Mr_Stian Startet 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2021 (redigert) Hei. Ble anbefalt å ta en inspeksjon på aftercooleren på motoren sammen med service. Fikk tatt ut uten problem å det var tørt og fint inni. Ikke noe blokkeringer på sjøvannsiden. Men stusser på en ting. På den siden hvor luften kommer inn på kjøler så er det litt olje. Ikke mer enn forventet. Mens på utløpet så er det nesten helt rent. En ser det også på innsuget til motor at det er nesten helt rent her. Se bilder. Er dette normalt? Innsugsiden av intercooler: Sett fra siden: Utløps siden: Mot turbo: Mot innsug: Redigert 24.Januar.2021 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Min var vel omtrent likedan. Teorien min er at det er oljedamp som stammer fra veivhusventilasjonen. Denne kommer inn rett bak luftfilteret via en slange. Derfra blåser turboen dampen inn i kjøleren sammen med lufta. Når oljedampen treffer kjøleelementet blir dampen nedkjølt og blir igjen flytende olje. Derfor blir det mer tilgriset i første halvdel av kjøleren og tror ikke dette er unormalt så lenge det er snakk om små mengder. Kan jo være oljelekkasje fra selve turbo også. Det går jo og legge veivhusventilasjonen utenom luftfilter for og stadfeste hvor oljen kommer fra hvis man har mistanke om defekt turbo. Jeg slo meg til ro med at dette er veihusventilasjonen da det er svært små mengder og at andre også har tilsvarende oljefilm i kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Høres ut som en god teori :) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Samme på min. Støtter hegra. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Vasket min med Prickbort og varmt vann. Avsluttet med avfetting. Gullende ren etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.