alba-tross1 Startet 23.Januar.2021 Del på Facebook Startet 23.Januar.2021 Hei, har en seilbåt og holder på med å få wifi ombord i båten, det er wifi der båten er fortøyd men veldig dårlig signal nede i båten. Har en ide om å koble en en ruter til vhf antennen og bruker den for å ta imot/sende signal til wifien på land, vil det være mulig eller bør jeg kjøpe en egen antenne for ruteren? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Januar.2021 Del på Facebook Svart 23.Januar.2021 Tror du bør ha en egen antenne. Det er to vidt forskjellige frekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Januar.2021 Del på Facebook Svart 23.Januar.2021 Jeg har benyttet en avlagt mobil heist opp i masten i ett fall. Som så har sendt trådløst videre "ned". Fungerer dog best i havn :-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Januar.2021 Del på Facebook Svart 23.Januar.2021 En egen WiFi antenne koster ikke mange kronene. Selv har jeg en lten huffamei router og har bestilt denne antena med 2,9, meter ledning: https://www.wish.com/product/5a9e3b41c479183caea6e524?hide_login_modal=true&from_ad=goog_shopping&_display_country_code=NO&_force_currency_code=NOK&pid=googleadwords_int&c={campaignId}&ad_cid=5a9e3b41c479183caea6e524&ad_cc=NO&ad_lang=EN&ad_curr=NOK&ad_price=21.00&campaign_id=9020224255&from_ad=new_pla&hide_login_modal=true&gclid=CjwKCAiAr6-ABhAfEiwADO4sfSYvhn3gltxgEw407yjIxW0CxRmz1fdqnV_4oOHrhFx7ScWjXmBXfxoCEFcQAvD_BwE&share=web Samme antenne får du med forskjellige plugger. Nå kan 2,9 m ledning gi mye dempning så jeg har også bestilt løse antenner til å sette rett i routeren, men da må jeg jo henge denne ute, med vannbeskyttelsepå ett eller annet vis. https://www.wish.com/search/antenne 4g t9/product/5b20952266b4663c12d866af?source=search&position=3&share=web Den første antennen koster 69 og de andre 21, så man går ikke akkurat sko av seg her. Om du bestille så bare pss på at du får riktig plugg Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 23.Januar.2021 Del på Facebook Svart 23.Januar.2021 Hvor langt blir det mellom sender og mottaker? Har selv en Ubiquiti Loco M2 for å koble til wifi når jeg ligger i hjemmehavn. Har en tilsvarende på huset hjemme og tipper avstanden er 200meter. Loco er montert inni båten og oppnår en helt ok hastighet for vanlig surfing. Ikke nok til å streame 4K. De har også en M5 versjon som støtter høyere hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 25.Januar.2021 Del på Facebook Svart 25.Januar.2021 Merk deg at du skal ikke ha mange meterne med (dårlig) kabel før ekstern antenne går opp i spinninga. Har selv begrenset god erfaring med Aliexpress antenner, connectorer og kabler. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Januar.2021 Del på Facebook Svart 25.Januar.2021 Hei Helt riktig. Derfor kan de lønne seg og ha en router du kan slå av og på via en powerkabel. Da kan denne henges i Masta og så bruke blutooth mellom Router og brukere ned i båten Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.Februar.2021 Del på Facebook Svart 5.Februar.2021 Jeg har bygget en liten RPi som videresender wifi fra ekstern antenne og gir wifi inne i båten, og kablet nett om det trengs. Den fungerer som ruter, den har DHCP så du kobler bare til eksternt wifi en gang, mens alle lokale enheter kobler seg til RPi'en. Siden jeg jeg metallbåt er det ganske dårlig wifi og 4G signal inne under dekk. https://www.homelinux.no/yacht-server/raspberry-pi-as-a-router-gateway Wifi er mikrobølgestråling 12cm eller 6cm som stort sett går rett fram som lys, så det spiller ingen rolle om antenna er høyt eller lavt så lenge den kan se den andre antenna. Det er viktig å ha så kort ledning mellom transceiveren og antenna, tapet i kabelen er ganske stort. Tross alt 2,4 el. 5 GHz. Ligger man i en bås så kan ei skikkelig Yagi antenne gjøre underverker, noen klarer over 20 dB forsterkning (20 dB er 100x). Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.