Jump to content

Edit History

Lazyjack

Lazyjack

Brumm skrev On 19.1.2021 at 20.45:

Jeg personlig forstår ikke hvorfor forsikringsselskapene vil at båter vil ha stengte sjøventiler ved fare for frost. For noen år siden la jeg en kuleventil i vann, stengte den og la den i fryseren over natten. Etter opptining så jeg at det hadde det dannet seg en lang sprekk i ventilen pga frosten.

Vis hele sitatet  

Det er nok fordi en av årsakene til at båter synker om vinteren er at vannet i slangen fryser slik at slangen enten revner eller skyves av nippelen. I slike tilfeller kan det være en fordel at krana er stengt. At innestengt vann i kula i en kuleventil fryser en nok mindre vanlig da den sitter nærmere sjøen.
Vil man være 100% sikker, er det jo bare en ting å gjøre,  frostsikre både slange og kran ved å fylle frostvæske og stenge krana slik at hulrommet i kula og slangen står med frostvæske gjennom vinteren.

Lazyjack

Lazyjack

Brumm skrev On 19.1.2021 at 20.45:

Jeg personlig forstår ikke hvorfor forsikringsselskapene vil at båter vil ha stengte sjøventiler ved fare for frost. For noen år siden la jeg en kuleventil i vann, stengte den og la den i fryseren over natten. Etter opptining så jeg at det hadde det dannet seg en lang sprekk i ventilen pga frosten.

Vis hele sitatet  

Det er nok fordi en av årsakene til at båter synker om vinteren er at vannet i slangen fryser og at slangen enten revner eller skyves av nippelen. I slike tilfeller kan det være en fordel at krana er stengt. At innestengt vann i kula i en kuleventil fryser en nok mindre vanlig da den sitter nærmere sjøen.
Vil man være 100% sikker, er det jo bare en ting å gjøre,  frostsikre både slange og kran ved å fylle frostvæske og stenge krana slik at hulrommet i kula og slangen står med frostvæske gjennom vinteren.

• Create New...