Kennien Startet 16.Januar.2021 Del på Facebook Startet 16.Januar.2021 Kjøpte meg en Flipper 630 OC i August. Uten motor. Har hatt denne i gårdsplassen og oppgradert en del ting. Igår tok jeg av de alu-platene som er på akterspeilet. Også de pyntelistene tok jeg av. Ved litt nærmere ettersyn så er det noe som ikke stemmer helt. Det ser ut som det er en slags skade der jeg kan trykke inn glassfiberen før den stopper i treplata som er inni akterspeilet. Utenom dette er det fukt i treverket fra skruehullene som aluplata var skrudd fast med. Om det er råttent tror jeg ikke , for det er "fint" tre som kommer ut. Legger ved noen bilder. Har allerede ny motor som ligger klar , men ble nå litt i tvil , hvertfall ifht til sprekken dere ser på bildet. Her er det litt bevegelse når jeg trykker inn fra utsiden helt oppe der sprekken er : Er dette egentlig et ødelagt akterspeil ? Dette ble plutselig en litt kjip dag Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Det bør være dønn solid i området der motoren festes til akterspeilet. En sprekk kan tyde på at glassfiberen har løsnet fra kryssfineren på grunn av fukt inntrenging i treverket. Du bør kunne få en bekreftelse på tilstand ved å sjekke for fukt i og rundt bolt gjennomføringene. Fuktighet og delaminering av akterspeilet er kjipt da det er en tidkrevende reparasjon, men et kjent problem. Et søk her på baatplassen kan gi deg verdifulle tips med tanke på hvordan reparasjonen kan gjennomføres. Lykke til og hold oss gjerne oppdatert her på baatplassen. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Selco Racing Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 (redigert) Kennien skrev for 16 timer siden: Er dette egentlig et ødelagt akterspeil ? Nei, ikke nødvendigvis. Helt vanlig at det sprekker i skjøten mellom skrog og dekk i dette området. Belastningen fra motoren er hovedsakelig på innvendig støp og innfesting, ikke det utvendige skroget. Bare sørg for å få stoppet ny tilførsel av vann. Er du i tvil om styrken i hekken, så tar du en styrke test ved å belaste hekken med vekt tilsvarende 2-3 motorer, eller så mye som gjør at du føler deg safe. 👍 Redigert 17.Januar.2021 av Tavringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kennien Svart 17.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 (redigert) Vel , da har jeg fått inspisert litt nøye: Det jeg med sikkerhet vet er at i området rundt sprekken har det vært vanninntrengning og her er det helt råttent. Samtidig er store deler av platen relativt fin , kanskje litt fuktig men lys i treet og lukter "godt". Det er (heldigvis?) kun treplate på midtre parti i hekken, resten ut mot sidene er tykk glassfiber uten noe treverk i. I mine øyne er dette akterspeilet så solid bygget at jeg nesten ble litt overrasket. Fra innsiden er det støpt sammen med flere langsgående "bjelker" langsmed kjølen/skroget og det er og støpt innvendig sammen med innerlineren. Og dette ser man er gjort fra fabrikk. Jeg ser for meg at å bytte denne treplaten fra innsiden vil nesten være helt umulig , indre glassfiberdel av akterspeil er koblet sammen med så mye at du ikke vil klare å få støpt det så solid det er pr idag. Må legge til at akterspeilet er "buet" , det er flatt der treplaten er , så er det noen grader ut til hjørnene på hver side. Planen er å ringe 2 stk lokale glassfiber-firmaer imorgen , og få et forslag til reperasjon og guestimat ang pris. Hvis de kan bytte platen fra utsiden , så kan jeg nok gjøre ganske mye av jobben selv, så kan de ta støpingen og eventuelt lakkere hele akterspeilet etterpå... Redigert 17.Januar.2021 av Kennien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kennien Svart 17.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Noen tanker rundt å eventuelt ordne dette fra utsiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Har vært borti tilsvarende, men på en båt ment for mer beskjeden motorisering. Jeg endte med å ta det fra innsiden, da jeg tenkte at skroget ville bli svekket om jeg skar ut fra utsiden, i tillegg til mye mer finisharbeid. Men helt klart mye enklere å komme til, så også på internett den gangen at mange tar det fra utsiden. Du får høre om du klarer å få noen råd fra firmaene du ringer, tipper det blir dyrt å la de ta jobben i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Tja, det enkleste her vil etter min mening være å splitte innlineren fra skroget og ta det fra inn siden. Vil ikke være så vanskelig å komme til da. Og du slipper en masse finnish jobb. Skal du sette bort jobben og i tillegg ta det fra utsiden så tror jeg neppe det blir lønnsomt. Men det er bare min mening. Mulig jeg tar feil. Jeg har i alle fall bare tatt sånne jobber i fra inn siden for å spare tid og penger. Sitér dette innlegget Link to post
