ne.andersson Startet 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2021 Hei, Jeg har per dags dato en gammel rustfri tank på 100L med tilhørende fotpumper i byssa og på badet som dessverre har sprunget lekk i bunn av tanken, oppdaget det ved at kjølsvinet en dag var fullt med ferskvann, litt av et sjokk med vann som pimper opp mellom gulvplatene når du slår... (dog veldig greit når du finner ut at det ikke smaker salt) Tenkte nå å montere en ny vanntank i plast, trykkvanns pumpe, ekspansjonstank, varmtvannstank med mulighet for oppvarming via 230v og fra motoren sitt kjølesystem, oppgradere slanger og blandebatteriene. Alt dette mener jeg er en gjøre jobb og relativt rett frem, men så kommer vi til det jeg lurer på. I min Maxi 95 så står motoren midt i salongen under bordet, det er veldig tight og muligheten for oppvarmingen av varmtvannstanken fra kjølesystemet på motoren er dårlig da slangene blir lange (minst 3-4m hvert vei) jeg vil mest sannsynlig måtte lage nye hull i skottene mellom kjølsvinet for å få det til. Det jeg vurderer er å montere en 5kw kina vannvarmer, kjøre denne sitt varmtvann gjennom motor-sløyfen i varmtvannstanken for å varme opp vannet, antar at jeg i tillegg da vil måtte montere en form for ekspansjonstank til denne sløyfen slik at den vil agere akkurat som en motor sin ville gjort. Illustrasjon (vannvarmer sløyfen har sirkulasjonspumpe fra varmeren): Ville noe slikt fungere? Jeg har aldri hatt varmtvannstank i båt og enn mindre vannvarmer og lurer på hvordan varmen fra "motorsløyfe" siden overføres til vannet i varmtvannstanken? Er det bare en varmeveksler i varmtvannstanken og så langt at jeg sirkulerer varmtvann gjennom denne sløyfen vil vannet i tanken varmes opp? Det er jo greit å ikke måtte starte motoren for å få varmtvann også da jeg er av den typen som seiler mest mulig. Noen som laget et lignende opplegg tidligere med f.eks. en Eber Hydronics varmer eller rent av en kina vannvarmer? PS. Jeg ønsker ikke en diskusjon mellom kvalitet på Kinavarmer vs Eber etc. Link to post
Førstefender Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 (redigert) Enkleste er å droppe og koble den mot motor. Da er den helt uavhengig, jeg hadde koblet den mot motor med tre-veis ventiler, men det ble aldri brukt. Kjørte varmer på 220v ved hjemmehavn eller i gjestehavn, etter 1 dag eller 2 i uthavn, kjørte jeg vannvarmer i 20-30min, da var 40liters tanken varm. Vannvarmer var kun koblet i sløyfe med varmvannstank og glykol i kretsen. Redigert 19.Januar.2021 av Førstefender (see edit history) Link to post
ne.andersson Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 (redigert) Førstefender skrev 5 minutter siden: Enkleste er å droppe og koble den mot motor. Da er den helt uavhengig, jeg hadde koblet den mot motor med tre-veis ventiler, men det ble aldri brukt. Kjørte varmer på 220v ved hjemmehavn eller i gjestehavn, etter 1 dag eller 2 i uthavn, kjørete jeg vannvarmer i 20-30min, da var 40liters tanken varm. OK så tegningen min hvor jeg har en vannvarmer som kjører gjennom varmeveksleren på varmtvannstanken vil fungere som planlagt. Det er jo godt Redigert 19.Januar.2021 av ne.andersson (see edit history) Link to post
Førstefender Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 ne.andersson skrev 1 minutt siden: OK så tegningen min hvor jeg har en vannvarmer som kjører gjennom varmeveksleren vil fungere som planlagt. Det er jo godt Ja men skjønte ikke helt tegningen din, du skal varme opp vannet i varmtvannstanken via varmesløyfe inni tanken, bør/må bruke glykol, hvis du ikke skal tappe den ned hver høst. Link to post
