Sjøvind Startet 16.Januar.2021 Del på Facebook Startet 16.Januar.2021 Lurer på å installere dieselvarmer. Har Wallas kokeapparat med varmelokk fra før. Fungerer bra og holder for så vidt kabinen varm, men kan bli litt slitsomt å høre på «sangen» fra viftelokket en hel kveld. Har derfor fundert på å installere en dieselvarmer med håp om å få bedre distribusjon av varmen, mindre lyd og oppvarmet, frisk luft utenfra. I tillegg kunne jeg installert et uttak på akterdekk og fått varme under kalesjen. Men så begynte jeg å tenke på diesel vannvarmer.. installerer jeg en slik kunne jeg jo bare bruke defrosteren til oppvarming og dessuten ha varmtvann hele helga i uthavn. I tillegg kunne jeg kanskje montere en liten radiator i kabinen. Eller til og med vannbåren varme i dørken under sittegruppen? Noen innspill for og i mot de to? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.Januar.2021 Del på Facebook Svart 16.Januar.2021 Hei For mange år sidan vurderte eg òg vassvarmar, men eg droppa vassvarmar pga. meir komplisert installasjon. I vår bår var det òg røyr til luftvarmar frå før. Å skifta til vassvarmar ville difor blitt vesentlegdyrare. Tanken på varmtvatn når som helst er eit kjempeargument for vassvarmar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Finn Master Svart 16.Januar.2021 Del på Facebook Svart 16.Januar.2021 Det ser veldig bra ut det der med diesel vannvarmer ombord. https://www.eberspaecher.no/produkter/drivstoffvarmere/baatvarmere/hydronic-vannvarmere Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2021 Del på Facebook Svart 16.Januar.2021 Som man prioriterer.... Vår priotitet er å pumpe inn tørr, varm luft. Tørt inne, hurtig tørk av våte klær. Hurtig varm båt. I den særlig kalde og våte årstiden ligger vi ofte ved brygger med el-uttak. Da kan vifteovn brukes og vann varmes. Ellers er motoren på Hulda så generøst lite effektiv at vi har 40 liter varmtvann i løpet av en snau halvtimes motorgange. Og om vi seiler hele dagen, går motoren en halvtime fra vi tar seilene og båten er fortøyd. Da har vi varmtvann et par, tre dager. Enkel installasjon, lite mikk. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 (redigert) Har samme båt som deg og har inst.Eber D2, varmluft. I tillegg har jeg en panelovn i cabinen og varmerør på dass og i sovecabin. Med andre ord forberedt på det meste. Vannbåren varme ville vært kjekt, men da måtte båten vært større. Uttak på akterdekk vil jeg kutte, men har lagt et uttak til "badet", herlig. På dekk under kalesjen benyttes en vifteovn. Jeg er en skikkelig frysepinne og ligger derfor ofte på steder med landstrøm, vil ikke kjøre Eberen om natta, men den gir beste varmen. Redigert 17.Januar.2021 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Hulda skrev for 10 timer siden: Da har vi varmtvann et par, tre dager. I hvertfall en dag, helt til du har tappet 10 liter til en oppvask eller noe. Da har du pisselunka vann i et par dager. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Mix skrev 11 minutter siden: I hvertfall en dag, helt til du har tappet 10 liter til en oppvask eller noe. Da har du pisselunka vann i et par dager. Snakk for deg selv. Vi opplever en annen virkelighet. Muligens fordi vvberederen er montert vertikalt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Hulda skrev for 1 time siden: Snakk for deg selv. Vi opplever en annen virkelighet. Muligens fordi vvberederen er montert vertikalt. Må si meg enig med Mix...har samme erfaring...slipper en kaldt vann inn i berederen, gjerne litt mer en 10 liter... så blir det varme vannet i berederen utblandet etter noen timer... men en generator fikser det raskt... Hvilken bereder har du da Hulda...?? Ellers vil jeg som Haba, anbefale luftvarmer til Sjøvind ...alle de jeg kjenner som har montert vannvarmer har hatt problemer med det... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 (redigert) Husker ikke. Den er dekket av gul isopor. Sigmar Redigert 17.Januar.