Larss1 Startet 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2021 Fyrer med dieselvarmere ombord på vinteren og har luftfuktighet på 20-25% (ved 25 grader). Er det noe tips til å få fuktigere luft? Har en luftfukter jeg kan prøve, men tenker den blir å gå kontinuerlig... Har prøvd ulike målere og alle viser det samme. Har allerede fått sprekker i treværk Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Du får kjøre omluft på dieselvarmeren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Prøv å sette ut noen bøtter med litt vann i. Ikke fulle, bare en liter eller to. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Gå over til vannbåren varme. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Sakset dette fra LHL sin hjemmeside: Om vinteren, det vil si i fyringssesongen, skal relativ luftfukt være mellom 20% og 40% i de varme oppholdsrommene. I kjøligere rom (15 til 18°C) kan luftfukten være opp til 50%. Om sommeren kan luftfukten ligge høyere, men bør ikke over 60%. Ser at i mitt eget hus har jeg stort sett 20 prosent luftfuktighet i fyringssesongen. Har vannbåren varme og balansert ventilasjon og opplever 20-40 prosent som bra. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Larss1 skrev for 15 timer siden: ombord på vinteren og har luftfuktighet på 20-25% (ved 25 grader Det stemmer. Uteluft ved 0 grader og 100% RF inneholder lite vann, oppvarmet til 25 grader blir det 20% RF. Jeg vet ikke hva som er ønsket RF for ikke å tørke ut treverk, men fuktighet må tilføres. Enten ved folk som puster og peser, vann som koker og damper eller en befukter. masse innlegg / spm om folk som vil ha båten TØRRERE på vinteren, ikke så mange som er plaget av for tørr inneluft. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Code0 skrev 36 minutter siden: Det stemmer. Uteluft ved 0 grader og 100% RF inneholder lite vann, oppvarmet til 25 grader blir det 20% RF. Jeg vet ikke hva som er ønsket RF for ikke å tørke ut treverk, men fuktighet må tilføres. Enten ved folk som puster og peser, vann som koker og damper eller en befukter. masse innlegg / spm om folk som vil ha båten TØRRERE på vinteren, ikke så mange som er plaget av for tørr inneluft. Nei det er litt ironisk. Som oftest er det for fuktig i båt, og jeg har en avfukter fra f-tech stående (https://nettbutikk.f-tech.no/rotoravfukter-cr80boat-med-hygrostat) som jeg ikke blir å installere, kanskje om det blir fuktig når det blir mildere vær. Jeg får prøve med avfukteren, men er redd den må stå på kontinuerlig og fylles med vann hver dag. Har en slik: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftfukter/BEULB88WH/beurer-luftfukter-lb-88-hvit Så får jeg eksperimentere litt med oppsettet av varmere, kanskje en av varmerene skal gå på omluft, kanskje montere en Y slik at varmerene tar litt uteluft og litt inneluft... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Du får se det i et litt annet perspektiv. Kanskje inneluften i den varme årstiden er for fuktig. Vi hadde det samme forholdet i leiligheten vår i Strömstad. Vår metode ble å redusere luftgjennomstrømmingen om vinteren. På det mest ekstremet var vi under RF 15 %. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Larss1 skrev for 1 time siden: eg får prøve med avfukteren Du mener befukteren..? Du bor tydeligvis ombord, og da går det vel greit å holde befukteren vannfylt. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 20.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2021 Burde ikke være noe problem å få ønsket luftfuktighet med en liten ultrasonisk luftfukter. Knapt hørbar og trekker marginalt med strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 20.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2021 Masse billige luftfuktere å få kjøpt. En båt, selv i din størrelse, har jo ikke så mange kubikkmeter med luft som skal fuktes. En god klesvask med tunge hånklær gjør også susen :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2021 Når en kjører dieselvarmer produserer den ekstremt tør luft og det skal mye til for å kompensere for dette. Om en kjører med full omluft er fuktighetsproblemet løst. Men en får jo da ikke noen utskifting av luften i båten. En løsning med for eksempel 1/4 friskluft og 3/4 omluft fungerte bra for oss da vi bodde i seilbåt Bavaria 40 AC. I tillegg sparer en en god del på fyringsutgiftene når det blir skikkelig kalt med en slik løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2021 Heng opp våte kluter foran utblåsningen(e) til dieselvarmeren.De måfuktes hyppig, men de vil som en høyst manuell fattigmannsløsning kunne avhjelpe dette bittelitt. (med vekt på bittelitt) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2021 På diagrammet nedenfor kan en se at ved 22°C og 25% relativ fuktighet er det 5g vann pr. m³ luft. For å øke den relative fuktigheten til feks. 50%, må en tilføre 5g vann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y Emma Svart 20.