vegardH Startet 24.Januar.2021 Del på Facebook Startet 24.Januar.2021 Hei, For noen dager siden begynte problemene mine med at varmeren ikke ville starte, den kom aldri så langt at dieselpumpen begynte å tikke. Jeg googlet litt rundt og fant frem til at ny glødestift og glødestrømpe muligens var det som skulle fikse problemet, til tross for at den aktuelle feilmeldingen jeg fikk opp var 11, at spenningen er for lav. Jeg byttet glødestift og glødestrømpe i går, og det kan man vel trygt slå fast var på tide. Det løste ikke problemet, varmeren oppførte seg akkurat som før skiftet. Så begynte jeg å gå spenningen på batteriene i sømmene og oppdager jeg at jeg har skrudd av ladingen, har rett og slett skrudd av feil bryter. Bruker å skru av varmtvannstanken når jeg skal være noen dager borte fra båten. En ganske tåpelig ting å gjøre. Uansett, jeg skrur på igjen ladingen og starter motoren for å la den gå en stund, omtrent samtidig så prøver jeg å starte dieselvarmeren. Det fungerer! Hører tydelig tikking fra dieselpumpen. Den gir seg på det relativt kjapt, og i tillegg ser jeg nå at panelet (801-panel eber) dør sakte ut før det blir helt sort/dødt. Jeg venter til laderen min er tilbake på vedlikeholdslading før jeg prøver igjen, nå er det ikke lys i panelet, men det reagerer en liten stund med at jeg får "slått den på", før den igjen dør ut. Venter så over natten til i dag, prøver å slå på varmeren via panelet, det ser helt normalt ut i kanskje fem sekund før panelet igjen dør ut. Det kan være verdt å nevne at ut i fra det jeg kan se så har aldri spenningen på batteriene vært under 12,3V, så tenker at det strengt tatt bør ha gått bra? Noen som har peiling på hva som kan være problemet? Takker på forhånd for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.Januar.2021 Del på Facebook Svart 25.Januar.2021 Kanskje måle spenning frem til varmer/panel... kan det være en dårlig kontakt et sted..?? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 25.Januar.2021 Del på Facebook Svart 25.Januar.2021 Meiner det er ein liten sikring nede ved varmer som går til panelet,Ville sjekka den for dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
vegardH Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Takk for svar. Har prøvd å sjekke sikringer osb, men skal ta en ekstra titt i kveld mtp kontakt osv. Lurer litt på om hele modulatoren kan ha tatt kvelden, men det er vel også litt rart. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 vegardH skrev for 1 time siden: Takk for svar. Har prøvd å sjekke sikringer osb, men skal ta en ekstra titt i kveld mtp kontakt osv. Lurer litt på om hele modulatoren kan ha tatt kvelden, men det er vel også litt rart. Husk å gi tilbakemelding...😉 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.