Jump to content

Flipper 630 OC, akterspeil skade ?


Kennien

Recommended Posts

Kjøpte meg en Flipper 630 OC i August. Uten motor.

Har hatt denne i  gårdsplassen og oppgradert en del ting.

Igår tok jeg av de alu-platene som er på akterspeilet. Også de pyntelistene tok jeg av. 

 

Ved litt nærmere ettersyn så er det noe som ikke stemmer helt. Det ser ut som det er en slags skade der jeg kan trykke inn glassfiberen før den stopper i treplata som er inni akterspeilet.

Utenom dette er det fukt i treverket fra skruehullene som aluplata var skrudd fast med. Om det er råttent tror jeg ikke , for det er "fint" tre som kommer ut.

 

Legger ved noen bilder. Har allerede ny motor som ligger klar , men ble nå litt i tvil , hvertfall ifht til sprekken dere ser på bildet. Her er det litt  bevegelse når jeg trykker inn fra utsiden helt oppe der sprekken er :

 

Er dette egentlig et ødelagt akterspeil ? 

 

Dette ble plutselig en litt kjip dag

 

 

IMG_20210116_195246681.jpg

IMG_20210116_195309490.jpg

Link to post

Det bør være dønn solid i området der motoren festes til akterspeilet. En sprekk kan tyde på at glassfiberen har løsnet fra kryssfineren på grunn av fukt inntrenging i treverket. Du bør kunne få en bekreftelse på tilstand ved å sjekke for fukt i og rundt bolt gjennomføringene.

 

Fuktighet og delaminering av akterspeilet er kjipt da det er en tidkrevende reparasjon, men et kjent problem.

Et søk her på baatplassen kan gi deg verdifulle tips med tanke på hvordan reparasjonen kan gjennomføres.

 

Lykke til og hold oss gjerne oppdatert her på baatplassen.

 

Link to post
Kennien skrev for 16 timer siden:

Er dette egentlig et ødelagt akterspeil ? 

 

Nei, ikke nødvendigvis. Helt vanlig at det sprekker i skjøten mellom skrog og dekk i dette området. Belastningen fra motoren er hovedsakelig på innvendig støp og innfesting, ikke det utvendige skroget. Bare sørg for å få stoppet ny tilførsel av vann.

Er du i tvil om styrken i hekken, så tar du en styrke test ved å belaste hekken med vekt tilsvarende 2-3 motorer, eller så mye som gjør at du føler deg safe. 👍

Redigert av Tavringen (see edit history)
Link to post

Vel , da har jeg fått inspisert litt nøye:

 

Det jeg med sikkerhet vet er at i området rundt sprekken har det vært vanninntrengning og her er det helt råttent.

Samtidig er store deler av platen relativt fin , kanskje litt fuktig men lys i treet og lukter "godt".

 

Det er (heldigvis?) kun treplate på midtre parti i hekken, resten ut mot sidene er tykk glassfiber uten noe treverk i.

I mine øyne er dette akterspeilet så solid bygget at jeg nesten ble litt overrasket. 

Fra innsiden er det støpt sammen med flere langsgående "bjelker" langsmed kjølen/skroget og det er og støpt innvendig sammen med innerlineren.

Og dette ser man er gjort fra fabrikk. 

 

Jeg ser for meg at å bytte denne treplaten fra innsiden vil nesten være helt umulig , indre glassfiberdel av akterspeil er koblet sammen med så mye at du ikke vil klare å få støpt det så solid det er pr idag.

 

Må legge til at akterspeilet er "buet" , det er flatt der treplaten er , så er det noen grader ut til hjørnene på hver side.

 

Planen er å ringe 2 stk lokale glassfiber-firmaer imorgen , og få et forslag til reperasjon og guestimat ang pris.

Hvis de kan bytte platen fra utsiden , så kan jeg nok gjøre ganske mye av jobben selv, så kan de ta støpingen og eventuelt lakkere hele akterspeilet etterpå...

 

 

Treplate.jpg

Utside.jpg

Innside.jpg

Redigert av Kennien (see edit history)
Link to post

Har vært borti tilsvarende, men på en båt ment for mer beskjeden motorisering. Jeg endte med å ta det fra innsiden, da jeg tenkte at skroget ville bli svekket om jeg skar ut fra utsiden, i tillegg til mye mer finisharbeid. Men helt klart mye enklere å komme til, så også på internett den gangen at mange tar det fra utsiden. Du får høre om du klarer å få noen råd fra firmaene du ringer, tipper det blir dyrt å la de ta jobben i hvert fall.