NilsPils Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 (redigert) Jeg er ikke enig i betegnelsen ekspansjonstank. I hele kretsen med pumpa er det fersvannstanken som er ekspansjonstank (dvs. fri overflate). Det som kommer etter punpa er en trykkakumulator (som eventuelt kan sløyfes). Dersom kinavarmeren går på en ekstra sløyfe i varmtvannstanken trenger du ingen trykkakumulator i den kretsen, men du trenger en ekspansjonstank som sitter høyest i den kretsen. Ellers lurer jeg på hvorfor du ikke også installerer en varmekolbe for landstrøm direkte i varmtvannstanken. Glem heller ikke at en "kinavarmer" trekker en del strøm. Redigert 19.Januar.2021 av NilsPils (see edit history) Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Jeg funderer på hvorfor du ikke setter inn en standard vv-tank som er trykktestet, sikkerhetsventil og varmekolbe ferdig montert. Det er noe jeg ikke skjønner i hydraulikken. Link to post
Stekepanne Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Jeg tror en viktig detalj her er om vannvarmeren skal varme opp vannet i varmtvannstanken, eller om vannvarmeren varmer opp en lukket krets som går via en kolbe inni varmtvannstanken som igjen varmer opp vannet du får ut av springen. Begge deler vil vel fungere, men løsning 1 er mest brukt som «varme det som trengs», altså ikke varme opp vann som skal ligge i en tank men varme det opp på vei ut til krana. Link to post
Førstefender Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Stekepanne skrev 12 minutter siden: Jeg tror en viktig detalj her er om vannvarmeren skal varme opp vannet i varmtvannstanken, eller om vannvarmeren varmer opp en lukket krets som går via en kolbe inni varmtvannstanken som igjen varmer opp vannet du får ut av springen. Begge deler vil vel fungere, men løsning 1 er mest brukt som «varme det som trengs», altså ikke varme opp vann som skal ligge i en tank men varme det opp på vei ut til krana. Den versjonen der har jeg aldri hørt om.. tviler på at den er "mest brukt". Da må jo dieselvarmer startes hver gang du trenger varmvann, kan bli et helvetes styr, når du har kjørt vanntanken tom, ikke alltid helt enkelt å få luftet systemet med vannvarmeren. Og hvordan får du sirkulert vannet du skal bruke? Vannet er ikke stillestående i dieselvarmeren. Link to post
ne.andersson Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 (redigert) Kan vel da tillegge at varmtvannstanken er planlagt å være en helt vanlig med 230v kolbe som man til vanlig pleier å varme opp med motoren sin kjølesløyfe eller landstrøm, bare at isteden for å bruke kjølevann fra motoren vil jeg benytte "kjølevannet" fra dieselvarmeren. Nei det stemmer vel at det ikke heter ekspansjonstank der etter trykkepumpen, husket bare ikke helt hva den heter. Men det er vel akumulatortank ja? PS. Plasseringen av ting på tegningen har ikke noe med høyden på hvor ting er montert (ekspansjonstanken er plassert over dieselvarmeren) Redigert 19.Januar.2021 av ne.andersson (see edit history) Link to post
Førstefender Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 ne.andersson skrev 8 minutter siden: Kan vel da tillegge at varmtvannstanken er planlagt å være en helt vanlig med 230v kolbe som man til vanlig pleier å varme opp med motoren sin kjølesløyfe eller landstrøm, bare at isteden for å bruke kjølevann fra motoren vil jeg benytte "kjølevannet" fra dieselvarmeren. Nei det stemmer vel at det ikke heter ekspansjonstank der etter trykkepumpen, husket bare ikke helt hva den heter. Men det er vel akumulatortank ja? PS. Plasseringen av ting på tegningen har ikke noe med høyden på hvor ting er montert (ekspansjonstanken er plassert over dieselvarmeren) Det høres bra ut, funker som fjell det der Link to post
Stekepanne Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 4 hours ago, Førstefender said: Den versjonen der har jeg aldri hørt om.. tviler på at den er "mest brukt". Da må jo dieselvarmer startes hver gang du trenger varmvann, kan bli et helvetes styr, når du har kjørt vanntanken tom, ikke alltid helt enkelt å få luftet systemet med vannvarmeren. Og hvordan får du sirkulert vannet du skal bruke? Vannet er ikke stillestående i dieselvarmeren. Tror du leste litt feil. Skreiv at «løsning 1 er mest brukt som...». Er nok mer vanlig i campingvogner, men det finnes absolutt til båt også :) Link to post
