Captain A
BØstrøm skrev for 3 timer siden:Mange ting jeg lurer på. På en dokumentar på NRK radio, ble det hevdet at en 15 meters sjark kunne lande ligge mye menneskeføde i protein, pr dag, som en gjennomsnittelig norsk sauebonde kan levere pr år. Virkelig? Da sier det også endel om hvor godt fårikål er. Og hvorfor er da kiloprisen på fisk like høy, eller høyere enn lammekjøtt? Dessuten må det være snart 20 år siden jeg kjøpte deilig ørret på ett landbasert anlegg på en gård i Polen. Hvordan utviklingen har vært etter dette aner jeg ikke, men mulig den går feil vei. Det er forøvrig også uetisk, umoralsk, og forferdelig at lakseoppdrettere blir milliarderer mens naturen blør. Finnes ikke skatt vest og nord? Her i Oslofjorden har vi ihvertfall skatt øst(mulig nytt navn i det siste. Skatt Viken eller noe slikt. Eller Mammon Vitale? Alt er så hipt etter hvert) Nå er jo konsentrasjon, monokultur, og storkapital en dårlig kombo på landjorda også. Håper en eller annen tenkepark kan ta grep. Kristin Klemet er jo merkelig oppvakt noen ganger, og Kåre Willock har blitt rene raddisen. Storkapital, private næringsinteresser og lobbyister kan neppe redde verden.
Ein sjark på 15 m kan ha kvote på over 100tonn torsk i 2020
+ evt sei- hyse -kveite etc i tillegg
veit ikkje ka ein gjennomsnittlig sauebonde ligger på
At oppdrettere tjener penger er nå vel og bra. Tragisk om dei hadde godt dunken og alle anlegg hadde lagt og slengt på kysten
Synes Braanås- Alsaker og mangen andre gjør mykje godt langs kysten.
Ka hadde Bekkjarvik vert uten fiskemillionene til Halstensen feks.
skjønner meg ikkje på den misunnelse enkelte har på at noen får det til.