Umpah Startet 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2021 Hei alle, Jeg hadde vinteren 2020 en plan om å kjøpe seilbåt, men kom meg aldri ut av startgropa på grunn av pandemi og de effekter det ga på markedet. Hadde bud inne på flere båter, men alle ble snappet opp foran meg enten fordi jeg var for treg eller for gnien i budrundene. Så stort sett etter Bavaria 36 med 3 kabiner til rundt 500 000, og lå an til å måtte låne for å få råd. Båten skal passe til en familie på 5. Nå har diverse ting endret seg gjennom året - vi måtte kassere en bil og kjøpe ny, og viljen til ytterligere låneopptak er litt mer begrenset. Jeg har båtkonto på 2-300 tilgjengelig i April, litt avhengig av hvor mye jeg vil spare. Hva tror forumet om en eldre seilbåt av type Jeannau Sun 41 eller Hallberg Rassy eller lignende fra 80-tallet, og legge litt egeninnsats inn i vårsesongen? Er det galskap, eller et snev av fornuft? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Hei. Om det er galskap eller fornuft er ikkje lett å svara på. Det kjem an på kva du ønsker, og tilstanden på båten du kjøper. Med mindre båtfiksing er eit mål i seg sjølv meiner eg det er best å kjøpa ein turklar båt, og heller ha ein mindre og/eller mindre utstyrt båt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Støtter svaret over fra Ask. Egeninnsats er bra, men dersom du må bytte vitale komponenter i stående rigg, seil, motor/drev, rorsystem, plotter/elektronikk, m.m. kan de nødvendige oppgraderingene fort koste betydelig mer enn om du hadde kjøpt en litt dyrere båt, men hvor mye allerede er oppdatert. På en 80-tallsbåt vil det alltid være et vedvarende behov for utskiftninger, så regnestykket ditt vil være hva som allerede er tatt av forrige eier, og resten, - som vil være din utgift før eller siden, hvor "før" erfaringsmessig kommer ganske fort. Det kan videre være en betydelig økonomisk forskjell å eie, vedlikeholde og oppgradere en 33-34 fots seilbåt kontra en som er 40 fot++. Slik verden ser ut for tiden er mitt stalltips at det vil bli stor etterspørsel etter godt vedlikeholdte, velutstyrte og ferieklare seilbåter også denne våren, så lave bud og uthalingsteknikker ovenfor selger er kanskje ikke suksesskriterier dersom det dukker opp gode objekter. Lykke til med vårjakten :) Sitér dette innlegget Link to post
Umpah Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 TideRace skrev for 4 timer siden: Slik verden ser ut for tiden er mitt stalltips at det vil bli stor etterspørsel etter godt vedlikeholdte, velutstyrte og ferieklare seilbåter også denne våren, så lave bud og uthalingsteknikker ovenfor selger er kanskje ikke suksesskriterier dersom det dukker opp gode objekter. Lykke til med vårjakten :) Jo, takk. Det var nok ikke det at jeg ga lave bud, men på et tidspunkt ble båter av typen jeg så etter solgt på kun fåtall timer etter annonsering. Jeg var nok rett og slett ikke aggressiv nok eller villig til å delta i varme budrunder, det gjør jeg bare ikke. Vi får se hvordan året blir, slik det ser ut nå kan man lure på om det blir sommer overhodet. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Spørsmålet er vel hva du skal bruke båten til også. Vi er også fem, og jeg vet at vi ikke seiler altfor mye, og ihvertfall ikke når det blåser mye. Altså er båten mye hytte med små barn. Jeg var derfor opptatt av volum, og hadde bra timing som kjøpte rett før det gikk bananas på markedet. Vi kjøpte en båt billig. Den har noen skader, og trengte umiddelbart en del oppgradering som jeg gjorde i løpet av de første månedene vi hadde den. Hadde vært digg med turklar båt, men det hadde jeg ikke råd til i den størrelsen. Vedlikeholdsfri båt fins vel uansett ikke. Jeg er fornøyd, og ville valgt volum med egeninnsats foran liten båt med god standard. Med egeninnsats mener jeg da type bytte vannrør, dass og septik etc. Hvis motor og rigg er i orden hadde jeg nok tatt det jeg hadde råd til. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Mitt råd: Kjøp en liten, billig og kurant samlebåndsbåt. Nyt livet på sjøen et par sommere, og etter hvert som ting stabiliserer seg kan du kjøpe drømmebåten. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189174008 Hallberg Rassy er flotte båter men krever masse egeninnsats. Men når du har lagt mange arbeidstimer og enda mer penger i båten har du et smykke, som er bedre enn noe tupperware fra kontinentet. Hvis du skal kjøpe gammal svensk, vit hva det innebærer. Økonomisk er samlebåndsbåt mye tryggere. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Umpah Svart 25.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 enslagsgjest skrev for 11 timer siden: Mitt råd: Kjøp en liten, billig og kurant samlebåndsbåt. Nyt livet på sjøen et par sommere, og etter hvert som ting stabiliserer seg kan du kjøpe drømmebåten. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189174008 Den tror jeg nok blir alt for liten for en familie på 5 med 1 stk 14-åring. Det blir vel å bite over en Bavaria 36 eller lignende, om ikke markedet i 2021 blir like galt som i 2020. Sitér dette innlegget Link to post