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Ok, men en bereder er jo avhengig av at den monteres riktig...dvs ta hensyn til kjølevann inn / ut...VV ut og kaldt vann inn...og ikke minst overtrykksventilen er i riktig posisjon... så min måtte monteres liggende... er der andre løsninger...?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Det er to muligheter i hht bruksanvisningen, horisontalt (korrekt vendt) eller vertikalt som vist over. Poenget er at kaldtvannet inn, som lager trykket, skal inn på toppen av væskespeilet. Er dette væskespeilet større, blir også varmetapet (konveksjonen) umiddelbart større. Summen skal vel uansett bli den samme ved samme tilførte volum. Med i faktaboksen hører vel med at vi neppe bruker 10 liter 80 grader vann for å vaske opp for to personer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Hulda skrev 2 minutter siden: Det er to muligheter i hht bruksanvisningen, horisontalt (korrekt vendt) eller vertikalt som vist over. Poenget er at kaldtvannet inn, som lager trykket, skal inn på toppen av væskespeilet. Er dette væskespeilet større, blir også varmetapet (konveksjonen) umiddelbart større. Summen skal vel uansett bli den samme ved samme tilførte volum. Med i faktaboksen hører vel med at vi neppe bruker 10 liter 80 grader vann for å vaske opp for to personer. Ahh ..ja den med væskespeilet tenkte jeg ikke på...det blir selvfølgelig mindre varmeutveksling med en mindre kontaktflate.. Nei, en oppvask gjør ikke utslag i temp. fall oss meg heller ...jeg har 50 liter bereder...her har nok størrelsen på bereder mye å si.. Men jeg har overtrykksventilen på laveste punkt, slik det skal være...så da har du nok en helt annen type om den kan stå horisontalt...for jeg regne med at overtrykks ventilen står på laveste punkt oss deg også...?? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Skummelt å nærme seg å si i mot Hulda, men har en anelse om at de fleste nyere varmtvannsberedere holder varmen såpass at det nok er forbruket det kommer an på. Vi dusjer gjerne hver dag (gjerne også to ganger) og vår 40l bereder, som er montert mer eller mindre flatt holder til det og oppvask i et døgn. Den har en blandeventil som reduserer vannet til ca. 70 grader før det sendes rundt i båten, den hjelper nok. Vi har både vann og luftvarmer. Det var en skikkelig jobb å få luftet slangene til vannvarmeren, men det var mest fordi den vi betalte for å installere det hadde koblet det meste feil vei. Etter å ha rettet opp det fungerer det meste som det skal og vi kan stole på den. Så hvis TSs defroster trekker inn luft utenfra tenker jeg det bør være uproblematisk å gå for vannvarmer :) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 (redigert) Ida Marie III skrev 6 minutter siden: Ahh ..ja den med væskespeilet tenkte jeg ikke på...det blir selvfølgelig mindre varmeutveksling med en mindre kontaktflate.. Nei, en oppvask gjør ikke utslag i temp. fall oss meg heller ...jeg har 50 liter bereder...her har nok størrelsen på bereder mye å si.. Men jeg har overtrykksventilen på laveste punkt, slik det skal være...så da har du nok en helt annen type om den kan stå horisontalt...for jeg regne med at overtrykks ventilen står på laveste punkt oss deg også...?? De fleste beredere kan monteres fra horisontalt til vertikalt med utgang og overtrykksventil nederst :) Her fra vår manual: Redigert 17.Januar.2021 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Se der ja...det var jeg ikke klar over...er ganske lik min bereder den der.. Jaja, gidder ikke forandre det nå... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Det skjønner jeg godt :) Er du interessert i et lite eksperiment kan du jo sjekke ut dette med vannspeil med en halvfull termosflaske og noen kontrollerte eksperimenter :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Her er min: Ser det her også. Kaldtvannet kommer inn i bunnen og legger seg som en 'teppe' som trykker varmtvannet opp. Naturligvis må det være slik. Ellers er resten av utredningen min fremdeles gyldig, til det motsatte er bevist. