minutter før oppstart. Hvordan fungerer dette i praksis? Tenker å installere et eget 12V batteri for alt annet enn dynastarteren (ettersom jeg har hørt at denne ikke tåler at for mye er kobla på batteriet), og koble vifta på denne, men hvor bør/skal vifta plasseres sånn helt konkret? Motoren står omtrent midt i båten, med like mye kjøl foran og bak. Skal vifta kobles til et rør med uttak gjennom skroget, eller er det nok å bare åpne motorkassen og «blåse litt rundt»? Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.