pero Startet 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2021 I disse tider, med pdf, videoer, nettsider og utallige kilder til informasjon, ikke minst her på baatplassen, så er det likevel enkelte ting som er ved det gamle. Det er noe med å åpne ei bok, skrevet av noen som har gjort det som er beskrevet, gjennomtenkt, redigert og samlet til et eget verk. Jeg tar meg i å lese det jeg kommer over på nettet, men det føles fattigere enn å åpne ei bok. Antakelig er det jeg som er gammeldags, men siden det er vinter så kan det hende at noen har synspunkter og tanker rundt det de ikke kan unnvære i bokhylla? Inspirert av @Tyggen så har jeg tatt et bilde av noen av mine bøker. Disse har jeg har hatt mye nytte av. Favorittene er Devlin's Boat Building, Trebåten, og Boat Joinery & Cabinetmaking av Fred P. Bingham. Hvilke bøker mangler jeg, eller har du andre favoritter? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Sailing for dummies; står fremst i bokhyllen. Åpner den stortsett etter katastrofen for å se hvor det gikk galt :=) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Traale Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Plastic 1 og 2. Historien om det norske plastbåteventyret. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 To bøker må med: -Boatowner’s Electrical and Mechanical Manual, av Nigel Calder -Jimmy Cornells World Cruising Routes Har relativt velfylte bokhyller ombord i mange andre kategorier også, men disse to er de suverent viktigste og beste. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 (redigert) Heavy Weather Sailing (Bruce) Aero-Hydrodynamics (Fabio Fosatti) Principles of Yacht Design (Eliasson & Larsson) One Day Celestial Navigation (Brown) The Nature of Boats (Gerr) The Boat Data Book (Nickolson & Nickolson) Seaworthiness - The Forgotten Factor (Marchaj) Den Store Boken om Fritidsbåter (Aschehoug) Sailing Around the World Alone (Slocum) Den Norske Los - Svenskegrensen - Langesund Uthevede bøker har vært sentrale for min forståelse av hvordan båter "funker" og kan anbefales. Jeg har vært interessert i båtdesign og særlig aero-hydrodynamikk, så det preger nok utvalget noe. Det var de bøkene jeg så i bokhylla hjemme, men så er det de som ligger i båten..... Redigert 15.Januar.2021 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Tom Cunliffe er en veldig god forfatter. The Complete Yachtmaster og The Complete Ocean Skipper står på god plass i hyllen. Ikke relatert til små båter, men en 1951-utgave av Andrew Cunninghams selvbiografi "a sailor's odyssey" er boken jeg aldri vil gi fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 16.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2021 For å forstå det grunnleggende om seil og rigg er Gran boken bra, og vil man forstå mer om å lese vær og vind er High performance ... fantastisk Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 16.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2021 (redigert) Her er en bok jeg har hatt god nytte av. Redigert 16.Januar.2021 av Buster L Mercury (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Master Svart 16.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 16.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2021 On 1/15/2021 at 10:15 PM, Tyggen said: Takk for det, notert. Litt usikker på om jeg får bruk for den siste i 12 fots jollen min da World Cruising Routes er unektelig for de litt mer spesielt interesserte. Det er jo kjekt å kunne slå opp når på året en bør seile fra New Zealand til Tahiti samt hva slags hver man kan forvente – men kanskje ikke like relevant når man planlegger en ettermiddagsutflukt i skjærgården eller et par uker langs norskekysten. Det er på mange måter et litt pussig oppslagsverk, men det er en generell lærdom fra det: det som først virker fremmed og uoverkommelig kan være ganske så oversiktlig og greit, om man bare tar tålmodigheten til hjelp og er villig til å planlegge. Og så tror jeg det er en egenverdi i å drømme, ikke minst når en har en kokebok foran seg som sier hvordan drømmen kan gjennomføres. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 «Aschehougs store fiskebok» Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Allan E Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 jeg har lagt ut en del bøker om seiing og turskildringer på bookis.no Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Euklid skrev On 15.1.2021 at 22.13: To bøker må med: -Boatowner’s Electrical and Mechanical Manual, av Nigel Calder -Jimmy Cornells World Cruising Routes Har relativt velfylte bokhyller ombord i mange andre kategorier også, men disse to er de suverent viktigste og beste. Jepp. Helt enig ? Har en bra bunke passe billig krim også. Også står Pilot guide for Patagonia der ? