Alf-Gunnar Startet 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2021 Hei. Jeg har nå lest alt som finnes av tester og annet som er skrevet om paragon 25 og 31, inkludert det lille som er nevnt her inne. Det virker som om en paragon hadde vært midt i blinken for meg og mitt bruk. Komfortabel tur/transport/sportsfiske-båt, for familien, året rundt, i nord-norge. Men det virker å være utrolig få av disse båtene på markedet. Er det noen her inne som har en slik båt, eller har erfaringer fra bruk av disse båtene? Det hadde vært supert om noen gadd å skrive et par linjer on fordeler/ulemper, osv.. Kanskje noen til og med har testet den mot noen av konkurrentene fra Sargo, Targa, etc. Takker for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Har ikke den helt store erfaringen men prøvekjørte tre forskjellige 31 når i fjord når jeg var på jakt etter ny båt. Men ente opp med å kjøpe en Nordstar. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Jeg ville ikke kjøpt den i grå, vet om en 3år gammel båt som fikk en skikkelig polering, men den blei matt igjen, året etter trengte den vannsliping og polering for og bli skikkelig blank igjen, det kosta 60k hos profesjonelle Bortsett fra det, virker 25'n meget bra Sitér dette innlegget Link to post
Vestmann Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 (redigert) Jeg vurderte Axopar, Targa, Sargo og Paragon selv. Endte opp med en Paragon 31 Fly m/ D6 370. Har hatt den i seks mnd, og har fått et godt erfaringsgrunnlag. Rundt 200 timer og vel 30 overnattinger første fire måneder. Jeg synes båten er helt konge. Brukt på langtur og kortere dagsturer. Skroget er overlegent i sjø. Kjørt selv mye rib og i Paragonen får du litt samme følelsen med bølgene. Har testet den i krevde forhold langt til havs. Båten virker godt skrudd, og med god finish. Mht plass er den liten i styrehuset for å være 31 fot. Sånn sett lite båt for pengene. Smarte løsninger og utnyttelse av sengeplasser. Skal man på lengre turer blir det fort trangt med flere enn 4. Når man er i fart er dette en båt hvor passasjerer sitter inne... Jeg har sett 38 knop, men marsjer rundt 30 knopp. Da går den lett og fint i sjøen. Rundt 55+ liter. I utganspunktet tenkte jeg at flybridgen ville bli lite brukt, men den er super på de varmeste dagene. Eller når flere fisker/trekke teiner , så er det en grei styreposisjon for å ha kommunikasjon med de på akterdekk. Leste også alt av tester. Det meste stemmer, men unntak av sjøsprut på siden som en test trakk frem som negativt. Det er ikke noe problem i real life. Skal man ha stort dekk i front for soling og takluke for vind i håret... funker ikke Paragon. Men til alt annet er den superduper året rundt. Spesielt her på Vestlandet I tillegg synes jeg den er skamfet? Redigert 24.Januar.2021 av Vestmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 (redigert) Obs @Alf-Gunnar du bør endre emnetittel, se reglene: https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet Redigert 23.Januar.2021 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Okkaby Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Vestmann skrev 49 minutter siden: Jeg har sett 38 knop, men marsjer rundt 30 knopp. Da går den lett og fint i sjøen. Rundt 55+ liter på milen. I tillegg synes jeg den er skamfet? Hvor store tanker har denne båten?? Må jo være tank i halve båten om den bruker 55+ liter på milen. 1650liter timen på marsj hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Alf-Gunnar Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Okkaby skrev for 8 timer siden: Hvor store tanker har denne båten?? Må jo være tank i halve båten om den bruker 55+ liter på milen. 