Jump to content

Edit History

Brigg

Brigg

Dette gjelder 2005-modell Viksund 340 med eksosutløp helt bak på styrbord side. Båten er altså drøye 15 år gammel og har omlag 1350 timer på telleren.

 

Jeg har i det siste blitt oppmerksom på rustfarge innvendig på eksosgjennomføringen og skrogsiden nedenfor. Det ser ut som om rustfargen kommer fra et par av sveisene på gjennomføringen. Gjennomføringen er i et eller annet rustrfrittmateriale og ble levert på båten fra fabrikk.

 

935F0667-D900-4E17-95D2-4B80514E5C2F.jpeg.dda1c6aa071bef43352caea00ba2fb3c.jpeg

 

B5E7E065-1A18-406F-AB3F-C32EE7E95000.jpeg.6b7409b786b1b1b340d67988cc897626.jpeg

 

231F1178-CD92-4284-AF7D-DF53BA5DDA3A.jpeg.e68097e7697cc484c5220c5f846315ec.jpeg

 

Originalt fra fabrikk var gjennomføringen montert under vannlinjen. Jeg fikk for ti år tilbake flyttet gjennomføringen opp for å unngå vannsprut fra eksosen opp på brygga ved tillegging eller avgang. Her er før og etter bilder fra den gangen:

 

utv_foer_ombygging.jpg

 

utv_etter_ombygging.jpg

 

En annen gunstig effekt av denne ombyggingen er at jeg ikke lenger risikerer vanninntrenging mens båten ligger stille. Gjennomføringen ligger like over vannlinjen:

 

9F4ED66C-0296-44F5-912F-FC225B7C157A.jpeg.3b9832626457e35a8e298be042992b70.jpeg

 

 

Spørsmålet er hva gjør jeg med dette. Et alternativ er å kjøpe en ny gjennomføring, dersom det er mulig å skaffe. Jeg vet ikke hvem som leverte disse til Viksund i sin tid, men det er kansje mulig å spore opp.

 

Et annet alternativ er å friske opp sveisene på den eksisterende gjennomføringen. Jeg er ikke sveisekyndig, så her håper jeg ekspertisen kan hjelpe meg. Såfremt at det kun er sveisene som er svakheten og at stålet i seg selv ikke er tæret bør det vel være mulig å sveise på nytt og oppnå et resultat minst like godt som da gjennomføringen var ny?

 

Noen som tør mene noe om dette? Feks @Hulda, @Komodo eller andre sveisekyndige.

 

 

 

Brigg

Brigg

Dette gjelder 2005-modell Viksund 340 med eksosutløp helt bak på styrbord side. Båten er altså drøye 15 år gammel og har omlag 1350 timer på telleren.

 

Jeg har i det siste blitt oppmerksom på rustfarge innvendig på eksosgjennomføringen og skrogsiden nedenfor. Det ser ut som om rustfargen kommer fra et par av sveisene på gjennomføringen. Gjennomføringen er i et eller annet rustrfrittmateriale og ble levert på båten fra fabrikk.

 

DBE37A75-5D78-4489-A501-93ED9FD1244A.jpeg

 

0754F16C-8CB9-4C9A-9D5F-FA2CF975AEA5.jpeg

 

E2FACD2B-E24C-4574-9FE4-33067E36BDE9.jpeg

 

Originalt fra fabrikk var gjennomføringen montert under vannlinjen. Jeg fikk for ti år tilbake flyttet gjennomføringen opp for å unngå vannsprut fra eksosen opp på brygga ved tillegging eller avgang. Her er før og etter bilder fra den gangen:

 

utv_foer_ombygging.jpg

 

utv_etter_ombygging.jpg

 

En annen gunstig effekt av denne ombyggingen er at jeg ikke lenger risikerer vanninntrenging mens båten ligger stille. Gjennomføringen ligger like over vannlinjen:

 

B88DAA9F-DD7F-4D6F-835D-5B7038D9A426.jpeg

 

Spørsmålet er hva gjør jeg med dette. Et alternativ er å kjøpe en ny gjennomføring, dersom det er mulig å skaffe. Jeg vet ikke hvem som leverte disse til Viksund i sin tid, men det er kansje mulig å spore opp.

 

Et annet alternativ er å friske opp sveisene på den eksisterende gjennomføringen. Jeg er ikke sveisekyndig, så her håper jeg ekspertisen kan hjelpe meg. Såfremt at det kun er sveisene som er svakheten og at stålet i seg selv ikke er tæret bør det vel være mulig å sveise på nytt og oppnå et resultat minst like godt som da gjennomføringen var ny?

 

Noen som tør mene noe om dette? Feks @Hulda, @Komodo eller andre sveisekyndige.

 

 

 



×
×
  • Create New...