Jump to content

For tørr luft ombord, hva gjør jeg?

Larss1

Recommended Posts

Sakset dette fra LHL sin hjemmeside:

Om vinteren, det vil si i fyringssesongen, skal relativ luftfukt være mellom 20% og 40% i de varme oppholdsrommene. I kjøligere rom (15 til 18°C) kan luftfukten være opp til 50%. Om sommeren kan luftfukten ligge høyere, men bør ikke over 60%.

Ser at i mitt eget hus har jeg stort sett 20 prosent luftfuktighet i fyringssesongen. Har vannbåren varme og balansert ventilasjon og opplever 20-40 prosent som bra. 

Larss1 skrev for 15 timer siden:

ombord på vinteren og har luftfuktighet på 20-25% (ved 25 grader

Det stemmer. Uteluft ved 0 grader og 100% RF inneholder lite vann, oppvarmet til 25 grader blir det 20% RF. Jeg vet ikke hva som er ønsket RF for ikke å tørke ut treverk, men fuktighet må tilføres. Enten ved folk som puster og peser, vann som koker og damper eller en befukter.

masse innlegg / spm om folk som vil ha båten TØRRERE på vinteren, ikke så mange som er plaget av for tørr inneluft. 

Code0 skrev 36 minutter siden:

Det stemmer. Uteluft ved 0 grader og 100% RF inneholder lite vann, oppvarmet til 25 grader blir det 20% RF. Jeg vet ikke hva som er ønsket RF for ikke å tørke ut treverk, men fuktighet må tilføres. Enten ved folk som puster og peser, vann som koker og damper eller en befukter.

masse innlegg / spm om folk som vil ha båten TØRRERE på vinteren, ikke så mange som er plaget av for tørr inneluft. 

Nei det er litt ironisk. Som oftest er det for fuktig i båt, og jeg har en avfukter fra f-tech stående (https://nettbutikk.f-tech.no/rotoravfukter-cr80boat-med-hygrostat) som jeg ikke blir å installere, kanskje om det blir fuktig når det blir mildere vær. 

Jeg får prøve med avfukteren, men er redd den må stå på kontinuerlig og fylles med vann hver dag. Har en slik: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftfukter/BEULB88WH/beurer-luftfukter-lb-88-hvit

Så får jeg eksperimentere litt med oppsettet av varmere, kanskje en av varmerene skal gå på omluft, kanskje montere en Y slik at varmerene tar litt uteluft og litt inneluft... 

Når en kjører dieselvarmer produserer den ekstremt tør luft og det skal mye til for å kompensere for dette. Om en kjører med full omluft er fuktighetsproblemet løst. Men en får jo da ikke noen utskifting av luften i båten. En løsning med for eksempel 1/4 friskluft og 3/4 omluft fungerte bra for oss da vi bodde i seilbåt Bavaria 40 AC. I tillegg sparer en en god del på fyringsutgiftene når det blir skikkelig kalt med en slik løsning. 

På diagrammet nedenfor kan en se at ved 22°C og 25% relativ fuktighet er det 5g vann pr. m³ luft.

For å øke den relative fuktigheten til feks. 50%, må en tilføre 5g vann.

damp.jpg.76d010464dc93d2b2c7d755cb29c3dbe.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

3 hours ago, Olevine said:

Har dere andre naturlover der da? Tabellen som Lars H viser til (for øvrig veldig interessant) gjelder vel hos dere også? Tar du en viss mengde luft med 100% relativ fuktighet og varmer denne opp til 22 °C faller den relative fuktigheten til 25% da vannmengden i lufta jo er den samme. 

Vannmengden i lufta vil være større i Bergen enn på innlandet en kald vinterdag. Eksemplet med 5g vann pr m3 tilsvarer 0 grader og 100% relativ fuktighet. En typisk Bergensk vinterdag kanskje ?  Dette gir altså 25% relativ fuktighet når luften varmes opp til 22 grader.

På innlandet, en tørr vinterdag med 10 kuldegrader, vil den samme kubikkmetern med luft inneholde mindre enn 1 g vann. Når denne lufta varmes opp til 22 grader, blir realtiv fuktighet svært lav, mindre enn 10%

Så problemet er nok mindre i Bergen, ikke for at naturlovene er annerledes, men de ytre forutsetninger er forskjellige

Vestkystseiler skrev for 4 timer siden:

På innlandet, en tørr vinterdag med 10 kuldegrader, vil den samme kubikkmetern med luft inneholde mindre enn 1 g vann. Når denne lufta varmes opp til 22 grader, blir realtiv fuktighet svært lav, mindre enn 10%

Joda, sikkert ikke feil det, men nå holder vel TS til på Lurøy i Nordland. Er vel ikke akkurat Innlandet det med tørr kald innlandsluft.

Redigerrt:

Denne kan være kjekk å se på for å finne ut hvordan været er rundt omkring: https://weathermap.netatmo.com/.

Det er private værstasjoner som sender værdata til en Netatmo sentralt. Viser temperatur, luftfuktighet og lufttrykk. I tillegg kan den vise nedbør og vind for de som også har disse sensorene.

Redigert av Olevine (see edit history)
Bårdp skrev On 20.1.2021 at 10.27:

Når en kjører dieselvarmer produserer den ekstremt tør luft og det skal mye til for å kompensere for dette. Om en kjører med full omluft er fuktighetsproblemet løst. Men en får jo da ikke noen utskifting av luften i båten. En løsning med for eksempel 1/4 friskluft og 3/4 omluft fungerte bra for oss da vi bodde i seilbåt Bavaria 40 AC. I tillegg sparer en en god del på fyringsutgiftene når det blir skikkelig kalt med en slik løsning. 

Har kjørt med befukter noen dager og det fungerer ok, men den går på full effekt kontinuerlig og da går det ca. 10 liter vann pr døgn. Som en permanent løsning blir jeg å kjøre med en miks av omluft og friskluft som du skriver @Bårdp. Har bestilt spjeldventil (med vaier-regulator), så kan jeg justere mengden friskluft og omluft avhengig av årstid og luftfuktighet inne:

413321688_WEB_ImageWEBASTODistributrmedflapventil901741622017.jpeg.9777805211e4ec637ebe4435a84ed8e8.jpeg

Nå har jeg ikke mindre enn 3 varmere ombord (webasto air top 3500), hvor en er kun til akterdekk. Har bestilt en air top EVO 55 som skal erstatte de 2 innendørs. Så skal jeg legge om rørføringene slik at jeg kan benytte den lille til akterdekk til innendørs når det ikke er så kaldt og den store evo 55 ikke står å går på lav effekt over lengre tid. 

Takk for mange gode tips :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...