Jump to content

Edit History

Brumm

Brumm

Jeg personlig forstår ikke hvorfor forsikringsselskapene vil at båter vil ha stengte sjøventiler ved fare for frost. For noen år siden la jeg en kuleventil i vann, stengte den og la den i fryseren over natten. Etter opptining så jeg at det hadde det dannet seg en lang sprekk i ventilen pga frosten.

Da gikk jeg over til å fylle bunnkranene med frostvæske. Men på et par av de er det vrient å få av slangefestet på motorsiden. På de stenger jeg ventilen halvveis og det er det.  Slangene er ikke fulle av vann, så man skulle jo tro at evt is har plass til å ekspandere. Aldri hatt problemer i hvert fall med sprekking hverken på ventil eller slange. 

Er det noe jeg ikke har forstått eller er dere enige i at stengte ventiler (uten frostvæskesikring) ikke gavner fors selskapene eller båteiere.

Brumm

Brumm

Jeg personlig forstår ikke hvorfor forsikringsselskapene vil at båter vil ha stengte sjøventiler ved fare for frost. For noen år siden la jeg en kuleventil i vann, stengte den og la den i fryseren over natten. Etter opptining hadde det dannet seg en lang sprekk i ventilen.

Da gikk jeg over til å fylle bunnkranene med frostvæske. Men på et par av de er det vrient å få av slangefestet på motorsiden. På de stenger jeg ventilen halvveis og det er det.  Slangene er ikke fulle av vann, så man skulle jo tro at evt is har plass til å ekspandere. Aldri hatt problemer i hvert fall med sprekking hverken på ventil eller slange. 

Er det noe jeg ikke har forstått eller er dere enige i at stengte ventiler (uten frostvæskesikring) ikke gavner fors selskapene eller båteiere.

• Create New...