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 47 minutes ago, Bitteliten said: Også står Pilot guide for Patagonia der ? Det er en vanvittig bra bok – skulle gjerne hatt bruk for den. Hadde gleden av å bla i den på Marquesas, på lån fra en som nylig hadde kommet derfra. Lever i troa på at vi skal få til noe slikt en gang, men det går nok en del år før vi kommer så langt – og det blir i tilfelle med en annen båt enn vi har i dag. Angrer ikke på de valgene jeg har tatt og de rutene vi har gått for, men om jeg skulle lagt ut igjen ville jeg ønsket meg rundt Kapp Horn og nord for ekvator når vi kom oss et stykke vest i Stillehavet. Men nå sporer jeg av tråden – så for å dra den litt i land igjen kunne jeg jo anbefale «Jorden rundt med Ho-Ho». Her er et NRK-intervju fra 1938, etter hjemkomsten: https://www.nb.no/nbsok/nb/5d246b454fe28c55e6331d7b08dd033d?index=1 Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 (redigert) Har en pen samling bøker etter hvert... For det meste noen praktiske bøker som er greit å slå opp i og som ligger i båten under hovedsesongen. Ser at det mangler et par bøker om knuter og stikk - de ligger nok i båten ennå. Har et pent lite utvalg av havneguider også, noen utdaterte, noen nyere. Om vinteren titter jeg gjerne gjennom dem og noterer meg i bakhodet havner jeg må prøve å få besøkt. Utvalget er også noe preget av mine planer om kanalferie i Europa etter hvert, må bare fått gjort ferdig alt småpirk som skal gjøres med båten før jeg gjør alvor av det. Den skal være i topp stand på alle måter før jeg drar ut på et slikt tokt. I tillegg til disse bøkene og kartene om kanalene, så har jeg også et godt utvalg av PDFer fra Tom Sommer som også leses med ujevne mellomrom. De to bøkene som har gitt meg mest glede å lese er de to fra Odd Børretzen - Gleden ved å ha båt er vel nærmest et must å ha om bord, mens favoritten er Reisen til Europas indre - som omhandler turen hans med ei tresnekke fra Hvaler og fram til Paris i 1973! Den anbefales på det sterkeste! Redigert 22.Januar.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Enzo Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 World Cruising Routes og Jordbærmus. Da er alle mulige scenarioer sikret for vår del. Da finner vi den rette veien på tur og når dagene blir lange så gjør et lite tilskudd av poesi susen Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Euklid skrev On 15.1.2021 at 22.13: Jimmy Cornells World Cruising Routes En båt uten denne kan jeg ikke ha. Kan godt være eneste bok. Men i det daglige har jeg brukt den norske los når jeg har loffet rundt kysten. Fremdeles noen havner jeg ikke har besøkt vest for Lindesnes. Med en gang en kommer utenfor Norge er Reeds Nautical Almanakk helt essensiell. Men må innrømme at bruker iPad når jeg trenger informasjon. Diverse langturbøker er stilig å ha i bokhylla. Har lest veldig mange, men har ingen fysisk nå. Sorgenfri er kanskje førstevalget. Total gale, og sent nok til at langtur var mulig, tidlig nok til at det var eksotisk. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 39 minutes ago, pacuare said: Sorgenfri er kanskje førstevalget. Total gale, og sent nok til at langtur var mulig, tidlig nok til at det var eksotisk. Godt poeng. Den turen var innenfor det som var overkommelig med litt innsatsvilje, lave krav til komfort og toleranse for risiko – en helt annen liga enn å seile nå med Iridium-telefon og GPS på klokka. Om jeg ikke husker feil kjøpte de en GPS-mottager i tidlig utgave mot slutten av turen (neppe GPS-basert, strengt tatt?), så de var helt i siste runde før en hvilken som helst dumrian med båt og kassegitar kunne sikte seg mot horisonten, rimelig sikker på å komme levende fra det. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 (redigert) Godt jeg var ombord, denne boka på bildet bor ombord. De fleste bøker om langtur som er nevnt over er jo obligatoriske, men jeg vil også anbefale "One summer's Grace" av Libby Purves fra 1989. Jimmy Cornells bøker er vel strengt tatt også en del av inventaret ombord. Redigert 6.Februar.2021 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
index Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Jeg er akkurat ferdig med å lese Jorden rundt med Ho-Ho, en versjon fra 1949 som jeg fant i en bruktbutikk. Artig ledning, og kjekt å se hvordan de norske seilerne ble mottatt i seilklubber og av norske konsuler etc rundt i verden. Man kan nok ikke forvente det samme i dag vil jeg tro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Som mann-og-kone seiler er denne fin: https://www.amazon.com/Singlehanded-Sailing-Thoughts-Techniques-Tactics/dp/0071836535 Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Ett liv i isen, om polarkokken Adolf Lindstrøm. Det første mennesket i verden som seilte rundt hele det amerikanske kontinent. Helten bak heltene, og han ga navnet til retten Biff al`a Lindstrøm. Flere av rettene hans er oppgitt i boken. Han seilte med Nansen, Amundsen og Sverdrup. Anbefales.... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Dette er vel noe av det bedre jeg har lest... Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Båtboka av Odd Børretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.