Jump to content

AIS i Nordland/Troms (miniMarineTrafficDistribusjon)

chrisrik

Recommended Posts

Noe skal man da foreta seg mens man venter på varmere vær.

Artig tanke; skape en geografisk avgrenset AIS-database, til bruk ombord.

Gjennom en kombinasjon av kystverkets kilde samt marinetraffic-stasjoner i nærområde og koble dette sammen til en kilde.

Dersom det er noen her inne som "drifter" sine egne MarineTraffic-stasjoner, primært i område Nordland/Lofoten/Vesterålen/Troms/Karlsøy og har lyst å prøve å sette sammen et slikt lokalt "nettverk", ta kontakt. Hvis du ikke har MarineTraffic-stasjon, så kan du forsåvidt også ta kontakt, så kan jeg sikkert bistå litt.

Min setup ombord blir som følger;

AIS transponder ombord, forsyner kartplotter (naturligvis) samt YakBak (http://www.yakbitz.com/YakBak.aspx) med AIS-data der jeg til en hver tid er.

YakBak sender ombord-AIS til en Kplex-server ombord (kjører på android-nettbrettet, gjennom en linux-emulator).

Kplex sender ombord-AIS til "hjemmeserveren" vha 3g/4g/edge-whatevver

Hjemmeserveren sender kystverket- og "kompis-AIS" til Kplex-server ombord

Kplex-server ombord sender til YakBak

YakBak sender til kartplotter ombord.

Litt usikker på om det er hjemmeserveren eller Kplex ombord som skal sende til MarineTraffic-stasjonen min.. Det blir en av dem. Kanskje den ombord..

Hva kartplotteren sier når såpass mye skjer er jeg litt usikker på - det kan være Kystverket-informasjonen blir litt overkill.

image.png.5dece9d3f97c5c28dd45f3934c6adadf.png

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Kan jo være Kplex ikke helt liker det om mengdene blir store, men med kystverket gående, samt Paien i vinduet her i Tromsø, så ligger båndbreddetrafikken i underkant av 4KB/s. Det blir vel ca 1 megabyte pr 5 minutt.. Men det inkluderer jo da store deler av nyttetrafikken i hele Norge.

Og android-telefonen (Samsung Galaxy Note 3) ligger stort sett bare å daffer avgårde med en kjerne gående på 300 MHz og 50% av minnet i bruk. Så det er ikke alvorlige mengder an snakker om.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Appropo public server, så har jeg mappet android-telefonen opp mot en dyndns-provider.. Fungerer greit, på teststadiet.

Homeassistant-serveren sørger for å sjekke at ipen er oppdatert sånn hvert 5 minutt mener jeg.

Nå må bare YakBitz-saken komme i posten. Går fra Australia på mandag og 3 uker+ frem i tid så blir det ny runde ombord :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...