Link to post

Tja, det enkleste her vil etter min mening være å splitte innlineren fra skroget og ta det fra inn siden. Vil ikke være så vanskelig å komme til da. Og du slipper en masse finnish jobb. Skal du sette bort jobben og i tillegg ta det fra utsiden så tror jeg neppe det blir lønnsomt. Men det er bare min mening. Mulig jeg tar feil. Jeg har i alle fall bare tatt sånne jobber i fra inn siden for å spare tid og penger. :saint:

Link to post

Da har jeg fått et tilbud på reperasjon , og bestemt meg for å gjøre denne jobben selv :smash:

 

Har sagd ut bakfra , og treplaten var gjennomtrekt av vann , men ikke råtten. Tydelig svekket styrke er min konklusjon

Det var noen plasser der det var montert sonar/knopmåler på akterspeilet der det var råttent rundt der skruene stod , selvom det var rikelig sausa inn med sikaflex eller tilsvarende.

 

Uansett , nå er alt treverk fjernet og jeg har noen spørsmål :

 

Tenkte å lime inn 2 stk 15 mm kryssfiner av rette kvalitet (vannfast lim , kokefast ? eller hva det heter). Dette limes med epoksy og forsegles mot kanter med fortykket epoksy. I tillegg tenkte jeg bore hull til motoren med litt større diameter og støpe epoksy for deretter å borre 12mm hull etter å ha limt platene fast.

 

* Kan jeg etter at platene er ferdig limt, trekke glassfiberen over kanten på akterspeilet og ned i motorbrønn ?  Det vil jo da "lime" sammen innerliner/skrog.

 

* Heller litt mot epoksy/matter, kanskje mest for da kan jeg gjøre ferdig denne jobben når det er type 8-12 grader ute. Og det virker som om epoksy er noe sterkere , eller limer bedre mot eksisterende glassfiber. Må da bruke lakk , og det blir kanskje fargeforskjell o.l. men det er helt ærlig ikke så nøye for min del. Tenker jeg rett her eller ?

 

Legger ved noen bilder

 

 

 

IMG_20210123_100030732.jpg

IMG_20210123_100058626.jpg

IMG_20210120_094040169.jpg

Redigert av Kennien (see edit history)
Link to post
Kennien skrev for 12 timer siden:

Tenker jeg rett her eller ?

 

Ja, vil jeg si. Fornuftig  å bruke epoxy sammen med kryssfiner til denne reparasjonen. Temperaturen under arbeidsutførelsen bør være over 10 grader. Husk å pusse ned en overgang rundt utskjæringen slik at den glassfiberarmerte epoxyen får god vedheft til skroget.

 

Du finer mange gode tips om epoxy arbeid her: https://www.westsystem.no/m/349/west-system-epoxy 

 

 

Link to post

Takk for svar !

 

Hva tenker dere med å trekke glassfiber/epoksy over fra akterspeil og over , ned i motorbrønn ?

Dette vil jo tette helt fra videre vanninntrengning , foruten motorbolter..

Det er nok i denne skjøten vannet har kommet inn.

 

Vil det bli for "stivt" er det jeg lurer på. At det liksom må leve littegrann. Epoksy med duk tilater vel ingen fleksing.

Kanskje vanskelig å svare på.

Link to post
  • 1 måned senere...

Legger ved noen bilder for fremtidige uheldige båteiere :giggle: , som må gjøre denne jobben.

 

Altså , det er helt gjennomførbart , men jeg tror jeg har tredoblet antall timer ifht til planlagt.

 

Nå er det 17 eller 18 lag med vevd 300 grams matte og brukt ca 4 kg Epoxy totalt med lim som tøt ut under liming av 2 stk 15mm bjerkefiner av beste kvalitet.

 

Så regner med dette er tykt nok lag , den gamle glassfiberen var 5-6 mm tykk , tror jeg er ca der nå.

IMG_20210217_140514988.jpg

IMG_20210217_151836455.jpg

IMG_20210221_161808939.jpg

IMG_20210222_112511088.jpg

IMG_20210224_111611814.jpg

Redigert av Kennien (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...