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Havelle skrev 6 minutter siden: Det skjønner jeg godt :) Er du interessert i et lite eksperiment kan du jo sjekke ut dette med vannspeil med en halvfull termosflaske og noen kontrollerte eksperimenter :) Nei, det med vannspeilet har jeg ingen problem med å forstå... Men da er en slik bereder konstruert ikke slik jeg tenkte... Bereder settes horisontalt....kaldtvann inn slippes rett innfor bereder...men varmt vann ut hentes samme sted rett ved siden av...?? regner med det da må være et stigerør inne i bereder som henter varmtvannet i andre enden av berederen.. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Hulda skrev 2 minutter siden: Her er min: Ser det her også. Kaldtvannet kommer inn i bunnen og legger seg som en 'teppe' som trykker varmtvannet opp. Naturligvis må det være slik. Ellers er resten av utredningen min fremdeles gyldig, til det motsatte er bevist. Tror du har rett, men tror manges (inkl. vårt) forbruk er såpass høyt at det er av mindre betydning. Vi kommer glatt gjennom 40l på en dag ;) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Havelle skrev 2 minutter siden: Tror du har rett, men tror manges (inkl. vårt) forbruk er såpass høyt at det er av mindre betydning. Vi kommer glatt gjennom 40l på en dag ;) Ja, jeg kommer ikke til bygge det om...får bruke samme unnskyldning som Havella...høyt forbruk...50 liter brukes raskt... Men tråden var vel om luftvarmer kontra vannvarmer...der står jeg fast på luftvarmer .... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Ida Marie III skrev 52 minutter siden: Ja, jeg kommer ikke til bygge det om...får bruke samme unnskyldning som Havella...høyt forbruk...50 liter brukes raskt... Men tråden var vel om luftvarmer kontra vannvarmer...der står jeg fast på luftvarmer .... Enig det, men hvis man har defroster med inntak utenfra, så får man vel det samme som man vil få med en luftvarmer? Forstår TS allerede har det, og da kan vel en vannvarmer være to fluer i ett smekk? :) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Jeg hadde både vannvarmer og luftvarmer i min forrige båt. Savner vannvarmeren, men gidder ikke å installere en ny i denne båten. Det kommer helt anpå layout om installasjonen blir komplisert. Hvis vannsløyfa blir under motorens ekspansjonstank kan det være ganske enkelt om du bare satser på å utvide kjølevannssløyfa du har. Bare vær obs på å få det skikkelig tett. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
blueline Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Jeg har både luft og vannvarmer. Luftvarmer henter luft utenifra og gir tørr båt. I ditt tilfelle ville jeg montert vannvarmer og sett på muligheten for å bygge om defroster slik at den kan hente luft utenifra. De jeg har har sett på man man på en måte kasse inn. Om du har plass er det en mulighet. Ventilasjon i båt er like viktig som i bil. Stort sett ingen som kjører rundt i bilen med omluft på. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Havelle skrev for 3 timer siden: Enig det, men hvis man har defroster med inntak utenfra, så får man vel det samme som man vil få med en luftvarmer? Forstår TS allerede har det, og da kan vel en vannvarmer være to fluer i ett smekk? :) Minus med å bruke viftene på defroster er at de bruker uhemmet med strøm i forhold til viften i en D4 ... defrosteren er primært beregnet for å gå når motoren går, og da har en som kjent uendelig med strøm.. i en uthavn, der motor er stoppet, og forbruket er fra batteriene, blir dette langt fra optimalt... som om ikke det var nok, så trengerr vannvarmeren også en pumpe til å sirkulere vannet...noe som ytterlige øker strømforbruket... Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Defrosterens vifte bruker mye strøm, men den er vel regulerbar. Det er forsåvidt billig å kjøpe et ekstra batteri framfor å ha en vannvarmer og en luftvarmer. Jeg har begge delere, men det er fordi båten var levert med luftvarmer. Komfort kommer som regel med en kostnad. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.