chrisrik Startet 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2021 Noe skal man da foreta seg mens man venter på varmere vær. Artig tanke; skape en geografisk avgrenset AIS-database, til bruk ombord. Gjennom en kombinasjon av kystverkets kilde samt marinetraffic-stasjoner i nærområde og koble dette sammen til en kilde. Dersom det er noen her inne som "drifter" sine egne MarineTraffic-stasjoner, primært i område Nordland/Lofoten/Vesterålen/Troms/Karlsøy og har lyst å prøve å sette sammen et slikt lokalt "nettverk", ta kontakt. Hvis du ikke har MarineTraffic-stasjon, så kan du forsåvidt også ta kontakt, så kan jeg sikkert bistå litt. Min setup ombord blir som følger; AIS transponder ombord, forsyner kartplotter (naturligvis) samt YakBak (http://www.yakbitz.com/YakBak.aspx) med AIS-data der jeg til en hver tid er. YakBak sender ombord-AIS til en Kplex-server ombord (kjører på android-nettbrettet, gjennom en linux-emulator). Kplex sender ombord-AIS til "hjemmeserveren" vha 3g/4g/edge-whatevver Hjemmeserveren sender kystverket- og "kompis-AIS" til Kplex-server ombord Kplex-server ombord sender til YakBak YakBak sender til kartplotter ombord. Litt usikker på om det er hjemmeserveren eller Kplex ombord som skal sende til MarineTraffic-stasjonen min.. Det blir en av dem. Kanskje den ombord.. Hva kartplotteren sier når såpass mye skjer er jeg litt usikker på - det kan være Kystverket-informasjonen blir litt overkill. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 23.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Alternativ setup er naturligvis å bytte ut Yakbak-dingsen med en RaspberryPi og RTL-SDR-mottaker. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Midtpinne Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Liker ikke å si det, men jeg har allerede skrevet software for dette for et par år siden da jeg ville lære meg Raku(den gang perl6). Men egentlig trenger vi bare en kplex eller lignende som alle har tilgang til. Trenger egentlig bare en public server så er vi i gang. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 23.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Kan jo være Kplex ikke helt liker det om mengdene blir store, men med kystverket gående, samt Paien i vinduet her i Tromsø, så ligger båndbreddetrafikken i underkant av 4KB/s. Det blir vel ca 1 megabyte pr 5 minutt.. Men det inkluderer jo da store deler av nyttetrafikken i hele Norge. Og android-telefonen (Samsung Galaxy Note 3) ligger stort sett bare å daffer avgårde med en kjerne gående på 300 MHz og 50% av minnet i bruk. Så det er ikke alvorlige mengder an snakker om. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 23.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Appropo public server, så har jeg mappet android-telefonen opp mot en dyndns-provider.. Fungerer greit, på teststadiet. Homeassistant-serveren sørger for å sjekke at ipen er oppdatert sånn hvert 5 minutt mener jeg. Nå må bare YakBitz-saken komme i posten. Går fra Australia på mandag og 3 uker+ frem i tid så blir det ny runde ombord :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.