Umpah Svart 25.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 willmasta skrev for 11 timer siden: Spørsmålet er vel hva du skal bruke båten til også. Vi er også fem, og jeg vet at vi ikke seiler altfor mye, og ihvertfall ikke når det blåser mye. Altså er båten mye hytte med små barn. Jeg var derfor opptatt av volum, og hadde bra timing som kjøpte rett før det gikk bananas på markedet. Vi kjøpte en båt billig. Den har noen skader, og trengte umiddelbart en del oppgradering som jeg gjorde i løpet av de første månedene vi hadde den. Hadde vært digg med turklar båt, men det hadde jeg ikke råd til i den størrelsen. Vedlikeholdsfri båt fins vel uansett ikke. Jeg er fornøyd, og ville valgt volum med egeninnsats foran liten båt med god standard. Med egeninnsats mener jeg da type bytte vannrør, dass og septik etc. Hvis motor og rigg er i orden hadde jeg nok tatt det jeg hadde råd til. Lykke til! Kjenner jeg familien min rett ville vi nok vært mye mer hytte med seil enn regatta-båt. Tenker jeg skulle kjøpt den båten jeg knotet med i Februar 2020... Jeg ser for meg en litt eldre båt som er i teknisk grei stand (motor og rigg ok), som vi kan gjøre vannrør, dass, septik og kosmetisk inventar (trekke om puter, male og bytte belysning om nødvendig). Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Sannheten er nok at for hver krone du legger mer i en nyere, eller bedre båt, sparer du 3 kroner på oppgraderinger. Jeg snakker av erfaring. Men det er gøy å oppgradere da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 BØstrøm skrev 26 minutter siden: Sannheten er nok at for hver krone du legger mer i en nyere, eller bedre båt, sparer du 3 kroner på oppgraderinger. Det stemmer nok bra. I tillegg så er eldre båter trangere og mørkere, så den vil aldri bli det samme. I alle fall ikke som hytte på sjøen, som du er ute etter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Umpah Svart 25.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 index skrev 49 minutter siden: Det stemmer nok bra. I tillegg så er eldre båter trangere og mørkere, så den vil aldri bli det samme. I alle fall ikke som hytte på sjøen, som du er ute etter. Huff, så det er bare å bla opp mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Glem ikke at en Bavaria 36 eller tilsvarende til 500k ikke er en ny båt det heller. 15 år+ betyr at båten har levd en stund, har vært utsatt for normale påkjenninger gjennom mange sesonger, kan ha hatt mangelfullt vedlikehold og kan ha hatt grunnstøting(er) med alvorlige følger. Det viktige er - enten båten er 15, 25 eller 35 år gammel - tilstanden båten har og vedlikeholdet den har fått. - skrog og kjøl: MÅ sjekkes grundig for skader etter grunnstøtinger. Dersom båten har vært gjennom reparasjoner ifb. med dette, MÅ dette være godt dokumentert. - rigg: må sjekkes grundig, helst av fagmann. Feil her kan bli alvorlige og dyre. - motor, transmisjon og evt. seildrev: vedlikehold bør være dokumentert, tilstand må sjekkes grundig. Også en potensiell kostnadsbombe. Det meste annet lar seg reparere uten de enorme kostnadene. Seil, elektronikk etc. kan man jo ta etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Umpah skrev 50 minutter siden: Huff, så det er bare å bla opp mener du? Det er som med plaster: Vil du rive det av kjapt og bli ferdig med det, eller vil du ta det saaaakte og svi over flere år? Utfordringene er mange. Når du har brukt tre ganger så mye som du tror og tre ganger så lang tid så er den gamle båten fortsatt ikke verdt stort mer enn du ga for den. Men om du kjøper en bruksklar nyere båt får du gleden av å bruke den med en gang, og verdien holder seg. Så den billige båten fungerer ikke som en sparebøsse, den tømmer deg bare for penger og fritid uten at du bygger verdier. I verste fall. Skulle ønske jeg hadde levd etter dette selv, men jeg lar meg lett lokke av gode kjøp og ting jeg kan fikse selv. Så jeg har bare gamle ting, og bruker det meste av fritiden på reparasjon og vedlikehold. Men jeg har ingen problemer med å se at de som handler lurt stiller mye friere tidsmessig enn meg. Og at de sikkert vinner i lengden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
willmasta Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Umpah skrev for 11 timer siden: Kjenner jeg familien min rett ville vi nok vært mye mer hytte med seil enn regatta-båt. Tenker jeg skulle kjøpt den båten jeg knotet med i Februar 2020... Jeg ser for meg en litt eldre båt som er i teknisk grei stand (motor og rigg ok), som vi kan gjøre vannrør, dass, septik og kosmetisk inventar (trekke om puter, male og bytte belysning om nødvendig). Har du flaks går det an å finne noe halvveis moderne til en overkommelig penge som andre styrer unna pga slitte puter? Er nok en del "turklare" båter som også har eiere uten for mye peiling, hvor første ferie starter med tett septikslange, lekkasje i vannrør og dyr i dieselen. Jeg elsker å starte med helt nytt septikopplegg uansett. Da vet jeg at det funker i fem år uten for mye styr, og så er det min dritt hvis det må fikses. Så da kjøper jeg gjerne noe slitt som uansett må byttes. Hvis barna er litt store kan du jo kjøpe to litt mindre båter og seile om kapp! Så har barna eget anneks også. En voksen i hver båt? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 willmasta skrev 14 minutter siden: Har du flaks går det an å finne noe halvveis moderne til en overkommelig penge som andre styrer unna pga slitte puter? I en normal situasjon går nok det, men seilbåtmarkedet er vill vest akkurat nå. Alle er på jakt etter samme båt i samme prisklasse som TS. Enten betaler man overpris, eller så venter man. Umulig å gjøre gode kupp nå. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.