1650liter timen på marsj hehe Hehe, jeg regner med det er 55 liter per time i marsfart, hvilket for meg høres bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Bårdp skrev for 10 timer siden: Har ikke den helt store erfaringen men prøvekjørte tre forskjellige 31 når i fjord når jeg var på jakt etter ny båt. Men ente opp med å kjøpe en Nordstar. Takk for svar. Du prøvde paragon også da? Har sett litt på Nordstar, men det er et par ting jeg tror jeg vil savne. På 24 har du den svære motorkassen på akterdekket og selv på 28 må du vell klare deg uten dør bak?! På 31 har de gjerne det store taket over akterdekket som gjør det umulig å løfte noe opp og ned med en kran.. Jeg håper å fiske en del fra båten og kunne tenke meg plass til et par stamper med line og kanskje en liten konteiner til å ha fisk i.. Må trolig også montere meg en utvendig styring Hvordan er forbruk og hastighet ved marsfart på NS31? Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Vestmann skrev for 9 timer siden: Jeg vurderte Axopar, Targa, Sargo og Paragon selv. Endte opp med en Paragon 31 Fly m/ D6 370. Har hatt den i seks mnd, og har fått et godt erfaringsgrunnlag. Rundt 200 timer og vel 30 overnattinger første fire måneder. Jeg synes båten er helt konge. Brukt på langtur og kortere dagsturer. Skroget er overlegent i sjø. Kjørt selv mye rib og i Paragonen får du litt samme følelsen med bølgene. Har testet den i krevde forhold langt til havs. Båten virker godt skrudd, og med god finish. Mht plass er den liten i styrehuset for å være 31 fot. Sånn sett lite båt for pengene. Smarte løsninger og utnyttelse av sengeplasser. Skal man på lengre turer blir det fort trangt med flere enn 4. Når man er i fart er dette en båt hvor passasjerer sitter inne... Jeg har sett 38 knop, men marsjer rundt 30 knopp. Da går den lett og fint i sjøen. Rundt 55+ liter. I utganspunktet tenkte jeg at flybridgen ville bli lite brukt, men den er super på de varmeste dagene. Eller når flere fisker/trekke teiner , så er det en grei styreposisjon for å ha kommunikasjon med de på akterdekk. Leste også alt av tester. Det meste stemmer, men unntak av sjøsprut på siden som en test trakk frem som negativt. Det er ikke noe problem i real life. Skal man ha stort dekk i front for soling og takluke for vind i håret... funker ikke Paragon. Men til alt annet er den superduper året rundt. Spesielt her på Vestlandet I tillegg synes jeg den er skamfet? Tusen takk for tilbakemelding! Den skal ganske sikkert ikke brukes mye til soling og vind i håret. Har 3 små som er relativt aktiv, så det er lite tid til slikt. Blir nok mest dagsturer og helgeturer hit og dit, der båten er base for aktiviteter, samt en del fisking, men kjekt om man kan overnatte i båten av og til også. Ungene elsker jo å bo trangt.. Har også en transportstrekning på ca 35nm hver veg mellom bosted og hytte, der det hadde vært greit å kunne bruke båten i helgene uten å ruinere seg fullstendig pga drivstoffkostnad. De bildene jeg har klart å finne av 31 uten flybridge, virker til å mangle akterkabin, men det virker jo rart at dette ikke kan kombineres. Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Sjøbliss skrev for 9 timer siden: Obs @Alf-Gunnar du bør endre emnetittel, se reglene: https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet Beklager! Har forsøkt nå, men uten hell.. Kanskje du vil gi meg et tips om hvordan jeg gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Alf-Gunnar skrev 38 minutter siden: Takk for svar. Du prøvde paragon også da? Har sett litt på Nordstar, men det er et par ting jeg tror jeg vil savne. På 24 har du den svære motorkassen på akterdekket og selv på 28 må du vell klare deg uten dør bak?! På 31 har de gjerne det store taket over akterdekket som gjør det umulig å løfte noe opp og ned med en kran.. Ja det var tre stykk Paragon jeg prøvde. Prøvde i tillegg en rekke andre båter før jeg ente opp med Nordstat 28. Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Bårdp skrev 2 minutter siden: Ja det var tre stykk Paragon jeg prøvde. Prøvde i tillegg en rekke andre båter før jeg ente opp med Nordstat 28. Ok. Var det noen spesiell grunn til at du ikke likte paragon? Helt sikkert mange fordeler med NS som jeg ikke har sett. Veldig fine båter det! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Nei skal ikke si at jeg ikke likte Paragon men likte Nordstar bedre så da ble det en Nordstar 28 ned D6 350. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Alf-Gunnar skrev for 2 timer siden: Beklager! Har forsøkt nå, men uten hell.. Kanskje du vil gi meg et tips om hvordan jeg gjør det? Du måtte gjort det innen to timer, man endrer ved å redigere første innlegg, men det blir låst ethvert. Siden du prøver og har lest reglene nå så er jeg sikker på moderator @Ingar redigerer for deg. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
