Jump to content

Noen med erfaring på Simrad GO9 XSE ?

Gudrun

Recommended Posts

Jeg synes er at systemet for å montere den flush har begrensninger. Man må komme til på baksiden, er festet med pinneskruer med muttere på baksiden. Den blir heller ikke flush, står da ca 25mm ut.

Om man har plass kan man kjøpe en «brønn» å montere i, da blir den flush.

Sånn blir det hos min, da med ca 25mm ut.

4403E2CD-D7B8-46C4-B3D8-7D3D0D7755BA.jpeg.7a582abcf01bc670218a35488c714c28.jpeg

Redigert av jørn (see edit history)

Hvordan er denne å bruke mot et Garmin NMEA2000 nettverk?

Skal ha en plotter nr 2. Så vurdere også denne.

Men vil den fungere med Garmin autopilot(Compact Reactor 40) Echomap chirp 92sv??

Har ikke bestemt meg for om jeg går for AIS nu, eller kanskje går direkte for Radar. Men de fleste AIS bør jo fungere mot NMEA2000 uansett hva navn som står på, så lenge de er nmea2000 kompatible. 

Så vurdere også en Raymarine, siden de har WIFI Radar til greie pris.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Eika skrev 5 minutter siden:

Simraden har null problem med nmea2000

Nmea2000 har blitt en standard, det er ikke noe Garmin opplegg 

Er klar over den fungere med nmea 2000, men derfra til at den vil fungere mot feks Garmin autopilot er jo ingen garanti.

Ser jo at Simrad bruker deres eget Simnet(mener det var navnet) Så derfor jeg lure på hvor samarbeidsvillig den er.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Clueless skrev for 6 timer siden:

Har en go9 I en Askeladden p66 weekend. Aldri problemer med chartplotter eller ekkolodd. Stort sett veldig fornøyd.  Flush monterte, men bare muligens 4 eller 5 mm Max stick-out, ikke i nærheten ax 25 mm !

Beklager, her bedriver jeg fake news, er GO7 jeg har. Ser nå at de ikke har lik innfesting.

Redigert av jørn (see edit history)
Okkaby skrev for 9 timer siden:

Er klar over den fungere med nmea 2000, men derfra til at den vil fungere mot feks Garmin autopilot er jo ingen garanti.

Ser jo at Simrad bruker deres eget Simnet(mener det var navnet) Så derfor jeg lure på hvor samarbeidsvillig den er.

Det går mer eller mindre alltid å koble autopilot og kartplotter fra forskjellige merke sammen. Har f.eks koblet opp en Simrad GO12 mot en Autohelm autopilot fra 1990 for en kunde (Med en oversetter fra NMEA 1983 til NMEA 2000 i mellom) MEN det er veldig begrenset hvilke funksjoner du kan bruke når de ikke er samme merke. Oftest når de er forskjellig merke kan du bare sende rute eller veipunkt (vanlig rute, ofte ikke autorute) til autopilot så må du godkjenne hver kursendring på autopilot. Samt styre etter vindretning går oftest bra.

Om du har likt merke på plotter og autopilot kan du ofte aktivere/deaktivere autopilot, endre kurs, konfigurere og mye mer fra plotter slik at å holde seg til samme merke på plotter og autopilot ofte gir mening. AIS, instrumenter og VHF er det ikke så nøye med merke på så lenge de har NMEA 2000.

Simrad GO serien er forøvrig ålreite plottere det!

Har en GO12 nede og en GO9 som er ment til Fly, begge kjøpt i 2019. Den på fly har jeg enda ikke testet da jeg kjøpte båten i høst. Liker GO12

veldig godt, og når jeg endelig lærte hvordan man overførte ruter fra Ipad og hvordan legge opp autorouting så likte jeg den enda bedre:)

Lurer forresten på å selge GO9 da jeg tenker å bruke nettbrett på  fly.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Gew77 skrev for 7 timer siden:

Har en GO12 nede og en GO9 som er ment til Fly, begge kjøpt i 2019. Den på fly har jeg enda ikke testet da jeg kjøpte båten i høst. Liker GO12

veldig godt, og når jeg endelig lærte hvordan man overførte ruter fra Ipad og hvordan legge opp autorouting så likte jeg den enda bedre:)

Lurer forresten på å selge GO9 da jeg tenker å bruke nettbrett på  fly.

Har og GO12 nede og GO9 på fly, prøvde med nettbrett(ipad) med den tåler ikke sol, ser dårlig på den skjermen+at den kobler ut viss den får litt solvarme på seg. Så nå er det GO9 der oppe, blir og koble den opp med GO12 slik at jeg får radaren inn oppe og.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...