Kennien Svart 23.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2021 (redigert) Da har jeg fått et tilbud på reperasjon , og bestemt meg for å gjøre denne jobben selv Har sagd ut bakfra , og treplaten var gjennomtrekt av vann , men ikke råtten. Tydelig svekket styrke er min konklusjon Det var noen plasser der det var montert sonar/knopmåler på akterspeilet der det var råttent rundt der skruene stod , selvom det var rikelig sausa inn med sikaflex eller tilsvarende. Uansett , nå er alt treverk fjernet og jeg har noen spørsmål : Tenkte å lime inn 2 stk 15 mm kryssfiner av rette kvalitet (vannfast lim , kokefast ? eller hva det heter). Dette limes med epoksy og forsegles mot kanter med fortykket epoksy. I tillegg tenkte jeg bore hull til motoren med litt større diameter og støpe epoksy for deretter å borre 12mm hull etter å ha limt platene fast. * Kan jeg etter at platene er ferdig limt, trekke glassfiberen over kanten på akterspeilet og ned i motorbrønn ? Det vil jo da "lime" sammen innerliner/skrog. * Heller litt mot epoksy/matter, kanskje mest for da kan jeg gjøre ferdig denne jobben når det er type 8-12 grader ute. Og det virker som om epoksy er noe sterkere , eller limer bedre mot eksisterende glassfiber. Må da bruke lakk , og det blir kanskje fargeforskjell o.l. men det er helt ærlig ikke så nøye for min del. Tenker jeg rett her eller ? Legger ved noen bilder Redigert 23.Januar.2021 av Kennien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 23.Januar.2021 Del på Facebook Svart 23.Januar.2021 Hei, her har du en som gjør nøyaktig samme jobben du har tenkt å gjøre nå. Fra utsiden. Videoen viser trin for trinn hvordan og han har en del gode tips å komme med. :https://www.youtube.com/watch?v=4UOtdrxNX8U&list=PLV97GZkHhpHNunwJlaSTS72V7VtLojXnM Dette er min favoritt youtube kanal når det kommer til det å gjøre arbeid på båter. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 23.Januar.2021 Del på Facebook Svart 23.Januar.2021 Kennien skrev for 12 timer siden: Tenker jeg rett her eller ? Ja, vil jeg si. Fornuftig å bruke epoxy sammen med kryssfiner til denne reparasjonen. Temperaturen under arbeidsutførelsen bør være over 10 grader. Husk å pusse ned en overgang rundt utskjæringen slik at den glassfiberarmerte epoxyen får god vedheft til skroget. Du finer mange gode tips om epoxy arbeid her: https://www.westsystem.no/m/349/west-system-epoxy Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
fs Svart 24.Januar.2021 Del på Facebook Svart 24.Januar.2021 Og I tillegg en modifisert alu/syrefast plate over hele bredden. Økt styrke samtidig som du slipper finisharbeid med glassfiberen Sitér dette innlegget Link to post
Kennien Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2021 Takk for svar ! Hva tenker dere med å trekke glassfiber/epoksy over fra akterspeil og over , ned i motorbrønn ? Dette vil jo tette helt fra videre vanninntrengning , foruten motorbolter.. Det er nok i denne skjøten vannet har kommet inn. Vil det bli for "stivt" er det jeg lurer på. At det liksom må leve littegrann. Epoksy med duk tilater vel ingen fleksing. Kanskje vanskelig å svare på. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 24.Januar.2021 Del på Facebook Svart 24.Januar.2021 Tror nok jeg ville valgt å legge et lag eller to med duk på innsiden av motorbrønnen før du limer på kryssfiner. Ser ikke noe problem med å legge et lag ned i motorbrønnen dersom du ønsker det. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Kennien Svart 24.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 (redigert) Legger ved noen bilder for fremtidige uheldige båteiere , som må gjøre denne jobben. Altså , det er helt gjennomførbart , men jeg tror jeg har tredoblet antall timer ifht til planlagt. Nå er det 17 eller 18 lag med vevd 300 grams matte og brukt ca 4 kg Epoxy totalt med lim som tøt ut under liming av 2 stk 15mm bjerkefiner av beste kvalitet. Så regner med dette er tykt nok lag , den gamle glassfiberen var 5-6 mm tykk , tror jeg er ca der nå. Redigert 24.Februar.2021 av Kennien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.