mjo101 Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Kjørt både targa, sargo, nord star og Paragon mye i forbindelse med jobb. Kjøremessig er nok Paragon blant de beste, 25 foteren er en båt som bare imponerer mer og mer jo mer du kjører den i dårlig vær, utrolig god båt for størrelsen, og tviler på at mange andre produsenter kan matche sjøegenskapene i denne klassen. Det er som Vestmann skriver over her litt Rib følelse av å kjøre 25 og 31 Paragon, utrolig gode sjøegenskaper på begge. Som tur båt er nok disse ikke de beste i feltet, det er små båter i forhold til antall fot, og 31 er trang hvis man ønsker å reise på tur og overnatte. Kvaltietsmessig er disse veldig bra, lite skrangling og alt virker godt sammenskrudd. Skulle jeg hatt en fritidsbåt i denne klassen ville nok jeg kjøpt Targa for mitt bruk, denne er fantastisk i sjøen, god kvaltiet og grei nok komfort ved overnatting. Hvis det er mest tur og kose båt ville jeg nok valgt Sargo eller Nord Star som helt klart har bedre komfort når det kommer til å oppholde seg ombord ved stille ligge. Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 28.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2021 mjo101 skrev On 25.1.2021 at 9.47: Kjørt både targa, sargo, nord star og Paragon mye i forbindelse med jobb. Kjøremessig er nok Paragon blant de beste, 25 foteren er en båt som bare imponerer mer og mer jo mer du kjører den i dårlig vær, utrolig god båt for størrelsen, og tviler på at mange andre produsenter kan matche sjøegenskapene i denne klassen. Det er som Vestmann skriver over her litt Rib følelse av å kjøre 25 og 31 Paragon, utrolig gode sjøegenskaper på begge. Som tur båt er nok disse ikke de beste i feltet, det er små båter i forhold til antall fot, og 31 er trang hvis man ønsker å reise på tur og overnatte. Kvaltietsmessig er disse veldig bra, lite skrangling og alt virker godt sammenskrudd. Skulle jeg hatt en fritidsbåt i denne klassen ville nok jeg kjøpt Targa for mitt bruk, denne er fantastisk i sjøen, god kvaltiet og grei nok komfort ved overnatting. Hvis det er mest tur og kose båt ville jeg nok valgt Sargo eller Nord Star som helt klart har bedre komfort når det kommer til å oppholde seg ombord ved stille ligge. Tusen takk for tilbakemelding! For å være helt ærlig, så er jeg usikker på hva båten blir brukt mest til, men mistenker at den blir brukt minst til overnattingsturer. Trolig mest for å komme seg mellom til steder det ikke går vei, for så å gå i land ved hjelp av en lettbåt for camping og aktiviteter, samt en del transport mellom boplass og hytte (ca 30nm). Ellers er det planen å fiske en del fra båten, noe alene, noe sammen med barna. Har lyst på litt plass på akterdekket for å kunne ha noen stamper med line og kasser for å ha fisk i. Synes Paragon ser ryddigere ut der ift til de andre, og litt mindre jålete, men mulig jeg tar feil.. Sargo, Targa og Nordstar patrol er akkurat de båtene jeg har sett på, så det er utrolig nyttig med innspill fra en som har erfaring med alle typene. Sitér dette innlegget Link to post
borisboris Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Litt nysjerrig på om Halco 26 og 29 offshore har like bra sjøegenskaper som båtene nevnt her? Har studert Targa skroget og ser ikkje heilt ka som er spesielt med det.Derimot Paragon ser meir ut som et Rib/speedbåt skrog Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.