Mastiff
Jeg skal bytte kabler på begge styreposisjonene i helga, for gassen og giret frøs fast forrige helg, da det var -5 grader. Det må nok ha kommet fuktighet inn i dem. Da skal jeg samtidig smøre opp kontrollboksene. Det er denne typen fra Ultraflex, nypris på rundt 5000 i Norge (rundt 3500 med frakt og moms på eBay), så det er jo greit å holde dem i live:
Problemet er nok hovedsakelig den fremre styreposisjonen, for den er utsatt for sprut. Det var godt med salt der, som dette bildet viser:
Så hvordan bør jeg behandle denne? Jeg tror ikke jeg klarer å demontere den, den øverst lille sølvfargede prikken er resten av skruen som holdt fast kabelplata, den brakk av da jeg la makt på for å vri den rundt. Jeg skal på et mekanisk verksted og få den boret ut med benkeboremaskin og gjenge opp igjen. Derfor har jeg ikke lyst til å prøve meg på skruene som holder sammen spakene, og det blir behandling utenfra. Jeg tenkte på å la hele greia stå noen timer i ei bøtte med vann fra varmtvannskrana (holder vel 60 grader) for å løse opp saltet, la den ligge og tørke på badet (som har luftavfukter) i et døgn og så smøre den grundig opp. Høres det fornuftig ut? Og hva slags fett bør jeg i så fall bruke? Så er det den akslingen som spakene går på. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få smurt den ordentlig, men kanskje det er nok å pakke fett godt runt den, så arbeider det seg inn etter hvert?