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2021 Flytt til Bergen. Her er dette et helt ukjent fenomen Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Olevine Svart 20.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2021 Har dere andre naturlover der da? Tabellen som Lars H viser til (for øvrig veldig interessant) gjelder vel hos dere også? Tar du en viss mengde luft med 100% relativ fuktighet og varmer denne opp til 22 °C faller den relative fuktigheten til 25% da vannmengden i lufta jo er den samme. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2021 Prøv å sette ei gryte vann rett foran luftdysa. Aner ikke om det virker, men det er enkelt å forsøke og vannet blir varmt. For mer effekt kan du legge et lite håndklede oppi vannet og over kanten på den siden lufta kommer fra. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Popeye70 Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 10 hours ago, S/Y Emma said: Flytt til Bergen. Her er dette et helt ukjent fenomen 2 hours ago, Olevine said: Har dere andre naturlover der da? Husk at bergensere er noe for seg selv. De er anarkister og følger ikke naturlovene (eller andre lover). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 3 hours ago, Olevine said: Har dere andre naturlover der da? Tabellen som Lars H viser til (for øvrig veldig interessant) gjelder vel hos dere også? Tar du en viss mengde luft med 100% relativ fuktighet og varmer denne opp til 22 °C faller den relative fuktigheten til 25% da vannmengden i lufta jo er den samme. Vannmengden i lufta vil være større i Bergen enn på innlandet en kald vinterdag. Eksemplet med 5g vann pr m3 tilsvarer 0 grader og 100% relativ fuktighet. En typisk Bergensk vinterdag kanskje ? Dette gir altså 25% relativ fuktighet når luften varmes opp til 22 grader. På innlandet, en tørr vinterdag med 10 kuldegrader, vil den samme kubikkmetern med luft inneholde mindre enn 1 g vann. Når denne lufta varmes opp til 22 grader, blir realtiv fuktighet svært lav, mindre enn 10% Så problemet er nok mindre i Bergen, ikke for at naturlovene er annerledes, men de ytre forutsetninger er forskjellige Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 (redigert) Vestkystseiler skrev for 4 timer siden: På innlandet, en tørr vinterdag med 10 kuldegrader, vil den samme kubikkmetern med luft inneholde mindre enn 1 g vann. Når denne lufta varmes opp til 22 grader, blir realtiv fuktighet svært lav, mindre enn 10% Joda, sikkert ikke feil det, men nå holder vel TS til på Lurøy i Nordland. Er vel ikke akkurat Innlandet det med tørr kald innlandsluft. Redigerrt: Denne kan være kjekk å se på for å finne ut hvordan været er rundt omkring: https://weathermap.netatmo.com/. Det er private værstasjoner som sender værdata til en Netatmo sentralt. Viser temperatur, luftfuktighet og lufttrykk. I tillegg kan den vise nedbør og vind for de som også har disse sensorene. Redigert 21.Januar.2021 av Olevine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 25.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Bårdp skrev On 20.1.2021 at 10.27: Når en kjører dieselvarmer produserer den ekstremt tør luft og det skal mye til for å kompensere for dette. Om en kjører med full omluft er fuktighetsproblemet løst. Men en får jo da ikke noen utskifting av luften i båten. En løsning med for eksempel 1/4 friskluft og 3/4 omluft fungerte bra for oss da vi bodde i seilbåt Bavaria 40 AC. I tillegg sparer en en god del på fyringsutgiftene når det blir skikkelig kalt med en slik løsning. Har kjørt med befukter noen dager og det fungerer ok, men den går på full effekt kontinuerlig og da går det ca. 10 liter vann pr døgn. Som en permanent løsning blir jeg å kjøre med en miks av omluft og friskluft som du skriver @Bårdp. Har bestilt spjeldventil (med vaier-regulator), så kan jeg justere mengden friskluft og omluft avhengig av årstid og luftfuktighet inne: Nå har jeg ikke mindre enn 3 varmere ombord (webasto air top 3500), hvor en er kun til akterdekk. Har bestilt en air top EVO 55 som skal erstatte de 2 innendørs. Så skal jeg legge om rørføringene slik at jeg kan benytte den lille til akterdekk til innendørs når det ikke er så kaldt og den store evo 55 ikke står å går på lav effekt over lengre tid. Takk for mange gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.