Vestmann
Jeg vurderte Axopar, Targa, Sargo og Paragon selv. Endte opp med en Paragon 31 Fly m/ D6 370. Har hatt den i seks mnd, og har fått et godt erfaringsgrunnlag. Rundt 200 timer og vel 30 overnattinger første fire måneder. Jeg synes båten er helt konge. Brukt på langtur og kortere dagsturer.
Skroget er overlegent i sjø. Kjørt selv mye rib og i Paragonen får du litt samme følelsen med bølgene. Har testet den i krevde forhold langt til havs. Båten virker godt skrudd, og med god finish. Mht plass er den liten i styrehuset for å være 31 fot. Sånn sett lite båt for pengene. Smarte løsninger og utnyttelse av sengeplasser. Skal man på lengre turer blir det fort trangt med flere enn 4. Når man er i fart er dette en båt hvor passasjerer sitter inne...
Jeg har sett 38 knop, men marsjer rundt 30 knopp. Da går den lett og fint i sjøen. Rundt 55+ liter.
I utganspunktet tenkte jeg at flybridgen ville bli lite brukt, men den er super på de varmeste dagene. Eller når flere fisker/trekke teiner , så er det en grei styreposisjon for å ha kommunikasjon med de på akterdekk.
Leste også alt av tester. Det meste stemmer, men unntak av sjøsprut på siden som en test trakk frem som negativt. Det er ikke noe problem i real life.
Skal man ha stort dekk i front for soling og takluke for vind i håret... funker ikke Paragon. Men til alt annet er den superduper året rundt. Spesielt her på Vestlandet
I tillegg synes jeg den er skamfet?