The Saint Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Stekepanne skrev 17 minutter siden: Tror du leste litt feil. Skreiv at «løsning 1 er mest brukt som...». Er nok mer vanlig i campingvogner, men det finnes absolutt til båt også :) Hurtig varmere på vann ut siden er nok mest brukt på campingvogner ja. Jeg har en bensin drevet hurtig varmer på min Skibsplast 650. Synes selv at det er en dårlig løsning. Fungerer som den skal, men har da bare varmt vann i dusjen. Men dessverre så blir det veldig dyrt om jeg skulle ha bygget om siden båten har utenbords motor og luft varmer. På en seilbåt så hadde jeg ikke vært i tvil. Ville ha koblet vannvarmer på kjøle sløyfa. På den måten så hadde jeg vært uavhengig av land strøm. I tillegg til dette så hadde jeg hatt mulighet til å bruke vannvarmeren som motorvarmer når det er kaldt. Etter min mening en vinn / vinn situasjon. Men det kommer jo veldig an på hvordan du bruker båten. Ligger du for det meste i havn med landstrøm så er det jo ikke noe poeng. Ligger du mye i uthavn eller seiler lange strekk så er det en stor fordel og ikke være avhengig av strøm. Link to post
NilsPils Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Jeg har et slikt opplegg med dieselvarmer for varmtvann. Men den varmesløyfa er også koblet til motorkretsen. Da holder det med ekspansjonstanken på motoren. Nå har jeg motorbåt. så da er det flust med varmtvann under veis. Dieselvarmeren er for bruk i uthavn, men sjelden brukt pga. strømforbruket. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ne.andersson Svart 21.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 Takk for bistanden i tråden, da vet jeg at opplegget vil fungere og det er flere som har lignende opplegg. Skal vurdere om jeg slenger inn enda et batteri i forbruksbanken for å dekke opp for økning i forbruket (tror ikke det skal være nødvendig, har 260Ah bank og 200w solceller, i solnedgang er banken nesten alltid full uansett) Link to post
mons Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 Det tar en halvtime å varme en 40 liter tank med varme fra motoren, og da får du ladet litt også. 4 m slanger har ingen praktisk betydning. Ville tenkt nøye igjennom behovet før jeg satte inn vannvarmer som summer og må ha oppmerksomhet og strøm. 100l tank er mye når man har fotpumpe og kan pumpe akkurat når man trenger vann. Hvis vannet renner mens du såper hender osv vil du se at 100 liter plutselig er borte.. Mons Link to post
Førstefender Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 mons skrev 41 minutter siden: Det tar en halvtime å varme en 40 liter tank med varme fra motoren, og da får du ladet litt også. 4 m slanger har ingen praktisk betydning. Ville tenkt nøye igjennom behovet før jeg satte inn vannvarmer som summer og må ha oppmerksomhet og strøm. 100l tank er mye når man har fotpumpe og kan pumpe akkurat når man trenger vann. Hvis vannet renner mens du såper hender osv vil du se at 100 liter plutselig er borte.. Ikke min erfaring.. Ved å ligge i uthavn har jeg aldri fått nok varme i motorene, ved å gå på tomgang, til å få varmet opp varmvannstanken, dessuten er det upopulært å ligge på tomgang i uthavn. En liten 5kw dieselvarmer hører knapt nærmeste nabo, når du har montert lydpotte. Bruker ikke mye strøm heller, bruker endel i oppstart, når den har kommet i gang er forbruket lite. Brukte den typisk 20-30min pr dag til annenhverdag. Link to post
mons Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 (redigert) Jeg tenkte mer at man kunne kjøre den siste halvtimen til land med belastning på motoren. I speiderskøyta og dykkerbåten er det nok til 80 grader på 40 liter. Redigert 21.Januar.2021 av mons (see edit history) Mons Link to post
Førstefender Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 mons skrev for 3 timer siden: Jeg tenkte mer at man kunne kjøre den siste halvtimen til land med belastning på motoren. I speiderskøyta og dykkerbåten er det nok til 80 grader på 40 liter. Jo det er klart, "problemet" er om du har tenkt ligge 2-3 dager, familie på 4 som skal dusje, ta oppvasken osv Selv med 40 liter varmtvann, blandeventil, så er erfaringa kaldt vann etter 20timer, 2 oppvask og en dusj ;) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn