
abbor
Radioen må ha seperat power, NMEA 2000 interfacet får strøm fra NMEA 2000.
Anbefaler en AIS med innebygd splitter. Fordelen med å ha plotter og AIS fra samme produsent er minimal. Noen kan ha mulighet til å slå av sending av AIS signaler fra plotteren, dette kan uansett gjøres fra en vippebryter.
Innmaten i Garmin og Raymarine, sannsynligvis også Digital Yacht, AIS transpondere kommer fra SRT, em-trak er et søsterfirma av SRT så elektronikken er den samme. Tidligere kom innmaten i Simrad AIS også fra SRT. AIS modulene brukt i alle disse produktene er både utviklet og produsert av SRT, årsaken til dette er krav til spesialisert kunnskap og at mye sertifisering av produktene er nødvendig. Det er ikke regningssvarende for de store båtelektronikk produsentene å gjøre dette selv. Jeg har hatt em-trak AIS transponder som har fungert utmerket i 9 år.
SOTDMA AIS transponder med splitter og WiFi
https://www.hocom.no/p/17005/em-trak-b954-ais-klasse-b-5w
SOTDMA AIS transponder med splitter
https://www.hocom.no/p/19086/em-tral-b953-ais-klasse-b-sendermottaker-med-splitter
SOTDMA AIS transponder
https://www.hocom.no/p/17004/em-trak-b951-ais-klasse-b-5w
AIS transponder med splitter
https://www.hocom.no/p/17003/em-trak-b923-ais-klasse-b-2w-med-vhf-antennesplitter
AIS transponder
https://www.hocom.no/p/17002/em-trak-b921-ais-klasse-b-2w
Jeg har ingen koblinger til Høcom, har ikke engang handlet fra dem. Men de ser etter et raskt søk ut til å være billigst på em-trak i Norge.